۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۵
شیرینی از چرخه نرخ‌گذاری خارج شد؛ قنادی‌ها ضرر می‌دهند
در گفت‌وگو با بازار عنوان شد؛

شیرینی از چرخه نرخ‌گذاری خارج شد؛ قنادی‌ها ضرر می‌دهند

مشهد- شیرینی اگر چه در زمره کالاهای مصرفی است اما در سبد کالای اساسی خانواده ها قرار ندارد و شاید از همین روست که گرانی آن در بازار هنوز صدای اعتراض شهروندان را بلند نکرده است!

بازار؛ گروه استان‌ها:  اگر یک کیلو شکر را تا اسفند ماه سال ۹۸ به قیمت ۷ هزار تومان می توانستید خریداری کنید اما این روز ها همان یک کیلو شکر در سطح شهر به قیمت هر کیلو ۱۴ هزار تومان رسیده است لذا از همین اختلاف قیمت در مهمترین نهاده مورد استفاده در شیرینی می توان پی برد که تا چه میزان قیمت این محصولات افزایش یافته است.

قیمت مواداولیه در طی یک سال گذشته آنقدر نوسان داشته است که به قول دست اندرکاران آن با این بالا و پائین قیمت ها نمی توان نرخ ثابتی برای شیرینی در نظر گرفت و اگر اتحادیه مذکور نرخی برای این محصول تعیین کند باید به دلیل تغییر قیمت‌ها روزانه نسبت به نرخ گذاری اقدام کند که این کار میسر نیست.

خروج از قیمت نرخ گذاری
در همین راستا  نائب رئیس اتحادیه صنف شیرینی ساز شیرینی فروش و کافه‌قنادی‌های مشهد مقدس در گفت و گو با بازار اظهار کرد: روند قیمت‌گذاری شیرینی از روند نظارتی گذشته خارج‌شده است.

مهدی قربان زاده افزود: ازآنجاکه شیرینی در زمره کالاهای اساسی و اولویت‌دار خانواده‌ها نیست لذا قیمت‌گذاری آن  از قالب کمیسیون بر نظارت کالاهای صنفی خارج‌شده است.

وی در پاسخ به بازار مبنی بر نحوه قیمت‌گذاری شیرینی قبل از این تصمیم اظهار کرد: پیش‌ازاین به دلیل اینکه شیرینی هم چون سایر کالاها اساسی اولویت داشت لذا برای قیمت‌گذاری کمیته‌ای با همین عنوان فعال بود تا نسبت به تعیین نرخ با نظر کارشناسان اقدام کند.

شیرینی از چرخه نرخ‌گذاری خارج شد؛ قنادی‌ها ضرر می‌دهند

قربان زاده در این رابطه توضیح داد: در این کمیته نماینده سازمان صنعت و تجارت، نماینده انجمن حقوق مصرف‌کنندگان، نماینده اتاق اصناف و هم‌چنین نماینده اتاق اصناف حضور داشتند که با نظر این نمایندگان نسبت به آنالیز قیمت شیرینی اقدام و درنهایت تصمیم‌گیری می‌شد.

وی در این رابطه افزود: تا قبل از این نمایندگان یادشده نسبت به تعیین نرخ اقدام و سپس نتیجه را به کمیسیون نظارت بر سازمان‌های صنفی عودت می‌دادند تا قیمت نهایی تعیین و ابلاغ شود.

قیمت‌گذاری جدید
نائب رئیس اتحادیه صنف شیرینی ساز شیرینی فروش و کافه‌قنادی‌های مشهد مقدس در خصوص نحوه قیمت‌گذاری جدید نیز به بازار گفت: در حال حاضر مقررشده است تا تولیدکننده و یا متصدی فروش محصول مواد اولیه بکار رفته را آنالیز و پس از رسیدن به قیمت واقعی تولید به ازای کالای تولیدشده ۱۲ درصد بر روی قیمت تمام‌شده سود محاسبه کند.

وی در پاسخ به سؤال ما مبنی بر اینکه ممکن است در این روش سود غیرواقعی حساب شود و این موضوع با نظارت چه سازمانی انجام خواهد پذیرفت افزود: البته این موضوع به این معنا نیست که تولیدکننده هر قیمتی را بر روی محصول اعمال کند .

در حال حاضر به‌قدری قیمت مواد اولیه و تولید متأثر از نوسانات بازار و تورم است که در صورت تعیین نرخ نامه اما نرخ‌های اعلام‌شده تاریخ‌مصرف کوتاهی خواهند داشت

قربان زاده بابیان این‌که نظارت بر قیمت تعیین‌شده و کارشناسی این نرخ‌گذاری‌ها به اتحادیه مربوطه محول شده است ادامه داد: در اتحادیه قیمت محصول تولیدی کارشناسی و درنهایت با نظارت تصویب و به اجرا گذاشته خواهد شد.

نرخ نامه نداریم
نائب رئیس اتحادیه صنف شیرینی ساز شیرینی فروش و کافه‌قنادی‌های مشهد مقدس هم‌چنین در پاسخ به سؤال ما مبنی بر اینکه در حال حاضر نرخ نامه مشترکی در فروشگاه‌های تحت پوشش این اتحادیه در سطح شهر به چشم نمی‌خورد توضیح داد: در حال حاضر به‌قدری قیمت مواد اولیه و تولید متأثر از نوسانات بازار و تورم است که در صورت تعیین نرخ نامه اما نرخ‌های اعلام‌شده تاریخ‌مصرف کوتاهی خواهند داشت.

وی گفت: کسادی بازار نیز از طرفی بر بازار شیرینی فشار مضاعف گذاشته و لذا برخی از فروشگاه‌ها برای ادامه حیات به کمترین سود ممکن تن می‌دهند تا بتوانند چراغ واحد صنفی خود را نگاه‌دارند.

 قنادی‌ها ضرر می‌دهند
نائب رئیس اتحادیه صنف شیرینی ساز شیرینی فروش و کافه‌قنادی‌های مشهد مقدس با اشاره به تلاطم بازار از سال گذشته و هم‌زمان با بیماری کرونا اظهار کرد: متأسفانه قیمت مواد اولیه ۳ برابر شده و هزینه‌های کارگری و بیمه سر به فلک گذاشته است.

قربان زاده بابیان اینکه در این شغل به دلیل استفاده از نیروهای متخصص لذا کمتر نیروی ماهری حاضر به دریافت حقوق اداره کار است و لذا تولیدکنندگان ارقام بیشتری را باید پرداخت کنند افزود: همین موضوع هزینه تولدی را افزایش داده است.

وی در خصوص وضعیت قنادی‌های سطح شهر مشهد به بازار گفت:  در یک‌کلام می‌توان اذعان کرد که این صنف به دلیل هزینه‌های بالا، کمبود روغن و شکر و هم‌چنین کاهش چشمگیر مشتریان به دلیل تعطیلی مراسم شادی و عزا ضرر می‌دهد و تاکنون حمایتی برای روشن نگاه‌داشتن واحدهای صنفی قنادان از طرف دولت نداشتیم.

کد خبر: ۸۶٬۲۵۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha