۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۸
ترکش های بورس بر پیکره بازار آهن

ترکش های بورس بر پیکره بازار آهن

بررسی های صورت گرفته بر بازار شمش و مقاطع طویل فولادی در مدت زمان روزهای اخیر نشان دهنده وجود تناقض در میان دو بازار ذکر شده می باشد.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، بررسی های صورت گرفته بر بازار شمش و مقاطع طویل فولادی در مدت زمان روزهای اخیر نشان دهنده وجود تناقض در میان دو بازار ذکر شده می باشد. با وجود رونق بازار شمش فولاد در رینگ معاملاتی بورس کالا به واسطه انگیزه های صادراتی، عدم تقاضای مصرفی و سرمایه ای موجب شده است که بازار مقاطع طویل فولادی در رینگ معاملاتی بورس کالا و همچنین بازار آزاد با رکود سنگینی مواجه شود. دراین بین اعمال فروش های اعتباری برای مقاطع طویل فولادی در بازار فیزیکی بورس کالا موجب شد از رکود در این بازار اندکی کاسته شود و منجر به انجام معامله محصول از این بازار با نرخی بالاتر از قیمت روز در بازار آزاد شود.

رکود در بازار مقاطع طویل فولادی به واسطه نوسانات ارزی، طی مدت زمان هفته گذشته شدت گرفت؛ این موضوع در حالی است که در زمان مشابه سال قبل یعنی هفته ابتدایی اردیبهشت سال ۹۹ در این بازار با اوج گیری در تقاضای مصرفی و سرمایه ای مواجه بودیم. اما امسال تعدیل انتظارات تورمی و همچنین سیگنال های منفی انتظارات ارزی در هفته های آغازین موجب شده تا با عقب نشینی خریداران از این بازار روبه رو شویم. در بازار شمش فولاد اما روند کاملا متفاوتی را شاهد بوده و بالا رفتن بهای جهانی باعث شده تا خرید از رینگ معاملاتی بورس کالا به واسطه تولید و صادرات محصول توجیه اقتصادی داشته باشد.

بورس کالا شرایط نسبتا پیچیده ای را سپری کرده است. به این صورت که در روز سه شنبه ۷ اردیبهشت، رینگ معاملاتی بورس کالا میزبان عرضه حدود ۱۳۲ هزار تن شمش فولادی بود، برای میزان در نظر گرفته شده تقاضایی برابر با ۱۹۰ هزار تن در بازار به ثبت رسید و در نهایت منجر به معامله ۹۷ هزار تن محصول از این بازار شد. نرخی که برای این محصول در بازار در نظر گرفته شده بود رقمی برابر ۱۱ هزار و ۸۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم بود که نسبت به نرخ پایه هفته قبل رشد۱۸۰ تومانی در هر کیلوگرم را تجربه کرده است.

لازم به ذکر است که این قیمت پایه تقریبا برابر میانگین نرخ معامله شمش فولاد در بازار فیزیکی بورس کالا در هفته گذشته بود، از این رو انتظار می رفت تا خریداران از این عرضه با درنظر گرفتن سابقه عملکردی خریداران موجود در این بازار در مدت زمان هفته های اخیر استقبال کنند. در نهایت رقابت میان خریداران شمش فولادی عرضه شده در بازار فیزیکی بورس کالا موجب شد که نرخ معامله شمش در روز سه شنبه ۷ اردیبهشت به رقم ۱۱ هزار و ۹۰۰ تومان برسد.

شمش فولاد در رینگ معاملاتی بورس کالا در حالی با این نرخ مورد معامله قرار گرفت که بهای پایه ای که برای میلگرد فولادی در نظر گرفته شده بود،   در روز بعدی یعنی ۸ اردیبهشت ماه ۱۲ هزار و ۳۰۰ تومان به ازای هر کیلو گرم اعلام شد. با وجود اینکه میان بهای پایه عرضه شمش و میلگرد به عنوان محصول نهایی، تفاوت غیرقابل قبولی وجود داشت، اما از عرضه شمش فولاد در بازار معاملاتی بورس کالا استقبال خوبی صورت گرفت.

در مجموع، بازار آزاد مقاطع طویل فولادی در حالی با رکود سنگینی مواجه شده است که به لحاظ سنتی در زمانی قرار داریم که زمان اوج سنتی تقاضا می باشد، اما عواملی همچون نداشتن اطمینان کافی به آینده بازارها با توجه به اینکه نرخ ارز دارای روند نزولی می باشد و همچنین رشد بیش از اندازه انتظارات مصرف کننده در ماه های قبل موجب شده تا تقاضای فصلی در این بازار مشاهده نشود.

کد خبر: ۸۶٬۴۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha