۲۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۲
 نیترات در کشاورزی تهدیدی برای  آب و اقلیم

نیترات در کشاورزی تهدیدی برای آب و اقلیم

در حالی که یکی از منابع که برای بازدهی بیشتر در کشاورزی و دامداری مورد استفاده قرار می گیرد، مواد نیتروژن دار است. اما باید دانست که انتشار این ماده برای آب و هوا مضر است.

بازار-فرحناز سپهری؛ به گزارش «فیز»، یک مطالعه جدید از دانشگاه کلمبیا نشان می دهد که انتشار نیتروژن از تولید محصولات کشاورزی در مناطق گرمسیری به احتمال زیاد افزایش می یابد و افراد بیشتری را در معرض آلودگی  هوا و آب  قرار می دهد.

الکساندرا هودل، دانشجوی دکترا در دانشگاه کلمبیا و نویسنده  یک مطالعه جدید که اخیراً در نشریه Global Change Biology منتشر شده است، گفت: ازآنجا که  آمازون تا آفریقا، مناطق گرمسیری نقش مهمی در تأمین مواد غذایی ما خواهند داشت. اما ما باید از مضراتی که آلودگی نیتروژن در مکانهایی مانند چین، اروپا و ایالات متحده به وجود می آورد، جلوگیری کنیم.

افزایش نیتروژن در کشاورزی به آلودگی بیشتر آب وهوا منجر می شود

بخش اعظم میزان آلودگی  نیتروژن در سطح جهان، ناشی از نشت کود از خاک به هوا و آب، مربوط به مناطق معتدل جهان است که بیشتر آمریکای شمالی و تمام اروپا را شامل می شود. این درحالی است که کشاورزان از کودهای حاوی نیتروژن نه تنها برای افزایش بازده محصول  و برای غذاهایی که می خوریم بلکه برای تغذیه دام هم استفاده می کنند. ازت بیش از حد، آلاینده ها را تولید می کند، که به تغییرات آب و هوایی می انجامد، کیفیت آب شیرین را تخریب و تنفس را با مشکلات روبرو می کند.

دانشمندان پیش بینی کرده اند که خاک اسیدی و فقیر از مواد مغذی، در کشاورزی صنعتی مناطق گرمسیری  و  استوا قرار دارد. در حالی که محققان شگفت زده شدند که میزان انتشار گازهای گلخانه ای در این آب و هوای گرم و مرطوب شبیه به مناطق معتدل است. هودل گفت: اکسید نیتریک، یک گاز آلاینده که باعث ایجاد دود و باران های اسیدی  می شود،  به طوری که در مناطق استوایی بالاتر بود.

مطالعه با مدیریت دانشگاه کلمبیا اولین جایی  است که آلودگی نیتروژن از کشاورزی در مناطق استوایی را بررسی کرده است. به طوری که محققان داده های بیش از 100 مطالعه را برای ارزیابی میزان انتشار نیتروژن از جمله نیترات ، اسید نیتریک و آمونیاک را تجزیه و تحلیل کرده اند که از خاک به جو در مناطق گرمسیری منتشر شده اند  آنها همچنین میزان نیترات موجود در آبهای زیرزمینی را ارزیابی کردند. 

همچنین برای تغذیه جمعیت رو به رشد، پیش بینی می شود تا سال 2050  که جمعیت به 9.8 میلیارد نفر می رسد، مؤسسه  منابع جهانی تخمین می زند که تولید کشاورزی باید 70 درصد در سطح جهان افزایش یابد.همچنین مناطق گرمسیری که شامل برزیل، مکزیک، همه آمریکای مرکزی، هند و بیش از 100 کشور و سرزمین دیگر است و حدود 40 درصد از جمعیت زمین را تشکیل می دهد و یک سوم از مردم جهان را در خود جای داده است. تخمین زده می شود که نیمی از جمعیت جهان طی 30 سال آینده در مناطق استوایی ساکن شوند.

هودل گفت: ما باید نیاز به تغذیه جمعیت رو به رشد جهان را با مدیریت همراه با مسولیت پذیری در برابر سالم نگهداشتن آب و هوا  وبا به حداقل رساندن میزان نیترات مدنظر داشته باشیم.

سود حاصل از تولید باید از طیف وسیعی از راه حل ها، از جمله گیاهان با بازده بالاتر، پیدا کردن راه های بهتری برای اطمینان از  اینکه کود در چه زمانی و در کجا واقعاً به ریشه های گیاه می رسد و یافتن جایگزین های بیشتر گوشتی با پایه گیاهان صورت گیرد. هودل گفت: چنین مواردی  می تواند زمان بر باشد. اما ما باید درک خود را از محیط زیست در تصمیم گیری های مدیریت کشاورزی خود ادغام کنیم تا کشاورزی پایدارتر و مؤثرتر داشته باشیم. وی افزود: بدون انجام این موارد، ردپای نیتروژن در مناطق گرمسیری و در سراسر جهان  به صورت کنترل نشده روبه افزایش خواهد بود.

کد خبر: ۸٬۵۸۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha