۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۴
«گرانی» خط تولید را نمی‌خواند؛ نوسان قیمت‌ها بلای جان کارآفرینان شده است
در میزگرد بازار با تولید کنندگان خراسانی مطرح شد؛

«گرانی» خط تولید را نمی‌خواند؛ نوسان قیمت‌ها بلای جان کارآفرینان شده است

مشهد- رشد افسارگسیخته قیمت مواد اولیه اساسی علاوه بر نقش کلیدی در خلق تورم تولیدکنندگان را نیز با مشکلات جدی در خط تولید مواجه کرده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: به‌واسطه  تحرک نابجای قیمت ارز، قیمت‌های داخلی مواد اولیه به‌مراتب گران‌تر از قیمت‌های جهانی محاسبه می‌شود و لذا نه‌تنها محصول در داخل کشور از استقبال چندانی با خرید مواجه نمی‌شود بلکه در خارج از کشور نیز نمی‌تواند حرفی برای گفتن داشته باشد.

در حال حاضر تولیدکنندگان برای رقابت و ارزان تمام شدن محصول خود نیاز به تهیه مواد اولیه با حمایت دولت دارند اما آنچه به نظر می‌رسد گرانی مواد اولیه، کمبود نقدینگی و مشکلات تحریم‌ها به دلیل واردات دست بسیاری از تولیدکنندگان داخلی را در پوست گردو قرار داده است.

تحریم‌های داخلی
مدیرعامل کارخانه تولید شیشه سکویت ساختمانی در خراسان رضوی در گفت‌وگو با بازار اظهار می‌کند: افزایش قیمت شیشه در طی سال گذشته و آن‌هم در چند نوبت تنها دلیل آن افزایش قیمت مواد اولیه است.

سمیرا محسنی به ما می‌گوید: این در حالی است که مواد اولیه برای این کار در خود ایران تولید می‌شود و ما مواد اولیه را از کارخانه اردکان و شهرک صنعتی کاویان تأمین می‌کنیم.

وی اظهار می‌کند: اما برخی مواد هستند که برای شیشه‌های خاص است که با واردات از کشورهای بلژیک و چین به دست ما می‌رسد چراکه در حال حاضر این مواد در ایران تولید نمی‌شود.

عضو اتاق بازرگانی خراسان رضوی به ما می‌گوید: اگرچه تحریم‌های خارجی نتوانسته خط تولید را تعطیل کند و همچنان به کارمان ادامه می‌دهیم اما متأسفانه با توجه به اینکه چندین سال است نام‌گذاری‌ها مربوط به تولیدات است حمایت و کمک خاصی به بخش تولید نشده و هر توسعه و پیشرفتی بوده با تلاش تولیدکنندگان انجام پذیرفته است.

«گرانی» خط تولید را نمی‌خواند؛ نوسان قیمت‌ها بلای جان کارآفرینان شده است

وی اظهار می‌کند: برای مانع زدایی توقع ما این است که حرف‌ها فقط در حد شعار نباشد و مسئولین از نزدیک واحدهای تولیدی را بازدید کنند و تا حد امکان مشکلات کارفرما و کارگران را حل کنند.

این تولیدکننده شیشه‌های سکوریت عنوان می‌کند: ما تمام تلاشمان این است که کارگرانی که فعالیت می‌کنند، حقوقی داشته باشند که حداقل رفاه زندگی آن‌ها فراهم شود اما کارفرماها به علت سود حداقلی خود نمی‌توانند، رفاه کارگران را فراهم کنند پس این نیازمند برنامه‌ریزی اصولی است که به بخش تولید کمک شود.

وی عنوان می‌کند: قیمت شیشه در این ۲ سال اخیر چندین مرتبه افزایش داشته است و حدوداً ۳ برابر شده است و علت ان تحریم‌ها بوده است زیرا مواد اولیه چندین بار افزایش قیمت داشته است.

تجهیزات گران
مدیر داخلی و عضو هیئت‌مدیره شرکت اطلس افروز شرق نیز به‌عنوان یکی دیگر از کارآفرینان خراسان رضوی در گفت‌وگو با بازار پیرامون مشکلات کارآفرینان نوسان ارز و دلار را مهم‌ترین عامل در رکود فعالیت‌های تولیدی و پیمانکاری می‌داند.

مژگان نوعی خبازان بانوی کارآفرین و عضو اتاق بازرگانی مشهد بابیان اینکه تحریم‌، افزایش بی‌رویه نرخ ارز و عدم تثبیت قیمت آن در بلندمدت و کوتاه‌مدت در ارائه خدمات وی و همکارانش تأثیرات سوئی داشته است می‌افزاید: به‌عنوان پیمانکار شرکت برق مطالباتی را از سال ۹۷ داریم که آن زمان با دلار ۳ هزار و ۵۰۰ برای پروژه هزینه کرده‌ایم‌ و تاکنون بازگشت پولمان انجام‌نشده است.

این فعال صنعت برق به ما می‌گوید: این در حالی است که همکاران من انرژی گذاشتند اما هزینه‌ای را که آن زمان برای آن پروژه انجام دادند امروز این رقم دریافتی با تورم فعلی به‌هیچ‌وجه صرفه اقتصادی ندارد و باعث بی‌انگیزگی بین همکاران ما شده است.

وی با اشاره به اینکه در دو پروژه در کشور افغانستان سرمایه‌گذاری کرده است ادامه می‌دهد: کارشناسان ما در کشور همسایه حضور یافته  و خدمات فنی مهندسی برای نصب شبکه‌های ۲۰ کیلووات و فشارقوی ارائه می‌کنند اما حالا تورم کار را گران تمام می‌کند زیرا برخی ابزارها و تجهیزات،ماشین‌آلات داخلی نیست و باید از خارج کشور وارد شود.

عضو اتاق بازرگانی مشهد عنوان می‌کند: متأسفانه هیچ تصمیمی برای آینده پروژه‌ها نمی‌توانیم بگیریم زیرا در مناقصه‌های جدید نمی‌دانیم چه رقمی را اعلام کنیم‌ برای مثال اگر پروژه را با یک میلیارد برمی‌داریم نمی‌دانیم با این شرایط قیمت تمام‌شده برایمان چقدر خواهد شد و می‌توانیم از پس انجام آن بربیاییم زیرا نمی‌توان نرخ مشخصی برای آهن و فلزات در نظر گرفت . ممکن است با افزایش قیمت‌ها مواجه شویم .

آشفتگی بازار داخلی
محسن رضوی تولیدکننده رنگ رزین در خراسان رضوی نیز یکی دیگر از تولیدکنندگانی است که در خصوص مشکلات تولیدکننده‌ها با وی هم‌کلام شدیم.

وی در گفت‌وگو با بازار اذعان می‌کند: یکی از مهم‌ترین عوامل مؤثر در موفقیت یا عدم موفقیت صنایع فعال در این حوزه، هزینه تأمین مواد و دستیابی سریع به آن‌ها است.

این تولیدکننده رنگ رزین که به قول خودش حالا به مرز ورشکستگی رسیده است به ما می‌گوید: اساساً بالغ‌بر ۹۰ درصد از هزینه‌های تولید به هزینه‌های تأمین مواد مربوط می‌شود و سایر هزینه‌های تولید و توزیع کمتر از ۱۰ درصد است.

وی اظهار می‌کند:  به همین دلیل هرگونه آشفتگی در فرایند تأمین مواد چه ازنظر قیمتی و چه ازنظر تأخیر و توقف در تأمین ، باعث ضرر و خسارت غیرقابل جبرانی به تولیدکنندگان این خانواده از محصولات می‌گردد و زنجیره گسترده‌ای از کسب‌وکار در کشور دچار مسئله و بحران می‌شوند.

«گرانی» خط تولید را نمی‌خواند؛ نوسان قیمت‌ها بلای جان کارآفرینان شده است

رضوی هم‌چنین با اشاره به افزایش قیمت انواع رزین در بازار و بیش از ۳ برابر نسبت به سال گذشته اظهار می‌کند: انواع رزین از سال پیش تاکنون از بشکه‌ای ۳ میلیون حالا به ۹ میلیون رسیده‌اند.

وی ابراز می‌کند: با این احتساب طبیعی است که ضمن کاهش قدرت خرید مصرف‌کنندگان باعث لطمه جدی به تولیدکنندگان محصولات کامپوزیتی و درنتیجه عدم اجرای تعهدات و قراردادهای شده است.

این تولیدکننده بیان می‌کند: ازآنجا قیمت محصولات پتروشیمی متأثر از قیمت نفت در بازارهای جهانی و البته متأثر از نرخ دلار است، نوسانات نرخ ارز باعث نوسان در نرخ محصولات پتروشیمی است و همین موضوع باعث شده که نرخ عرضه مواد اولیه مذکور در سال جاری دچار نوسانات شدید و درنتیجه آسیب جدی به صنایع فعال در این حوزه گردیده و اجرای قراردادهای تولیدی متوقف و یا با خسارات بسیار زیادی مواجه گردیده است.

فراخوان برای رسیدگی به مشکلات
درحالی‌که در طی سال‌های گذشته ستادهای تسهیل در استانداری‌ها برای برداشتن موانع تولیدکنندگان ایجاد و تشکیل‌شده است اما به نظر می‌رسد هنوز تا رسیدن به نقطه آرمانی فاصله بسیاری داریم.

در همین راستا معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی می‌گوید:  شمار مصوبات کارگروه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید خراسان رضوی در سال ۹۹ در بخش تأمین مالی و تسهیلات حوزه بانکی، ۳۵۶ مصوبه بوده که از این تعداد ۱۲۴ مصوبه اجراشده درحالی‌که تعداد مصوبات این بخش در سال ۹۸ به میزان ۲۳۸ مصوبه بوده که از این تعداد ۲۲ مصوبه اجراشده است.

مرتضی اشرفی در این رابطه می‌گوید: بانک‌های ملی، سپه، صنعت و معدن و توسعه تعاون بیشترین تعداد مصوبات اجرایی کارگروه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید خراسان رضوی در سال ۹۹ را نسبت به دیگر بانک‌ها داشته‌اند.

وی می‌گوید: در سال جدید نیز در راستای عمل به منویات رهبر معظم انقلاب و تحقق شعار "تولید؛ پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها" به توصیه استاندار، فراخوانی برای انعکاس موانع و مشکلات واحدهای اقتصادی منتشرشده است.

اشرفی اظهار می‌کند: در این فراخوان از همه تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی استان دعوت به‌عمل‌آمده است تا مشکلات و موانع پیش روی تولید و سرمایه‌گذاری را برای بررسی، رفع مشکل و مانع زدایی به دبیرخانه ستاد شبانه‌روزی رسیدگی به مشکلات واحدهای تولیدی و طرح‌های سرمایه‌گذاری مستقر در مرکز خدمات سرمایه‌گذاری استان منعکس کنند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی می‌افزاید: در همین راستا به‌منظور پیگیری مشکلات بخش خصوصی استان، برنامه‌ای تحت عنوان یکشنبه‌های پشتیبانی و مانع زدایی از تولید هر هفته با حضور استاندار خراسان رضوی برگزار می‌شود.

کد خبر: ۸۶٬۰۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha