۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۴
«یک بام و دوهوای» محدودیت های کرونایی در استان مرکزی؛ اصناف حمایت نشدند
گزارش بازار؛

«یک بام و دوهوای» محدودیت های کرونایی در استان مرکزی؛ اصناف حمایت نشدند

اراک- محدودیت‌های کرونایی در حالی هفته‌ها است، پای خود را بر گلوی اصناف گذاشته که عدم تعطیلی بانک‌ها و ادارات نشان‌دهنده سیاست «یک بام و دوهوای» کرونایی است.

بازار؛ گروه استان‌ها: سفرهای نوروزی و عدم قانون‌گذاری‌های جدی برای جلوگیری از مسافرت‌هایی که در نوروز سال جاری انجام شد، سبب شیوع بیش‌ازپیش ویروس کرونا و قرارگیری کشور در آستانه پیک چهارم کرونا شد، تا جایی که هفته پیش رو را سخت‌ترین دوران در مدیریت کرونا در کشور پیش‌بینی می‌کنند.

تشدید ابتلا به ویروس کرونا سبب شد، که محدودیت‌های کرونایی از جمله تعطیلی مشاغل گروه‌هایدو، سه و چهار را شاهد باشیم. استان مرکزی نیز در اجرای این محدودیت‌ها تفاوتی با دیگر مناطق کشور ندارد و کسبه و اصناف این استان نیز طبق محدودیت‌های اعلام‌شده اخیر می‌بایست، کرکره‌ها را پایین کشیده و تعطیل شوند.

اصناف استان مرکزی در آستانه ورشکستگی
این تعطیلی داد بسیاری از این کسبه و اصناف را درآورده است، یکی از آن‌ها در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: تعطیلی‌های کرونایی اخیر در وضعیت اقتصادی فعلی و آن‌هم پس از تعطیلات بلندمدت نوروزی اگر اجرا شود ما ورشکست می‌شویم و به‌هیچ‌وجه توان تداوم کسب‌وکار را نداریم.

استان مرکزی نیز در اجرای این محدودیت‌ها تفاوتی با دیگر مناطق کشور ندارد و کسبه و اصناف این استان نیز طبق محدودیت‌های اعلام‌شده اخیر می‌بایست، کرکره‌ها را پایین کشیده و تعطیل شوند

محمد عبدی که یک فروشگاه پوشاک در اراک را مدیریت می‌کرد، افزود: عید سال جاری مانند سال قبل بازار بی‌رونقی داشت و فروشی که انتظار می‌رفت، را نداشتیم و اکنون نیز که دستور تعطیلی صادر می‌کنند و کسی خبری از هزینه‌های جاری ما مانند کرایه مغازه و ... ندارد و دولت هیچ حمایتی از اصناف و کسبه در مقابله با ویروس کرونا نداشته است و بار اقتصادی این تعطیلی‌ها تنها و تنها بر عهده خود اصناف و بخش خصوصی است.

«یک بام و دوهوای» محدودیت های کرونایی در استان مرکزی؛ اصناف حمایت نشدند

کوتاهی در ارائه تسهیلات ارزان قیمت به کسبه آسیب‌دیده از کرونا
نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی نیز بابیان این‌که دولت مبلغی را برای حمایت از کسبه و اصناف از صندوق توسعه ملی برداشته است، به خبرنگار بازار گفت: قرار بود، این مبلغ برداشت‌شده از صندوق توسعه ملی برای ارائه تسهیلات ارزان قیمت مصرف شود.

علی نیکزاد ضمن انتقاد از عملکرد دولت در حمایت از اصناف و کسبه در برابر کرونا گفت: در ارائه تسهیلات ارزان قیمت به کسبه آسیب‌دیده از کرونا کوتاهی شد و می‌بایست هرچه سریع‌تر مبالغ برداشت‌شده در اختیار اقشار آسیب‌دیده و کسبه و اصناف در قالب تسهیلات ارزان قیمت قرار گیرد، تا شاهد آسیب‌های جدی فعلی به کسب‌وکار مردم نباشیم.

علی نیکزاد ضمن انتقاد از عملکرد دولت در حمایت از اصناف و کسبه در برابر کرونا گفت: در ارائه تسهیلات ارزان قیمت به کسبه آسیب‌دیده از کرونا کوتاهی شد و می‌بایست هرچه سریع‌تر مبالغ برداشت‌شده در اختیار اقشار آسیب‌دیده و کسبه و اصناف در قالب تسهیلات ارزان قیمت قرار گیرد، تا شاهد آسیب‌های جدی فعلی به کسب‌وکار مردم نباشیم

وی همچنین از مردم خواست، با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی از شیوع بیش‌ازپیش کرونا جلوگیری کرده و زمینه ایجاد شرایط برای فعالیت‌های اقتصادی در جامعه را فراهم کنند.

تعطیلی اصناف به‌تنهایی کافی نیست/ زورمان تنها به اصناف می‌رسد
مشکلات اقتصادی اصناف استان مرکزی نه‌تنها صدای کسبه این استان را درآورد که سبب انتقاد رئیس  اتاق اصناف این استان به تعطیلی‌های یک‌سویه مشاغل گوناگون در این استان نیز شد. جمشید زند رئیس اتاق اصناف استان مرکزی که در این خصوص با خبرنگار بازار گفتگو می‌کرد، اظهار داشت: متأسفانه مسئولین تعطیلی اصناف را تنها راه خروج از وضعیت فعلی می‌داند و فقط همین کار را انجام می‌دهند، درحالی‌که تعطیلی یک‌طرفه اصناف همه راه‌حل نیست.

زند افزود: در حال حاضر گروه‌های شغلی دو، سه و چهار تعطیل هستند، اما اگر واقعاً قصد قطع زنجیره ویروس کرونا و کاهش تجمعات را داریم، چرا ادارات هنوز فعالیت دارند و بانک‌ها، مطب‌ها و دیگر نیز فعال هستند، سفرها در نوروز لغو نشد، اما زورمان فقط به اصناف می‌رسد.  اصناف بیشترین همکاری را داشته و دارند، ولی آیا فقط این تعطیلی کافی است؟ آیا زمانی که بانک‌ها باز است، تعطیلی اصناف سبب ایجاد مشکلات متعدد برای کسبه نمی‌شود؟

وی باز بودن دیگر کانون‌های تجمع را سبب تداوم شیوع ویروس کرونا دانست و گفت: تعطیلی اصناف در عین باز بودن دیگر کانون‌های تجمعات به تشدید انتشار ویروس و نیز تداوم و افزایش مشکلات اقتصادی اصناف می‌انجامد.

«یک بام و دوهوای» محدودیت های کرونایی در استان مرکزی؛ اصناف حمایت نشدند

نباید تقصیرها را در مشکلات کرونایی به گردن یکدیگر بیندازیم
استاندار مرکزی نیز ضمن تائید ۱۰ برابر شدن تعداد مبتلایان ویروس کرونا در هفته آخر فروردین ماه نسبت به هفته اول همین ماه به خبرنگار بازار گفت: نباید در این شرایط کوتاهی‌ها و تقصیرها را به گردن یکدیگر بیندازیم، باید همه به میدان بیاییم، تا سیر صعودی ویروس کرونا متوقف شود.

استاندار مرکزی نیز ضمن تائید ۱۰ برابر شدن تعداد مبتلایان ویروس کرونا در هفته آخر فروردین ماه نسبت به هفته اول همین ماه به خبرنگار بازار گفت: نباید در این شرایط کوتاهی‌ها و تقصیرها را به گردن یکدیگر بیندازیم، باید همه به میدان بیاییم، تا سیر صعودی ویروس کرونا متوقف شود

سید علی آقازاده بابیان اینکه نیازمند تعامل مردم و رعایت پروتکل‌های بهداشتی هستیم، گفت: این افزایش ابتلاها حاصل سفرهای نوروزی است و اکنون برخورد قهری در این خصوص پاسخگو نیست. اکنون و به دلیل این‌که محدودیت‌های کرونایی را یک هفته زودتر از سایر نقاط کشور اجرا کردیم، وضعیت بهتری از نظر شرایط ویروس کرونا در استان داریم، مشکلات اصناف را نیز درک می‌کنیم و در خصوص بازگشایی برخی از صنوف پیشنهادهایی توسط اعضای ستاد کرونا، فرمانداران و اتاق اصناف مطرح‌شده که در حال بررسی و تعیین تکلیف هستیم و تا یکی دو روز آینده نتیجه آن اعلام می‌شود.

وی با تائید این‌که هنوز بسته اقتصادی به اصناف و کسبه این استان تعلق پیدا نکرده است، گفت: واضح است، که در این شرایط وضعیت معیشتی نامناسبی برای اصناف و بازاریان در کشور و استان مرکزی شاهد باشیم، که البته انتظار داریم، این وضعیت طی ۱۰ روز آینده و تثبیت شرایط انتشار ویروس بهتر شود.

سیاست یک بام و دو هوا
«یک بام و دوهوا» شاید بهترین تعبیری باشد، که برای سیاست‌های عجیب‌وغریب کرونایی دولت در این روزهای بتوان به کار برد، چراکه از طرفی فرصت تعطیلات نوروز را با عدم اجرای محدودیت‌ها به چالش تبدیل کرد و پس‌ازآن نیز با تعطیلی اصناف و باز گذاشتن ادارات و بانک‌ها شرایط وخامت بیش‌ازپیش وضعیت اصناف را ایجاد کرد. حال باید  منتظر ماند و دید، زنجیره تعطیلی اصناف به‌عنوان تنها نسخه درمان‌بخش سیستم اجرایی کشور در مقابله با ویروس کرونا تا کی ادامه خواهد داشت.

کد خبر: ۸۵٬۵۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha