۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۹
سبد پلی‌ اتیلن ترفتالات ایران متنوع‌تر شد

سبد پلی‌ اتیلن ترفتالات ایران متنوع‌تر شد

رئیس واحد تحقیق و توسعه شرکت پتروشیمی شهیدتندگویان با هدف متنوع‌سازی و کاهش واردات محصولات خارجی از تولید چند گرید جدید محصولات زنجیره پلی‌اتیلن ترفتالات خبر داد.

به گزارش بازار به نقل از شرکت پتروشیمی شهیدتندگویان، عبدالله شیخ‌نژادمقدم در تشریح مهم‌ترین برنامه‌های متنوع‌سازی سبد تولید محصولات این زنجیره پلی‌اتیلن ترفتالات صنعت پتروشیمی، گفت: با توجه به سیاست‌ها و برنامه‌های ابلاغی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، هم‌اکنون محصولات خاصی در مرحله تکمیل دانش‌فنی و تولید تجاری و صنعتی قرار گرفته‌اند.

وی افزود: PET گرید فیلم (فیلم‌های Bo PET) برای مصارف صنایع بسته‌بندی و صنایع غذایی و گرید FH PET (گرید بطری) با هدف کاهش هزینه‌های تولید از جمله این محصولات هستند.

رئیس واحد تحقیق و توسعه شرکت پتروشیمی شهیدتندگویان درباره برنامه اصلاح و بهینه‌سازی گرید بطری هم توضیح داد: با این اقدام تولیدکنندگان صنایع تکمیلی پتروشیمی از طریق Energy Saving (حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد) و تسریع در سرعت خط تولید به‌دلیل بی‌نیازی به پیش‌گرم کردن طولانی مدت گرانول‌ها مؤثر خواهد بود و صرفه‌جویی قابل قبولی در مصرف سوخت و انرژی صنایع تکمیلی و پایین‌دستی پتروشیمی مصرف‌کننده این گرید خواهد شد.

شیخ‌نژادمقدم یکی از اقدام‌های دیگر را بهینه‌سازی فرآیند و بالا بردن سرعت ریسندگی از طریق کاهش پارگی نخ‌ها برای گرید نساجی HB PET عنوان کرد و افزود: افزون بر این، تولید گریدهای جدیدی همچون گرید چادر مشکی، Low Melt برای تولید انواع الیاف نبافته در صنایع نساجی و بهداشتی که فقط سه گرید بین‌المللی دارد، از دیگر دستاوردهای این شرکت است، بنابراین در ۶ گرید توانایی تولید را کسب کرده‌ایم.

وی درباره تولید گرید جدید High Viscose PET که به اصطلاح نخ پلی‌استر مهندسی هم گفته می‌شود، اظهار کرد: این گرید برای تولید نخ‌های صنعتی با استحکام بسیار بالا به‌کار می‌رود. نخ پلی‌استر مهندسی با گریدهای ۸۵۰، ۹۵۰ و ۱۰۵۰ تولید می‌شود که هرکدام در یک محدوده استحکام برای صنایع پایین‌دستی استفاده می‌شوند. موارد مصرف نخ پلی‌استر مهندسی در نخ تایر، چادرهای برزنتی، پارچه‌های محکم، تورهای ماهیگیری، طناب‌های بارگیری کشتی و نوار نقاله است.

رئیس واحد تحقیق و توسعه شرکت پتروشیمی شهیدتندگویان از انجام مراحل آزمایشگاهی و صنعتی تولید گریدهای جدیدی همچون C PET یا کریستال پت به‌منظور کاربرد در ظروف آون و ماکروویو که سه گرید آن در مرحله کسب دانش فنی است، خبر داد و افزود: افزون بر این تولید PET G در مرحله پژوهشی است، ضمن آنکه مراحل پژوهشی و آزمایشگاهی تولید AUV PET و PET زیست‌تخریب‌پذیر در حال انجام است.

به گفته شیخ‌نژادمقدم، در دو سال گذشته تاکنون با هدف متنوع‌سازی سبد محصولات، کاهش ریسک و هزینه‌ها، افزایش سودآوری و پایداری عملیات تولید بیش از ۱۰ محصول و گرید جدید شامل ۶ گرید Low Melt پلی‌اتیلن ترفتالات، High Viscose PET یا نخ پلی‌استر مهندسی، گرید چادر مشکی، AUV PET، PET G و PET تخریب‌پذیر و... مراحل تولید تجاری و آزمایشگاهی را با موفقیت پشت سر گذاشته‌اند.

کد خبر: ۸۵٬۶۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha