۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۸
 بارندگی در ۳ ماه آینده کمتر از حد نرمال خواهد بود
رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی:

بارندگی در ۳ ماه آینده کمتر از حد نرمال خواهد بود

وظیفه، رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی عنوان کرد: چشم انداز سه ماه آینده نشان می‌دهد که بارندگی‌ها در غالب نقاط کشور در حد نرمال و کمتر از نرمال است.

به گزارش بازار، احد وظیفه رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی در رابطه با وضعیت خشکسالی و وضعیت آبی کشورمان گفت: یکی از اقدامات اصلی مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی این است که میزان بارندگی در کل کشور را با استفاده از ایستگاه‌های سازمان هواشناسی کشور و ایستگاه‌های مبنای وزارت نیرو به صورت روزانه می‌سنجد و تحلیل خود از نقشه‌های باران کشور را به جامعه کاربران ارائه می‌کند.

وی افزود: هموطنان می‌توانند سایت مرکز ملی خشکسالی را در اینترنت جستجو و وضعیت بارش و دما را در هر نقطه کشور را مشاهده کنند.

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی اظهارکرد: ما هر سال بارش تجمعی از هر نقطه کشور را از ابتدای مهرماه (شروع سال آبی کشور) تا ۳۱ شهریور نسبت به پنجاه سال گذشته رصد و با میانگین بلندمدت مقایسه و اعلام می‌کنیم.

وظیفه عنوان کرد: نقشه‌های امسال حاکی از این است که بارندگی از ابتدای سال آبی تاکنون در بسیاری از مناطق کشورمان زیر نرمال بوده و البته این ناهنجاری در همه نقاط کشورمان یکسان نیست.

به عنوان مثال میزان بارندگی در نیمه شرقی کشورمان شامل سمنان، خراسان شمالی، رضوی و جنوبی، کرمان و هرمزگان، سیستان و بلوچستان و بخش‌های جنوبی و شرقی استان فارس زیر نرمال است و این مناطق با مشکل کم بارشی قابل ملاحظه حدود ۹۰ درصدی مواجهند.

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی اضافه کرد: میزان بارندگی در بخش‌های غربی نیز شامل کرمانشاه، ایلام، لرستان، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد حدود ۲۰ تا ۳۵ درصد، بخش‌های شمالی کشورمان حدود ۲۵ درصد و قسمت مرکزی شامل قم، مرکزی و اصفهان نیز حدود ۳۰ درصد زیر نرمال است.

وظیفه با اعلام اینکه وضعیت آبی رودخانه‌های بزرگ در غرب کشورمان از جمله کرخه، کارون و دز حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد زیرنرمال است گفت: به طور کلی میزان بارندگی در کشورمان زیر نرمال قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه کم بارشی برف و باران و بالاتر بودن دما منجر به کاهش ذخیره برفی کشورمان شده افزود: مجموعه این عوامل باعث شده که ذخیره آبی کشورمان برای ماه‌های پیش رو کمتر از حد معمول و نرمال باشد و این می‌طلبد که حدأکثر صرفه جویی را در بخش دولتی و مصارف شخصی داشته باشیم.

وظیفه با بیان اینکه خشکسالی فقط محدود به ایران نیست و کل منطقه خاورمیانه شامل لبنان، سوریه، عراق، ترکیه، ازبکستان، ترکمنستان و تاجیکستان و افغانستان و پاکستان را نیز دربرگرفته گفت: بارش‌ها در این کشورها کمتر از نرمال است و تقریباً وضعیتی مشابه ما دارند.

وی با اشاره به اثرات خشکسالی بر افزایش گرد و غبارها گفت: به دنبال خشکسالی‌ها، بستر دریاچه‌های داخلی مانند هامون که در معرض بادهای ۱۲۰ روزه سیستان و بلوچستان قرار دارد نیز خشک می‌شود و گرد و خاک ایجاد خواهدشد.

وظیفه استقرار و توسعه صنایع آب بر و کشاورزی در مناطق کم آب را اشتباه دانست و گفت: با توجه به محدودیت منابع آبی، ما این اجازه را نداریم مگراینکه از تکنولوژی‌هایی که مصرف آب را کاهش می‌دهند استفاده کنیم.

وی از افزایش بارندگی‌ها طی دو هفته آینده در کل کشور خبرداد و گفت: این بارندگی به ویژه در نوارشمالی و نیمه شرقی کشورمان افزایش پیدا خواهد کرد اما چشم انداز سه ماه آینده نشان می‌دهد که بارندگی‌ها در غالب نقاط کشور در حد نرمال و کمتر از نرمال است.

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی در پایان این گفتگو، کاهش دفعات آبیاری در بخش کشاورزی و صرفه جویی خانگی را ضروری خواند و بر آن تأکیدکرد.

کد خبر: ۸۶٬۲۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha