۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۰:۲۹
پیش نیازهای ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی| کمبود ۸ میلیون مسکن چگونه ترمیم می شود؟
بازار گزارش می دهد

پیش نیازهای ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی| کمبود ۸ میلیون مسکن چگونه ترمیم می شود؟

در حالیکه کشور با کمبود ۸ میلیون مسکن مواجه و قرار است طرح جهش تولید مسکن به عنوان طرحی برای ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی اجرایی شود اما موضوع این است که آیا پیش نیازهای آن آماده شده است؟

بازار؛ گروه راه و مسکن: طرح جهش تولید مسکن به عنوان طرحی برای ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی از سوی مجلس تهیه شد تا بتواند عقب ماندگی کشور از بابت عدم تعادل میان عرضه و تقاضا را بهبود ببخشد. اما این طرح و هر طرحی نیازمند پیش نیازها و الزاماتی است و سوال این است که آیا برای تولید یک میلیون مسکن آماده ایم؟

طرح جهش تولید مسکن که اخیرا در مجلس شورای اسلامی نهایی شده و در انتظار تایید و اصلاحات احتمالی شورای نگهبان قانون اساسی است تا برای اجرا به دولت ابلاغ شود به نیکی باید به این موضوع نیز توجه کند که سال هاست کشور با عدم تولید مناسب و متناسب با تقاضا، از عقب ماندگی در این بخش رنج می برد. 

طرحی که دولت را مکلف می کند سالانه با حمایت از انبوه سازان شرایط را برای ساخت یک میلیون واحد مسکونی فراهم کند با انتقاد انبوه سازان نسبت به گره ها و گلوگاههایی که برخی نهادها مثل شهرداری ها و سازمان نظام مهندسی در مسیر تولید مسکن ایجا کرده اند همراه است.

به تعبیر بسیاری از کارشناسان، در کنار تاثیر اقتصاد کلان بر بخش مسکن، عامل مهم دیگری در افزایش لجام گسیخته قیمت مسکن طی چند سال اخیر موثر بوده و این عامل، کاهش ساخت و ساز و تولید مسکن در این سال ها بوده است.

مجلس در طرح جهش و تولید مسکن ، دولت را مکلف کرد که سالانه یک میلیون واحد مسکونی ساخته شود که امکانات مورد نیاز تحقق این هدف ۴۰ هزار هکتار زمین، ۱۱ هزار هزار تن سیمان، ۶ هزار هزار تن فولاد، ۲۵ هزار هزار متر مربع کاشی و سرامیک و... است که به ۵۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد

به گزارش هیبنا، مجلس در طرح جهش و تولید مسکن ، دولت را مکلف کرد که سالانه یک میلیون واحد مسکونی ساخته و تحویل دهد. امکانات مورد نیاز تحقق این هدف ۴۰ هزار هکتار زمین، ۱۱ هزار هزار تن سیمان، ۶ هزار هزار تن فولاد، ۲۵ هزار هزار متر مربع کاشی و سرامیک و... است که مجموعا به ۵۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. با توجه به اینکه تامین این حجم از نقدینگی توسط بانک ها و دولت امکان پذیر نیست، مجلس استفاده از ابزار صندوق های زمین و ساختمان را برای تامین مالی این بخش پیش بینی کرده است.

البته بانک ها هم در بخشی از تامین مالی طرح مشارکت دارند و علیرغم اختصاص و تصویب ۳۶۰ هزار میلیارد تومان در بودجه ۱۴۰۰ به نظر می رسد امسال مشکلات بخش مسکن در حوزه تولید کاهش یابد.

مجلس دولت را مکلف کرده تا از طریق صندوق‌های زمین و ساختمان اعتبارات  تولید مسکن  تامین مالی شود که بهترین روش برای جلب مشارکت مردم است به گونه ای‌ که نه تنها پول مردم از بین نمی‌رود بلکه منابع از بازار سرمایه جذب شود

علاوه بر این، مجلس دولت را مکلف کرده تا از طریق صندوق‌های زمین و ساختمان اعتبارات ساخت و تولید مسکن بخشی از اعتبارات طرح، تامین مالی شود که بهترین روش برای جلب مشارکت مردم است به گونه ای‌ که نه تنها پول مردم از بین نمی‌رود بلکه منابع از بازار سرمایه جذب شود. امکان خرید یونیت‌ها توسط صندوق ملی مسکن و امکان خرید یونیت‌های استفاده نشده توسط فعالان بازار سرمایه فراهم است.

اما طرح جهش تولید مسکن پیش نیازها و الزاماتی دارد که مرکز پژوهش های مجلس نیز در گزارش های خود به آنها پرداخته است.

یکی از موضوعات مهم ،بحث مدیریت قیمتی مصالح ساختمانی است که در این زمینه مرکز پژوهش های مجلس پیشنهاد داده تا وزارت اقتصاد مکلف شود پوشش ریسک در تامین مصالح ساختمانی بدهد تا اگر نوساناتی رخ داد از طرق بورس کالا تدبیر کند تا مردم ضرر نکنند. وزارت صمت هم مکلف شده تا نظارت کند مصالح ساختمانی با قیمت متعارف به دست سازندگان برسد.

جنبه‌های زیست محیطی موضوعی است که به اعتقاد بازوی پژوهشی مجلس، در طرح پیش بینی نشده است و باید مورد توجه قرار گیرد.

از دیگر الزامات و پیش نیازهای اجرای این طرح، لزوم رعایت استحکام و ایمنی در برابر حوادث طبیعی است.

با این حال اگر په برخی نمایندگان مجلس معتقدند ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی در سال امکان پذیر است و دولت می تواند در این زمینه تسهیل گری کند تا بخشی از کمبود و عقب ماندگی مسکن طی سال های گذشته جبران شود اما سازندگان مسکن بر این باور هستند که تا زمانی که بخش خصوصی در کشور مورد توجه و حمایت قرار نگیرد ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی دور از دسترس خواهد بود.

۸ میلیون کمبود مسکن در کشور داریم
اما مجتبی یوسفی عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی به کمبود حدود ۸ میلیون واحد مسکونی در کشور اشاره کرده و می گوید: برای رفع مشکل مسکن به ساخت حدود ۸ میلیون واحد جدید نیاز داریم تا بین عرضه و تقاضا تعادل ایجاد شود و قیمت ها متعادل شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی به مشکلات شدید مردم در بخش مسکن و تورم بالا در این بخش اشاره کرده و می افزاید: در حال حاضر بخش زیادی از خانواده ها فاقد مسکن هستند و حتی برای اجاره مسکن با مشکل مواجه اند و مجلس تلاش می کند با تدوین و تصویب قوانین لازم و پیگیری و نظارت بر اجرای قوانین زمینه لازم را برای رفع مشکل مسکن خانواده ها فراهم سازد.

امیدی به تولید ۱ میلیون مسکن در سال نیست
جمشید برزگر رئیس کانون انبوه سازان کشور نیز در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه تولید مسکن در سال زیر ۳۵۰ هزار واحد مسکونی است گفت: رشد دو برابری نرخ صدور پروانه های ساختمانی نشان می دهد که امسال هم نمی توان به تولید یک میلبون واحد مسکونی امید بست.

وی افزود: شرکتهای آب و فاضلاب و گاز از یک سو و سازمان های نظام مهندسی و شهرداری ها نرخ های خدمات و عوارض خود را افزایش داده اند پس چرا تصور می کنیم که شرایط ساخت و ساز تسهیل و قیمت تمام شده کاهش خواهد یافت؟

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بازار، به نظر می رسد امسال با توجه به افزایش سقف تسهیلات ساخت مسکن و تصویب پرداخت ۳۶۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات از سوی بانک ها به بخش مسکن بتوان امیدوار بود که بخش مسکن و ساخت و ساز رونق بگیرد اما این رونق مستلزم این است که برخی نهادهای تصمیم گیر و تاثیرگذار بر بخش مسکن هزینه های خود را بایت صدور پروانه ساختمانی و عوارض بالا نبرند و گلوگاههای ساخت مسکن را که سالهاست به هر عنوانی دچار مشکل شده است را دچار چالش و در نهایت افزایش قیمت تمام شده مسکن نکنند.

به هر سوی اگر بخواهیم کمبود ۸ میلیون مسکن را هر سال کمتر و کمتر کنیم و بخش عرضه و تقاضا را ترمیم و سپس تقویت کنیم نیازمند حمایت تمام ارگان ها و نهادهای دولتی و خصوصی است.

کد خبر: ۸۶٬۰۵۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha