۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۰:۱۹
نقش پررنگ هوش مصنوعی در تسریع تعاملات کسب و کارها | ایران رتبه اول مقالات در خاورمیانه
کارشناس ارشد هوش مصنوعی مطرح کرد

نقش پررنگ هوش مصنوعی در تسریع تعاملات کسب و کارها | ایران رتبه اول مقالات در خاورمیانه

سلیمی صدر، کارشناس هوش مصنوعی می گوید: ایران در زمینه نرم افزاری فناوریهای نوین در جایگاه خوبی قراردارد اما در بخش سخت افزاری نیاز به راهکارهایی جهت بهبود از سوی سرمایه گذاران و دانشگاهیان دارد.

فرحناز سپهری؛ بازار: فناوریهای نوین هر روز در حال گسترش هستند به طوریکه بیشتر کسب وکارها و صنایع مختلف به منظور بهره وری و بهبود عملکردشان از آنها بهره می برند. در این میان یکی از این فناوریهای نوین هوش مصنوعی است که در اقتصاد دیجیتال نقش مهمی دارد به طوریکه از صنایع مختلف همچون به حمل و نقل و لجستیک، بانکداری، تجارت الکترونیک گرفته تا بازی سازی و سرگرمی از هوش مصنوعی استفاده می کنند.

این درحالی است که به باور کارشناسان، هرچند ایران به لحاظ نرم افزاری در جایگاه خوبی قراردارد دارد اما در در حوزه تکنولوژی های سخت افزاری سخن چندانی ندارد به طوریکه بایسته است تا سرمایه گذاران به همراه دانشگاهیان و صنعتگران، به راهکاری اساسی برای پیشبرد فناوری طراحی و تولید سخت افزار اندیشیده تا این حوزه بتواند در مسیر بهبود قرار گیرد.

در همین راستا برآن شدیم تا گفتگویی با «علی سلیمی صدر» کارشناس ارشد هوش مصنوعی دانشگاه شهید بهشتی، محقق در حوزه رباتیک شناختی و مدیر فنی تیم استارتاپ ربات آموزشی روبین انجام دهیم تا از میزان پیشرفت و ضعفهای فناوری نوین همچون هوش ممصنوعی در اقتصاد ایران و راهکارهای توسعه ای آن آگاه شویم؛ که درا دامه متن این گفتگو از نظرتان میگذرد.

*به نظر شما با رشد و توسعه فناوریهای نوین مثل هوش مصنوعی در صنایع مختلف چگونه این فناوریها می توانند اقتصاد کشورها را رونق و بهبود دهند و به سمت دیجیتالی شدن پیش می برند؟
به نظرم با استفاده از هوش مصنوعی و علم داده،  روز به روز بهره وری از داده های خام و استفاده از آنها به عنوان سوختی برای توسعه نرم افزار های کاربردی بیشتر میشود. موتور تبدیل متن به گفتار و گفتار به متن، نرم افزار تشخیص چهره، ابزار های کلان داده و ربات های هوشمند سرویس رسان و تعاملی، نمونه هایی از به کارگیری فناوری های نوین همچون هوش مصنوعی و رباتیک هستند. استفاده از این سرویس ها، کسب و کارهای مختلف را تحت تاثیر قرار داده است. امروزه تقریبا میتوان گفت که در تمام کسب و کارهای نوین در کشور های مختلف، شاهد ‌نقش پر رنگ سرویس های این چنینی در تسهیل و تسریع تعاملات، افزایش بهره وری کارکنان و تبدیل اطلاعات خام به دانشی پر اهمیت برای اصلاح کسب وکارها هستیم که منجر به رونق در اقتصاد کشور ها خواهد بود.

*از لحاظ مواردی همچون زیر ساختهای فنی، افراد متخصص ویا  امنیت و سایر موارد در این حوزه، کشور در چه جایگاهی در منطقه و در جهان قرار دارد؟
ایران در رتبه اول تعداد مقالات در حوزه ی هوش مصنوعی در خاورمیانه قرار دارد. این نشان دهنده میزان قابل توجه فعالیت های موثر دانشگاه ها در این زمینه است. همچنین بهره وری از این فناوری نوین در کسب و کارهای ایرانی، بستر ساز فعالیت های تخصصی و تولید محصولات داده محور بسیار موفق و در سطح رقابت با نمونه های مشابه غیر ایرانی است که حاکی از سطح بالای دانش فنی متخصصین ایرانی است.

*بیشتر در حال حاضر چه صنایعی یا کسب وکارهایی پیشرو در به کارگیری این نوع فناوریهای نوین (هوش مصنوعی) در کشور هستند؟ آماری دارید بفرمایید و در دنیا هوش مصنوعی بیشتر در چه نوع کسب وکارهایی به کار گرفته میشود؟
هر کجا که داده هست، ‌الگوریتم های هوش مصنوعی میتوانند با استفاده از آنها، ‌بخشی از مسائل مرتبط با آنها را حل، ‌یا در حل آنها به ما کمک کنند این امر بدین معناست که هوش مصنوعی محدود به صنعت خاصی نیست و میتواند در صنایع مختلف و با توجه به مسئله، راه حلی مناسب برای ما باشد. در دنیا و ایران، ‌در صنایعی همچون حمل و نقل و لاجستیک، بانکداری، تجارت الکترونیک، بازی سازی و سرگرمی و رباتیک، ‌ الگوریتم های هوش مصنوعی مورد استفاده قرار میگیرند.

*از دیدگاه شما در مقایسه با دیگر کشورها درچه بخشهایی ازفناوریهای نوین ضعف داریم؟ باید چه اقداماتی انجام شود؟ (از سوی دولت و شرکتها ویا صنایع مختلف...)؟
در ایران، علی رغم برخی از تلاش های صورت گرفته، همچنان در حوزه تکنولوژی های سخت افزاری سخن چندانی برای گفتن نداریم که موجب عقب افتادگی کشور در این حوزه به نسبت حوزه های نرم افزاری شده است. انتظار می رود که سرمایه گذاران دولتی و خصوصی به همراه جامعه دانشگاهیان و صنعتگران، به راهکاری اساسی برای پیشبرد فناوری طراحی و تولید سخت افزار اندیشیده و آن را در برنامه ای دقیق و طولانی مدت اجرا کنند.

*برخی بالا بودن هزینه های راه اندازی و اجرا هوش مصنوعی، را مانعی برای انجام آن میدانند، به نظر شما برای بهبود سرمایه گذاری در این فناوریهای نو مثل هوش مصنوعی باید چکار کرد؟
من معتقدم ورود سرمایه گذاران خطر پذیر و مطلع به این حوزه می تواند از جمله راهکارها در این زمینه باشد.

*در بخش مشتری مداری کسب وکارها، چگونه می تواند باعث بهبود تجربه مشتری شود؟
استفاده از داده های متنی مرتبط با نظرات و همینطور داده های صوتی در بخش ارتباط با مشتری در مراکز تماس و دسته بندی مشتریان و ارائه ی سرویس های متناسب با هر دسته و همینطور بهره گیری از چت بات برای جوابگویی سریعتر به نیازهای سطحی تر می تواند  از جمله موارد باشد که باعث بهبود تجربه مشتری می شود.

*به نظر شما چالشهای عمده پیاده سازی هوش مصنوعی در کشور مان چیست؟
از چالشهای عمده  در این زمینه میتوان به زیر ساخت های سخت افزاری برای توسعه الگوریتم های هوش مصنوعی و حجم و کیفیت داده اشاره کرد.

*کلام پایانی خود را بفرمایید.
با استناد به بسیاری از پیشبینی های معتبر و با توجه نمودن به پیشرفت های متاثر کننده ی هوش مصنوعی در سالهای اخیر، اگر بگوییم که این فناوری قرار است در آینده ای نزدیک سبک زندگی نسل بشر را به طور کامل متحول نماید، بیراه نگفته ایم. بنابراین شایسته است که متخصصان این حوزه، هرچه بیشتر در پی توسعه دادن ابزارهایی باشند که بتواند به صورت کاملا کاربردی، به افزایش کیفیت زندگی انسان ها کمک کند.

کد خبر: ۸۶٬۱۰۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha