۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۰
رمزارزها تهدیدی برای بانکهای مرکزی؛ برنامه برخی دولتها برای مقابله
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

رمزارزها تهدیدی برای بانکهای مرکزی؛ برنامه برخی دولتها برای مقابله

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه رمزارزها تهدیدی برای دلار آمریکا و بانک‌های مرکزی جهان هستند، مطرح کرد: رمزارزها بازار امنی نیستند.

فاطمه میرزایی؛ بازار: این روزها شاهد این هستیم که بسیاری از افراد درباره رمزارزها و ارزهای دیجیتال و همچنین بازار فارکس صحبت می‌کنند و هر گوشه و کناری صحبت از یک ماینر و درآمدهای دلاری به میان می‌آید و نام این دو بازار در محافل به صورت نقل و نبات سر زبان‌هاست.

دولت آمریکا و بانک‌های مرکزی جهان در مقابله با رمزارزها اقداماتی انجام خواهند داد،  یکی از این اقدامات مقابله مستقیم با رمزارزها است و دیگری تعریف رمزارزهایی است که کنترل آن در دست خودشان باشد و وابسته به بانک‌های مرکزی باشند یعنی از یک طرف دنیا به رفتن به سمت رمزارزها تمایل دارد و از سمت دیگر، قدرت‌های بزرگی هستند که تمایلی به استفاده از رمزارزها ندارند

بالاخره، این بازارها با بازدهی دلاری که دارند، برای اقشار زیادی از اجتماع به خصوص جوانان جذاب هستند چراکه تصور می‌کنند با این بازارها می‌توانند ره صد ساله را یک شبه طی کنند و به زودی زود به خواسته‌های خود برسند. به همین دلیل است که بسیاری از سرمایه‌گذاران پس از ناامیدی از بورس از بازار سرمایه به بازار فارکس و ارزهای دیجیتال سرازیر می‌شوند تا ضرری را که در این بازار داده‌اند، در بازارهای دیگر جبران کنند.

موضوعی که مطرح است، امنیت این بازارهاست چراکه در مسیر این بازارها همانند بازارهای دیگر ممکن است گرگ‌هایی در کمین باشند که بخواهند جیب افراد ساده و بی‌تجربه را خالی کنند و در کنار آن، امنیت کلی بازار رمزارزها و فارکس است که خود می‌تواند مسئله دیگری باشد، اما مهدی سوری، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بازار در رابطه با بازار رمزارزها و روی آوردن سرمایه‌گذاران به این بازارها اظهار کرد: رمزارزها یک اتفاقی هستند که در بازار بین‌المللی افتاده و مبادلات جهانی را تحت تأثیر قرار داده است و به خاطر مکانیزمی که دارند، جای زیادی برای گسترش در معاملات دنیا دارند.

وی در ادامه تصریح کرد: نکته‌ای که وجود دارد این است که گسترش رمزارزهای متمرکز که پشتوانه دارایی یا نهادی ندارند، می‌تواند تهدیدی برای دلار آمریکا و بانک‌های مرکزی جهان باشد و به همین خاطر نمی توانند به صورت غیر متمرکز گسترش پیدا کنند چون اگر مبادلات بر مبنای رمزارزها انجام شود، دولت آمریکا نمی‌تواند با تکیه بر قدرت دلار، کشوری مانند ایران را تهدید کند و یا منافع بانک‌های مرکزی کشورهای بزرگی مانند انگلستان که در طول دهه‌های اخیر مقصد پول کسانی بودند که در اقتصاد جهانی کار می‌کردند، بوده است، به خطر می‌اندازد.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به این که دولت آمریکا و بانک‌های مرکزی جهان در مقابله با رمزارزها اقداماتی انجام خواهند داد، گفت: یکی از این اقدامات مقابله مستقیم با رمزارزها است و دیگری تعریف رمزارزهایی است که کنترل آن در دست خودشان باشد و وابسته به بانک‌های مرکزی باشند یعنی از یک طرف دنیا به رفتن به سمت رمزارزها تمایل دارد و از سمت دیگر، قدرت‌های بزرگی هستند که تمایلی به استفاده از رمزارزها ندارند.

سوری درباره آینده بازار آینده رمزارزها افزود: آینده و سمت و سوی رمزارزها در آینده بستگی به این دارد که نتیجه تقابل چه خواهد بود و واقعیت این است که این نتیجه قابل پیش‌بینی نیست چون واقعیت این است که هر دو طرف نیروهای قوی هستند که به رمزارزها فشار وارد می‌کند یعنی این بازار رو به گسترش است، اما دشمن‌هایی هم دارد.

اگر کسی قصد دارد تا به این بازارها به عنوان بازار سرمایه‌گذاری نگاه کند، باید این را بداند که تقریبا نسبت به هر بازار سرمایه‌گذاری بازار متعارف دیگری، ریسک بیشتری در این بازار وجود دارد

وی با تأکید بر اینکه به دلیل ساختار رمزارزها، ارزش‌گذاری روی بخشی از رمزارزها غیر ممکن و روی بخشی سخت است، مطرح کرد: عموماً، رمزارزها بر اساس ارزش ذاتی معامله نمی‌شوند، بلکه بر مبنای عرضه و تقاضا م مهم‌ترین عامل، میزان به رسمیت شناخته شدن آن‌ها دست‌خوش تغییر می‌شود بنابراین اگر کسی قصد دارد تا به این بازارها به عنوان بازار سرمایه‌گذاری نگاه کند، باید این را بداند که تقریبا نسبت به هر بازار سرمایه‌گذاری بازار متعارف دیگری، ریسک بیشتری در این بازار وجود دارد.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: ریسک بیشتر به این معنا است که ممکن است رشدهای بسیار شدیدتری از بازارهای دیگر داشته باشد و یا اینکه افت‌های شدیدتری هم در این بازار وجود داشته باشد بنابراین افراد با پولی مجاز هستند تا وارد این معاملات شوند که اگر ۷۰ درصد پول خود را از دست دادند، به زندگی و شرایط اقتصادی آن‌ها لطمه وارد نشود چون به هیچ عنوان بازار امنی نیست و بازار پر بازده، با بازار امن کاملا متفاوت است.

سوری در ادامه صحبت‌های خود گفت: نکته دوم این است که این بازار بسیار تخصصی است و افرادی که نسبت به آن دانش ندارند، حتی در نحوه انجام معاملات خود و این فرآیندها ممکن است در دام بسیاری از کلاهبرداری‌ها و مشکلات محلی و قوانین محدودکننده پیش بیاید، بیفتند. چون تجربه ثابت کرده است که کسی به توصیه کارشناسان گوش نمی‌دهد.

کد خبر: ۸۶٬۳۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha