۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۱
نرخ تورم در اردبیل ۰.۲ پایین‌تر از میانگین کشوری است 
معاون آمار و اطلاعات اردبیل:

نرخ تورم در اردبیل ۰.۲ پایین‌تر از میانگین کشوری است 

اردبیل_ معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اردبیل گفت: با بررسی تورم ۱۲ ماه منتهی به فروردین ۱۴۰۰، نرخ تورم در استان اردبیل ۰.۲ پایین‌تر از میانگین کشوری است.

فریبرز دهقان در گفت‌و گو با خبرنگار بازار، اظهار کرد: تورم ۱۲ ماه منتهی به فروردین ۱۴۰۰ در کشور ۳۸.۹ دهم بوده که در استان اردبیل این نرخ تورم ۳۸.۷ دهم است.

وی تصریح کرد: در بررسی نرخ تورم قیمت ۴۷۵ قلم کالا و خدمات مورد توجه بوده و بر همین اساس نرخ‌ها و شاخص‌های تورمی در بخش خوراکی و غیر خوراکی اعلام می‌شود.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اردبیل با بیان اینکه بیشترین تورم در بخش غیر خوراکی‌ها اعم از مسکن، لوازم خانگی و... بوده است، گفت: شاخص کل تورم در سال گذشته نسبت به پنج سال قبل از آن در سطح کشور ۳۰۶.۱ دهم و در استان اردبیل ۳۰۴.۶ دهم بوده است.

دهقان افزود: در بخش خوراکی‌ها این شاخص در استان اردبیل ۳۸۳.۷ دهم و در کشور ۳۹۶.۵ درصد بوده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: در بخش غیر خوراکی‌ها نیز شاخص کشور ۲۷۲.۳ دهم و در استان اردبیل ۲۵۸ درصد برآورد شده است.

دهقان با بیان اینکه هر ماه آمارگیری از شاخص قیمت‌ها انجام می‌شود، اضافه کرد: در فروردین نیز این آمارگیری به انجام رسید.

وی به طرح‌های آمارگیری در حال اجرا در اردیبهشت ماه اشاره کرد و ادامه داد: از ۱۵ اردیبهشت ماه طرح آمارگیری نیروی کار آغاز می‌شود که با توجه به شیوع کرونا این آمارگیری غیرحضوری است.

دهقان بیان کرد: به صورت تلفنی همکاران ما با پیش شماره ۲۱۲۱ با اقشار مختلف مردم تماس می‌گیرند که امیدواریم با همکاری اهالی استان آمار مستند در بخش نیروی کار به دست آوریم.

وی در ادامه سخنان خود اظهار کرد: با جمع‌آوری و تحلیل پاسخ‌ها نرخ بیکاری و میزان اشتغال در استان اعلام خواهد شد که قطعا این آمارها در اختیار برنامه‌ریزان و مدیران قرار می‌گرد تا در هدف‌گذاری بیش از گذشته مورد توجه و دقت نظر قرار گیرد.

دهقان با بیان اینکه سالانه ۳۵ نمونه آمارگیری در بخش‌های مختلف در استان به انجام می‌رسد، تصریح کرد: بیش از ۲۲ نفر در طرح‌های آمارگیری استان با معاونت آمار و اطلاعات همکاری دارند که به عنوان نیروی ثابت آمارگیری فعالیت می‌کنند.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اردبیل گفت:‌ در طول سال آمارگیری از پروانه‌های ساختمانی، کشتار دام و طیور و اجاره بها مسکن به انجام می‌رسد که امسال نیز تلاش می‌کنیم تا همه آمارگیری‌ها با دقت و به شکل مطلوب به سرانجام برسد.

کد خبر: ۸۵٬۹۲۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha