۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۶
خشکسالی به ۵۰ درصد مزارع کشاورزی لرستان خسارت وارد کرد
مدیر زراعت جهاد کشاورزی لرستان:

خشکسالی به ۵۰ درصد مزارع کشاورزی لرستان خسارت وارد کرد

لرستان- طهماسبی، مدیر زراعت جهاد کشاورزی لرستان گفت: خشکسالی تاکنون به ۵۰ درصد مزارع استان خسارت وارد کرده و این روند رو به افزایش است.

جواد طهماسبی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، اظهار داشت: قیمت گندم هر ساله بر اساس هزینه‌های تولید و از طرف شورای اقتصاد اعلام می‌شود، ولی امسال این شورا بر اساس مصوبه مجلس شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی، نرخ گندم را ابتدا چهار هزار تومان و بعد پنج هزار تومان اعلام کرد.

وی با بیان اینکه این قیمت اعلام شده بر اساس میزان نرخ تورم و دیگر مسائل داخلی است، افزود: قاچاق گندم به ندرت اتفاق می‌افتد، چون نمی‌توان گندم را با تناژ بالا قاچاق کرد و در حجم های کم و کوچک نیز امکان‌پذیر نیست؛ از طرفی اگر ما قیمت گندم را خیلی بالا ببریم مجبور به بالا بردن قیمت نان می‌شویم که این مسئله باعث فشار روی اقشار کم درآمد جامعه می‌شود؛ به همین دلیل باید همزمان مصرف کننده و تولید کننده را در نظر بگیریند و یک قیمت متعادل را اعلام کنند.

دولت برای جلوگیری از قاچاق دام،مبادی خروجی کشور را کنترل کند
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی لرستان عنوان کرد: امسال در کل کشور و مخصوصاً در استان لرستان حدود ۷۵ درصد اراضی آن به صورت دیم کشت می‌شود چون مشکل خشکسالی را داریم؛ ما به معاونت اقتصاد و معاونت امور دام اعلام کردیم که تدابیر لازم را برای واردات علوفه و جو داشته باشند تا مشکل دامداران حل شود و به سمت خرید گندم برای دام‌هایشان نروند.

وی خاطرنشان کرد: برای جلوگیری از قاچاق دام، دولت باید حتماً مبادی خروجی کشور را کنترل کنند و هیچ راه دیگری وجود ندارد؛ اگر هم اکنون در مناطق شمالی استان مانند شهرستان های الشتر، نورآباد و بروجرد باران ببارد هم شرایط بهتر می‌شود ولی متاسفانه با این روند خشکسالی، روز به روز میزان خسارت‌های ما بالاتر می‌رود و به جایی می‌رسد که شاید تنها ۲۰ درصد اراضی ما قابل برداشت باشد.

خسارت خشکسالی به مزارع لرستان
طهماسبی تصریح کرد: در حال حاضر در مناطقی مانند کوهدشت، رومشکان و پلدختر مشکل داریم و حتی اگر بارش داشته باشیم، هیچ تاثیری ندارد و قابل برداشت نیستند؛ ما قبلا پیش‌بینی کرده بودیم که امسال حدود ۴۱۰ تا ۴۲۰ هزار تن برداشت داشته باشیم ولی تاکنون این میزان بسیار کاهش یافته است؛ بیشترین خسارت مربوط به اراضی دیم است ولی متاسفانه در اراضی آبی هم در اثر سرما به حدود ۲۰ درصد اراضی آبی استان خسارت وارد شد.

وی بیان کرد: ما انتظار بارندگی را داریم، هر چند ممکن است هرگز اتفاق نیفتد ولی ۱۰ الی ۲۰ روز آینده به یک قطعیت می‌رسیم که چه میزان از مزارع ما قابل برداشت است و چه میزان قابل برداشت نیست، تاکنون به حدود ۵۰ درصد مزارع استان خسارت وارد شده است متاسفانه حمایت دولت فقط در قالب بیمه است و ما به کشاورزان توصیه می‌کنیم که در ابتدای پاییز محصولات خود را بیمه کنند چون خشکسالی یکی از موارد پرداخت خسارت است.

کد خبر: ۸۶٬۳۹۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha