۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۴
تبلیغات گسترده صرافی‌های خارجی برای جذب منابع رمز ارز ایران
رئیس انجمن بلاکچین مطرح کرد

تبلیغات گسترده صرافی‌های خارجی برای جذب منابع رمز ارز ایران

شرفی، رئیس کارگروه استخراج انجمن بلاکچین اظهار کرد: بسیاری از صرافی‌های خارج از کشور نسبت به جذب منابع ملی ما در زمینه رمزارزها تبلیغات می‌کنند.

به گزارش بازار، محسن فینی زاده، مدیر مرکز پژوهشی بتا درمورد قانون شدن رمزارزها، بایدها و نبایدها به برنامه «گفتگوی اقتصادی» گفت: ما هر چند وقت یک بار دچار مشکل پول سرگردان در بازارهای مختلف می‌شویم و الان هم با موضوع رمز ارزها مواجهیم.

وی افزود: با وجود اینکه مسئولان خوابیده‌اند اما این پول‌های سرگردان نمی‌خوابند و از بورس هم کوچ کرده‌اند.

مدیر مرکز پژوهشی بتا با بیان اینکه هیچ قانونی مبنی بر جرم بودن این قضیه یعنی فعالیت بدون مجوز صرافی‌ها در این حوزه نداریم، گفت: سرمایه هیچ وقت منتظر تمام شدن تعطیلات مجلس و قانون گذاری نمی‌ماند و در نتیجه سرمایه گذار هم با صرافی خارج از کشور فعال می‌کند.

فینی زاده تأکید کرد: ما اگر نتوانیم پول‌مان را از صرافی‌های داخلی منتقل کنیم باید منتظر باشیم که مردم همین پولها را در صرافی‌های کشورهای دیگر تبدیل کنند.

وی یادآور شد: مشابه این قضیه را ما چند سال قبل در موضوعات مختلف از جمله موسسات اعتباری داشتیم لذا اگر در زمانی که مجلس در تعطیلات است یا دستگاه امنیتی می‌خواهد گزارش دهد یکی از همین صرافی‌های بدون مجوز در حوزه رمزارز فرار کند و مردم متضرر شوند چه کسی پاسخگو و مقصر خواهد بود!؟

مدیر مرکز پژوهشی بتا با اشاره به اینکه رمزارز حداقل در ده کشور دنیا به رمزارز ملی تبدیل شده گفت: این موضوع در کشورهای مطرح دنیا به یک فرصت تبدیل شده اما این موضوع جدید در کشور ما به بحران و داستان و درگیری منجر شده درحالیکه یک فرصت است و باید بهترین استفاده را از آن کرد.

در ادامه، مهندس محمدرضا شرفی، رئیس کارگروه استخراج انجمن بلاکچین با بیان اینکه استقبال خیلی زیادی از رمزارزها در ایران نشده است، گفت: این ابزار برای انتقال و تبادل ارزش پول تعریف شده و با توجه به ویژگی‌های جدیدی که به بشر ارائه داده از چالاکی قابل توجهی برخوردار است.

وی با بیان اینکه سرمایه با هر ابزاری می‌تواند منتقل شود، افزود: با توجه به ناشناخته بودن بازار رمزارزها، طبیعتاً انتقال سرمایه هم ریسک بیشتری دارد و معتقدیم که بهتر است انتقال سرمایه با همان روش‌ها و ابزار سنتی انجام شود.

رئیس کارگروه استخراج انجمن بلاکچین درمورد فعالیت صرافی‌ها در این حوزه با تذکر این نکته که عدم تعیین تکلیف تبادل یا فعالیت اقتصادی به معنای ممنوعیت نیست، گفت: طبیعتاً تا زمان تعیین تکلیف در این حوزه، امکان فعالیت در داخل کشور وجود دارد.

شرفی با اشاره به اینکه بسیاری از صرافی‌های خارج از کشور در کشورمان نسبت به جذب منابع ملی تبلیغات می‌کنند، گفت: اگر ما این کار را در داخل کشورمان به صورت متمرکز و با نظارت سیستم‌های اقتصادی انجام دهیم تبعات بسیار کمتری متوجه سرمایه گذاران خواهد شد.

وی همچنین در رابطه با بحث مالیات در تبادل اظهارکرد: سامانه‌ای که کار تبادل را انجام دهد هر مالیاتی را که وضع شود به بهره بردار منتقل می‌کند به همین دلیل هم تلاش انجمن بر تعیین تکلیف موضوع مالیات در این حوزه است چراکه همین مالیات در آینده می‌تواند برای فعالان این بخش چالش ساز باشد.

کد خبر: ۸۵٬۶۵۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha