۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۶
سود و کوتاه بودن زمان پرداخت اقساط بانکی، مهمترین مانع تولید
کارشناس مسائل اقتصادی مطرح کرد

سود و کوتاه بودن زمان پرداخت اقساط بانکی، مهمترین مانع تولید

مصباحی مقدم، کارشناس اقتصادی درخصوص تسهیلاتی که بانک‌ها به کارخانه‌های تولیدی ارائه می‌دهند گفت: سود و کوتاه بودن زمان پرداخت اقساط بانکی، مهمترین مانع بر سر راه تولید است.

به گزارش بازار، غلامرضا مصباحی مقدم نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی افزود: تأمین مالی کارخانه‌های تولیدی، یکی از مهمترین مشکلاتی است که از طرف بانک‌ها بوجود آمده است.

وی ادامه داد: عموماً بانک‌ها در قبال تسهیلاتی که ارائه می‌دهند به دنبال سود خود بوده و برای دریافت اصل و سود پول خود، زمان بندی‌های سخت گیرانه‌ای دارند.

این کارشناس اقتصادی گفت: این زمان بندی برای دریافت سود از کارخانجات تولیدی، با جریان تولید سازگاری ندارد، زیرا وقتی طرحی شروع به کار می‌کند در چند ماه نخست باید کارهای مقدماتی و زیرساخت‌های خود را انجام دهد.

مصباحی مقدم افزود: یک کارخانه تولیدی در چند سال نخست موفق به دریافت سود و درآمد نمی‌شود، اما بانک‌ها از لحظه تأمین مالی خود فقط شش ماه به کارخانه تولیدی فرصت خواب پول را می‌دهند.

وی ادامه داد: بانک‌ها بعد از شش ماه انتظار دارند که واحد تولیدی اصل و سود پول را برگردانند، اما چون پروژه تولیدی هنوز تمام نشده، آن کارخانه موفق به پرداخت تسهیلات بانکی نیست.

این کارشناس اقتصادی گفت: گاهی پروژه‌های تولیدی با مشکلات دیگری که غیر قابل پیش بینی است روبرو می‌شوند به عنوان مثال کارخانه مورد نظر نمی‌تواند دستگاه‌های تولیدی خود را به دلیل تحریم و عدم توانایی در جابجایی ارز مورد نظر، وارد و نصب کند.

مصباحی مقدم افزود: اینگونه مشکلات سبب می‌شود کارخانه‌های تولیدی نتوانند در موعد مقرر به بانک پول پرداخت کنند از این رو پروژه مورد نظر تعطیل می‌شود، چون قدرت بازپرداخت اصل و سود بانکی وجود ندارد.

وی گفت: گاهی اوقات یک کارخانه تولیدی، یک خط تولید بدون مشکل دارد، اما وقتی برای راه اندازی خط دوم اقدام می‌کند با مشکلات ذکر شده مواجه شده و قدرت بازپرداخت تسهیلات بانکی را نداشته و بانک با گرفتن کارخانه، آن را به تعطیلی می‌کشاند.

این کارشناس اقتصادی افزود: مشکلات زیادی در تأمین مالی طرح‌های تولیدی، وجود دارد که بانک‌ها عموماً به دنبال منافع ملی و سود زمان بندی خود هستند که باید با یک برنامه ریزی صحیح اینگونه مشکلات در نظام بانکی اصلاح شود.

کد خبر: ۸۶٬۰۸۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha