۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۲:۴۱
«پانک کت» با چهره‌ خاطره انگیز «بیتل» راهی بازار می‌شود| فولکس واگن از گریت وال موتورز شکایت می‌کند؟

«پانک کت» با چهره‌ خاطره انگیز «بیتل» راهی بازار می‌شود| فولکس واگن از گریت وال موتورز شکایت می‌کند؟

اورا پانک کت الکتریکی، محصول جدید گریت وال موتورز چینی با چهره بیتل خاطره انگیز به تازگی در نمایشگاه شانگهای رونمایی شد و به زودی به بازار عرضه خواهد شد.

بازار؛ گروه خودرو:  چندی پیش شرکت گریت وال موتورز به عنوان یک تولیدکننده خودروهای چینی محصولی را در نمایشگاه شانگهای چین رونمایی کرد که به اعتقاد کارشناسان و بازدیدکنندگان شباهت بسیاری به نسخه محبوب و نوستالژی بیتل، محصول فولکس واگن آلمانی دارد.

شباهتی که می‌تواند مشکلات حقوقی بسیاری را برای این خودروساز چینی بخصوص برای عرضه به بازار بین المللی ایجاد کند؛ از همین رو در حال حاضر نویسندگان و فعالان حوزه خودرو منتظر واکنش شرکت خودروسازی فولکس واگن در خصوص این کپی برداری هستند.

شباهتی که با عرضه بین المللی پانک کت می‌تواند فروش خوبی را برای این شرکت چینی به ارمغان بیاورد اما در زاویه دیگری از این ماجرا ممکن است فولکس واگن با شکایت از این شرکت چینی مانع عرضه محصول در خارج از مرزهای چین شود.

معرفی چالش برانگیز پانک کت
به تازگی در نمایشگاه ۲۰۲۱ شانگهای چین، یک دستگاه خودروی چینی معرفی شد که ظاهر آن شباهت باورنکردنی به خودرو محبوب و نوستالژی بیتل فولکس واگن آلمانی دارد؛ این محصول گریت وال موتورز «پانک کت» نامیده می‌شود. این خودروساز با محصول تمام الکتریکی خود به نوعی قصد ادای احترام به محصول خاطره انگیز بیتل را داشته است.  

همانطور که اشاره شد پانک کت یک نسخه از فولکس واگن بیتل با فاصله محوری بیشتر در چرخ‌ها است و طراحی و رونمایی از این محصول معضل تکراری عدم توجه چینی‌ها به قانون کپی رایت دوباره نمایان کرده است؛ چراکه چینی ها به ندرت کپی رایت را جدی گرفته اند و به نظر می رسد که این یکی از نتایج همان بی‌توجهی باشد.

در مورد اینکه فولکس واگن قصد دارد چه برخوردی در مورد محصول جدید چینی‌ها داشته باشد در بخش دیگری از این مطلب به آن اشاره خواهیم کرد اما در اینجا بهتر به این سوال پاسخ دهیم که «گربه پانک یا پانک کت چیست؟»

در ابتدا گذری به نحوه نام‌ گذاری این خودرو می‌زنیم؛ شرکت خودروسازی گریت وال موتورز شش نام شبیه به هم برای محصول جدید خود برگزیده بود که شامل گربه جن (elf cat)، گربه پانک (punk cat)، گربه نجیب(noble cat)، گربه ایرانی(Persian cat)، گربه سلطنتی(royal cat) و گربه بزرگ نارنجی(big orange cat) می‌شود. سرانجام از بین این نام‌ها این خودروساز چینی توانست به کمک اینترنت نام پانک کت یا همان گربه پانک را انتخاب کند.

گربه انتخاب همیشگی گریت وال موتورز
گفتنی است انتخاب نام گربه از سوی شرکت گریت وال موتورز برای محصولاتش اتفاق تازه‌ای نیست و اورا از میان چند محصول خود که به بازار عرضه می‌کند محصولاتی با نام گربه دارند. گربه خوب، گربه سفید و گربه سیاه این شرکت همچنین مدل دیگری را در نمایشگاه نشان داد و آن را گربه لایتنینگ نامید که در اصل کپی پورشه پانامرا است، از جمله محصولاتی است که این شرکت خودروسازی با نام گربه عرضه می‌کند.

حالا این خودروساز در محصول جدید خود به سراغ طراحی خودرویی شبیه به بیتل رفته است! قسمت جلویی آن یعنی کاپوت و چراغ های جلو و حتی خط طراحی جلوی خودرو که به سمت قسمت عقب می رود دقیقاً شبیه بیتل است. خطوط طراحی صندوق، قوس بزرگ چراغ‌ها، شیشه عقب و حتی ضربه گیرها کاملا شبیه خودرو بیتل آلمانی است.

علاوه بر این تریم داخل و نمای داخلی خودرو به صورت یکپارچه و با فرمان حلقه ای کرومی طراحی شده است. در این میان از جمله تفاوت‌های این خودرو با بیتل قدیمی می‌توان به صفحه دیجیتالی مدرن به عنوان پنل خودرو اشاره کرد. صندلی های خودرو نیز یکپارچه به نظر می رسند.

به طور کلی گربه Ora Punk گربه کاملاً الکتریکی است و ORA که بخشی از GWM است درباره رعایت جزئیات بسیار سخت گوش است.

مشکلات قانونی سد راه فروش پانک کت
از بحث طراحی و شباهت بالای ظاهری پانک کت که بگذریم به موضوع کپی برداری و رعایت حقوق تولیدکنندگان خواهیم رسید؛ موضوعی که توجهی بسیاری را به سمت واکنش فولکس واگن منعطف کرده است. درحال حاضر بیش از هشت روز از معرفی نسخه کپی بیتل از سوی وال گریت موتورز می‌گذرد با این حال هنوز واکنش مشخصی فولکس واگن از خود نشان نداده و سوالات خبرنگاران بین‌المللی در این زمینه را بی‌پاسخ گذاشته است.

فولکس واگن تنها واکنشی که نسخه کپی خودرو محبوب و نوستالژی خود یعنی بیتل نشان داده این است که اعلام کرده «مثل همیشه، ما هرگونه نقض مدل یا حقوق طراحی فولکس واگن AG را بررسی می کنیم و حق هرگونه اقدام قانونی را برای خود محفوظ می داریم.»

به طور کلی در صورتی که فولکس واگن قصد شکایت از وال گریت موتورز را داشته باشد می‌تواند باعث ممنوعیت عرضه محصول چینی در بازار جهانی شود؛ اتفاقی که می‌تواند مزیت طراحی نسخه محبوب و خاطره انگیز بیتل را از این خودروساز آسیایی بگیرد؛ چراکه  می‌توانن پیش‌بینی کرد سوار شدن و راندن بیتل مدرن می‌تواند برای خیلی از علاقه مندان به حوزه خودرو جذاب باشد. همین جذابیت هم می‌تواند فروش پانک کت را با جهش رو به رو کند.

«پانک کت» با چهره‌ خاطره انگیز «بیتل» راهی بازار می‌شود| فولکس واگن از گریت وال موتورز شکایت می‌کند؟

سکوت فولکس واگن و گریت وال موتورز
گوستاو هنریک روفو، عضو انجمن صنفی نویسندگان اتومبیلرانی برزیل در خصوص  محصول جدید گریت وال موتورز سایت insideevs نوشته است: در حالی که مشغول نوشتن مقاله خود در مورد معرفی گربه Ora Punk بودم، فکر کردم که بلافاصله پس از انتشار با Volkswagen تماس بگیرم. بچه های CarScoops سریعتر بودند و بیانیه ای را دریافت کردند که فولکس واگن اکنون با همه رسانه های دیگر به اشتراک گذاشته و در آن می‌گوید: «شرکت آلمانی نگاهی به نسخه کپی خواهد کرد.»

این نویسنده اضافه کرد: سعی کردم در مورد اهداف فولکس واگن بیشتر بدانم. سوالی در اینجا مطرح می شود؛ اگر فولکس واگن قصد داشته باشد که از اورا برای کت پانک شکایت کند آیا امکان جلوگیری از فروش با اورا وجود دارد؟ یک احتمال می تواند این باشد که مثلاً گریت وال، مادر خودروسازی اورا، با پرداخت حق امتیاز برای استفاده از این طرح موافقت کند. نماینده این شرکت هنوز نسبت به سوالات این نویسنده خودرویی پاسخ نداده است.

هنریک روفو با اشاره به پیگیری موضوع از شرکت خودروساز چینی ادامه  داد: متاسفانه این شرکت هیچگونه تماس مطبوعاتی در وب سایت خود ندارد. ما به تمام آدرس های ایمیل موجود در وب سایت شرکت پیام هایی را ارسال کرده ایم و چند سوال پرسیده‌ایم؛ چگونه اورا- گریت وال موتورز به پیامد شبیه بودن پانک کت به بیتل پاسخ می‌دهد؟ اگر قبل از ارائه با فولکس واگن برای جلوگیری از مشکلات حقوقی با آن تماس بگیرد چه تصمیمی خواهند گرفت؟ چه برنامه‌ای برای فروش محصول در خارج از کشور است؟ آیا قرار است با فولکس واگن معامله‌ای برای فروش بین المللی شود؟ مشخصات فنی چیست و چه قیمت برای این خودرو تعیین شده است؟

به طور کلی هنوز شرکت چینی هیچ پاسخی به خبرنگاران نداده است. البته این موضوع به معنای تمام شدن ماجرا نیست و در صورتی که گریت وال موتورز- اورا قصد فروش محصول خود را داشته باشد با مشکلات قانونی بسیاری مواجه خواهد شد که باید چاره ای برای آن بیندیشد.

کد خبر: ۸۶٬۰۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha