۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۵
بانکها تحت هر شرایطی نباید واحدهای تولیدی را تعطیل کنند| باید تعطیلی کارخانجات گناه شناخته شود
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با بازار:

بانکها تحت هر شرایطی نباید واحدهای تولیدی را تعطیل کنند| باید تعطیلی کارخانجات گناه شناخته شود

غلامرضا مرحبا عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: ما باید راهکارهایی را در کشور تعریف کنیم تا تعطیلی یک واحد تولیدی به عنوان یک گناه بر شمرده شود؛ یک گناه هم از نظر اخلاقی، شرعی و عرفی و هم از نظر قانونی.

غلامرضا مرحبا در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی بازار، با اشاره به اقدامات بانک‌ها پیرو توقف تولید در کشور گفت:ما برای رفع مشکلات در این بخش نیاز به قوانین نداریم، اما اگر لازم باشد که این مسئله به صورت ریشه‌ای برطرف شود امری به جا است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: البته پیروی اظهارات مقام معظم رهبری درباره جهش تولید و همچنین پشتیبانی و مانع زدایی از تولید گشایش‌های در این بخش رخ داده است.

مرحبا با بیان اینکه متاسفانه در گذشته به دلیل ایفای تعهدات واحدهای تولیدی در قبال بانک‌ها، بانک‌ها موظف بودند تا وثیقه واحدهای تولیدی را استهلاک کنند، اظهار داشت: این مسئله در گذشته امری طبیعی بوده است و به هر حال کسی که آمده و از بانک تسهیلات گرفته باید تسهیلات خود را به طور حتم در محل از پیش برنامه‌ریزی شده هزینه و کار تولیدی انجام دهد و پس از آن و بر اساس قراردادی که با بانک‌ها دارد بتواند به تعهدات خود عمل کند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه همواره یکسری از افراد به این دستورالعمل عمل می‌کردند، اما یکسری هم بر اساس مسائلی همچون تحریم و افزایش قیمت ارز نمی‌توانستند به تعهدات بانکی خود عمل کنند، اظهار داشت: اما عده‌ای هم بودند که این منابع را دریافت می‌کردند، اما متاسفانه این منابع را در ساخت و ساز و سفته‌بازی هزینه و به تعهدات خود عمل نمی‌کردند لذا اینجا دیگر بانک وظیفه داشت تا وثیقه تولید کننده را مستهلک کند بنابراین این موضوع یک بحث است که باید حل و فصل شود.

این نماینده مجلس ادامه داد: همچنین باید مشخص شود که نوع وثیقه هایی که بانک‌ها باید دریافت کنند، به چه ترتیب باشد تا منجر به صدور اجراییه برای استهلاک واحدهای تولیدی نشود.

مرحبا با بیان اینکه اگر تولید کننده در شرایط فعلی نتوانست به تعهدات خود عمل کند ما باید یک خط قرمز داشته باشیم، اظهار داشت: آن خط قرمز هم عدم تعطیلی کارخانجات است و این بدین معناست که بانکها تحت هر شرایطی نباید واحدهای تولیدی را تعطیل کنند و واحدهای تولیدی به هر قیمتی که شده باید کار کند و البته باید بگردیم و راه‌حل‌های مشکلات بین واحدهای تولیدی و بانک ها پیدا کنیم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بیان داشت: یکی از راه‌ها در این شرایط دادن وام مجدد به صاحبان واحدهای تولیدی است بنابراین ما می‌توانیم روش‌هایی از این دست را پیدا کنیم و نیاز به تبیین موارد قانونی هم نداریم.

این نماینده مجلس تاکید کرد: ما باید راهکارهایی را در کشور تعریف کنیم تا تعطیلی یک واحد تولیدی به عنوان یک گناه بر شمرده شود؛ یک گناه هم از نظر اخلاقی، شرعی و عرفی و هم از نظر قانونی. بنابراین نباید اجازه دهیم واحدهای تولیدی تعطیل شوند.

کد خبر: ۸۶٬۴۳۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha