۲۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۸
تمرکز سرمایه گذاری وی سی ها  از تهران برداشته شود
ایده های نو در گفتگو با «بازار»

تمرکز سرمایه گذاری وی سی ها از تهران برداشته شود

از جمله محصولات ایرانی که نه تنها در میان هموطنان مان بلکه در میان مردمان کشورهای دیگر هم از محبویت خاصی برخوردارند، خشکبار ایرانی است که دارای تنوع و کیفیت بالایی است.

بازار- فرحناز سپهری؛از آنجا که همدان  جزو استانهایی که به تولید خشکبارش نامور است؛ از این رو جوانان استان هم دست به کار شده اند تا در این بخش کسب و کاری راه بیاندازند. در این میان دو جوان به نام های حسن موحد دانش آموخته کارشناسی ارشد کامپیوتر و زهرا سبزعلی دانش آموخته کارشناسی کامپیوتر، استارت آپ «تازه چین» را در شهرستان تویسرکان راه انداختند. تا بتوانند خشکبار استان خود را برای دیگر  هموطنان هم ارسال کنند. در همین راستا خبرگزاری بازار با حسن موحد گفتگویی انجام داده است که از نظرتان می گذرد.

فروش با حذف واسطه زائد، ایده تازه چین

به گفته حسن موحد، تازه چین از تیرماه سال ۱۳۹۷ به شکل جدی شروع به فعالیت کرد،  البته بر روی این ایده از ۱۳۹۶ در حال تحقیق به صورت پاره وقت بوده ایم و نقاط قوت بازار را بررسی می کردیم.
وی از ایده شکل گیری تازه چین گفت: ایده اصلی ما فروش خشکبار با حذف واسطه زائد بود، البته چون ابتدا کار ما در شهرستان تویسرکان شروع به فعالیت کردیم، شروع این فعالیت تاثیر بسزایی در انتخاب نوع اجناس ما داشت. چراکه در شهرستان به شکل بومی محصولات گردو و توت خشک و کشمش داشتیم.

موحد افزود:در عین حال که فعالیت اصلی تازه چین فروش خشکبار بر بستر اینترنت می باشد. ما به مشتریان خودمان در حال حاضر خشکبار آجیلی را به صورت کیلویی و فله می فروشیم. و چون در مبدا حضور داریم، قیمت ها و کیفیت اجناس مان برای مصرف کننده بهینه شده است.

نبود فضای آموزشی و سرمایه گذار در صدر چالش ها

درباره چالش ها پرسیدیم و این جوان تویسرکانی  گفت: برای راه اندازی استارت آپ مان چالش های بسیاری داشتیم، بزرگ ترین چالش که داشتیم نبود فضای آموزشی در شهرستان و همچنین نبود سرمایه گذار و سرمایه اولیه بود. همچنین ما مسائل متفاوت از نحوه بسته بندی و نحوه ارسال و سایر موارد هم داشتیم که تا امروز توانستیم به شکل قابل قبول این موضوعات پشت سر بگذاریم.
همچنین وی افزود: یکی از مهمترین چالش هایی که در تازه چین پشت سر گذاشتیم، مسئله ضمانت بازگشت اجناس بود که باید می توانستیم کنترل دقیق بر روی نحوه تحویل مرسوله به مشتری و گاها بازگشت شان داشته باشیم، که خوشبختانه با تمهیدات که دیده شد این موضوع حل گردید.

سرمایه گذاری خانوادگی افتخار تازه چین

وی به این پرسش که چگونه از پَس تامین مالی برآمده اید، پاسخ داد: برای تامین مالی ابتدا از خودمان شروع کردیم، سرمایه ای حدود ۸ میلیون تومان به شکل اولیه از جانب خودم به تازه چین تزریق شد و حاصل آن توسعه ام وی پی اولیه ( کمینه محصول )و بنیان اولیه کار شد، هر چه جلوتر رفتیم به دلیل افزایش تعداد مشتری ها نیاز به هزینه برای فضای کار و بسته بندی و خرید محصول باعث شد که این موضوع با استفاده از سرمایه گذاری خانوادگی و تزریق ۴۰ میلیون تومان در سال اول انجام پذیرد.
وی افزود: در سال دوم هم طی سود حاصل شده توانستیم دفتری در مرکز شهر راه اندازی کنیم که ارزش بالغ بر ۲۰۰ میلیون دارد، در ادامه کار ۵۰ میلیون وام و ۴۰ میلیون هم نقدا دوباره در تازه چین توسط سرمایه گذاری خانوادگی تزریق گردیده است. و یکی از افتخارات تازه چین همین سرمایه گذاری شخصی آن می باشد که در بدترین شرایط جغرافیایی صورت گرفته است.

نیازمند حمایت مالی یک سرمایه گذار خطر پذیر

این جوان نوآور به این موضوع که صندوق های جسورانه  هیچ گونه نقش در توسعه استارت آپ ما نداشتند،  اشاره کرد و افزود: تمرکز سرمایه گذاری وی سی ها در شهر های بزرگ از جمله تهران می باشد و استارت آپ هایی مثل تازه چین دیده نمی شوند، به همین خاطر ما مشقت بسیاری برای جذب سرمایه شخصی پشت سر گذاشتیم. اکنون هم با همین چالش دست و پنجه نرم می کنیم و نیازمند حمایت مالی یک سرمایه گذار خطر پذیر برای توسعه پلتفرم تازه چین و همچنین جذب نیروی کار بیشتر و توسعه نمایندگی ها هستیم.
این جوان نوآور همچنین  در ادامه  درباره حامیان شان هم گفت: صرفا توسط جناب مختاری، از مسئولین مدیریت استارت تاپ های وزارت جهاد کشاوری دارای حمایت معنوی هستیم.

وی در باره  بهبود روند راه اندازی استارت آپ ها توضیح داد: بزرگ ترین مشکل در توسعه استارت آپهای ایرانی صرفا تمرکز زدایی از پایتخت توسط وی سی ها و همچنین اصلاح قوانین برای ساده کردن روال اخذمجوز ها برای استارت آپ ها است. مثلا خود ما درگیر گرفتن سیب سلامت بودیم که به دلیل هزینه زیاد آن فعلا از این موضوع خودداری کردیم.

  برای بهبود روند راه اندازی استارت آپ ها، تمرکز سرمایه گذاری وی سی ها از روی تهران برداشته  و روال اخذ مجورها تسهیل شود

حمایت معنوی و مالی، چالش های پیش رو

همچنین وی به این پرسش که عمده تری چالش پیش روی شما چیست، پاسخ داد: عمده ترین مشکلات که داریم کم بودن حمایت های معنوی، و بعد از آن حمایت های مالی است. بنیانگذر تازه چین همچنین به کنترل کیفیت و توزیع در حوزه خشکبار اشاره و افزود: تفکر تازه چین تفکری بر اساس کنترل کیفیت و توزیع در حوزه خشکبار می باشد که با افزایش تعداد نمایندگی های ما این موضوع قابل توسعه است و همچنین برنامه های صادرات که در آینده خواهیم داشت.

همچنین به گفته وی کمترین خدمات را به هم استانی ها خودمان می دهیم و بیشترین تعداد مشتری را در کل کشور داریم، و نحوه ارسال ما توسط سیستم های پستی انجام می گیرد. حضور فعالیت ما گسترده در کل کشور می باشد و نحوه ارسال ما با سیستم پستی است ، همچنین محصولات اصلی ما فعلا خشکبار آجیلی می باشد که تمرکز اصلی آن فعلا روی گردو ، انجیر و پسته است.

کمبودها؛ از نبود نیرو ی کار تا عدم صنایع بسته بندی

موحد درباره کمبودها در شهرستان شان هم توضیح داد: کمبود های زیادی وجود دارد از جمله نبود نیروی کار، نبود وی سی ها و نبود افراد با تجربه برای توسعه مدیریتی و  سایر موارد. در حالی که بسیاری  از آنها را با استفاده از اینترنت در تلاش هستیم تا  حل کنیم. برای بحث نبود نیروی کار متخصص از  دور کاری  استفاده می کنیم و البته نمی شود از نبود صنایع بسته بندی در شهرستان و مشکلات فرهنگی که در تهیه اجناس وجود دارد چشم پوشی کرد.

از وی خواستیم درباره این مساله که  خرید و فروش  با حداقل واسطه از کشاورز انجام می دهید وچرا بدون واسطه انجام نمی شود هم برایمان توضیح دهد، که این طور گفت: بعضی از واسطه ها ارزشمند هستند و نمی شود آن ها را حذف کرد و حذف آنها ضرر زیادی به بازار می زند،  از جمله این واسطه ها می توانم به افرادی اشاره کنم که کار سورت کردن محصولات را انجام می دهند، حذف این افراد از میان زنجیره تامین باعث کاهش شدید کیفیت محصول شده و این موضوع به مذاق مشتریان خوش نمی آید. این یکی از گزینه های کوچک حداقل واسطه با باغدار و یا کشاورز است.

موحد درباره تاثیر شیوع ویروس کرونا روی کسب و کارش هم  گفت: ویروس کرونا تاثیر آنچنانی روی کسب و کار ما نداشته و گاها حس می کنم یک تاثیر در بهبود فروش و افزایش فروش هم ایجاد کرده است البته نمی توان این موضوع را به دلیل عواملی چون کم تجربگی و سایر موارد مشخص کرد.
درباره راهکارها برای مقابله با آن هم افزود: در زمان گفتگو مورد از ویروس کرونا در شهرستان تویسرکان مشاهده نشده و همچنین تمام همکاران ما شرایط بهداشتی را در بسته بندی کاملا رعایت می کنند استفاده از دستکش و ماسک و علاوه بر این اجناس ما قبل از این اتفاقات تهیه شده و بسته بندی شده است. البته تمام تلاش خودمان را می کنیم که غیر همکاران در زمان بسته بندی اجناس در دفتر حضور نداشته باشند.

وی با اشاره به این که تمام تلاش به منظور سلامت مشتریان انجام می شود خاطر نشان کرد: همچنین به دلیل آن که ما از سرویس های پستی استفاده می کنیم، به خریداران می گوییم بسته ها را بعد از تحویل به مدت یک روز در هوای آزاد بگذارند و یا بسته را ضدعفونی و استفاده کنند. تمام تلاش ما برای سلامت مشتریان مان هست.

کد خبر: ۸٬۶۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha