۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۱
فشارها مانع همکاری دستگاه‌های دولتی با سامانه ستاد
نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس مطرح کرد

فشارها مانع همکاری دستگاه‌های دولتی با سامانه ستاد

خاندوزی، نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: استفاده از سامانه تدارکات الکترونیکی دولت می‌تواند ۵۰۰ میلیارد تومان از هزینه‌های دولت را کاهش دهد، اما فشارها مانع همکاری دستگاه‌ها با سامانه ستاد است.

به گزارش بازار، احسان خاندوزی با تأکید بر اهمیت استفاده از سامانه تدارکات الکترونیکی دولت افزود: یکی از مهمترین اقدامات سال‌های اخیر که پس از مصوبه مجلس شورای اسلامی توسط هیئت وزیران پیگیری شد، مربوط به تقویت سامانه ستاد بود؛ به طوری که الزام دستگاه‌های دولتی به انتشار آگهی‌های مزایدات و مناقصات در روزنامه‌های کثیرالانتشار لغو شده و به شرکت‌های دولتی اجازه داده شد که این آگهی‌ها در سامانه تدارکات الکترونیکی دولت و به شکل رایگان منتشر کنند.

نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این تصمیم درست دولت می‌توانست موجبات کاهش هزینه‌ها و فساد اداری در فرآیند برگزاری مناقصات را فراهم آورد؛ همچنین استفاده از این سامانه امکان نظارت برخط بر انجام معاملات سازمان‌های دولتی را فراهم می‌کند.

این نماینده مجلس با انتقاد از عقب نشینی هیئت دولت از تصمیم کارشناسی خود در رابطه با آئین‌نامه نحوه فعالیت دستگاه‌های اجرایی در سامانه ستاد، گفت: متأسفانه هئیت دولت به دلیل برخی فشارها در سال گذشته، سریعا از تصمیم خود عقب نشینی کرده و در نتیجه دستگاه‌های دولتی از همکاری با سامانه تدارکات الکترونیکی دولت معاف شده و می‌بایست به مانند گذشته آگهی‌های مربوط به برگزاری مناقصات خود را در مطبوعات منتشر کنند.

خاندوزی افزود: البته هیئت بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین در تاریخ ۲۴ فروردین ۱۴۰۰، مصوبه جدید هئیت دولت در بهمن ۱۳۹۹ را مغایر با قانون تشخیص داد و مصوبه هئیت وزیران را ابطال کرد. اما وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به بهانه حمایت از مطبوعات و حفظ منابع درآمد آن‌ها از محل انتشار آگهی‌های مناقصه‌ها و مزایده ها، متأسفانه در پی برگرداندن آن حکم هئیت وزیران است که مصداق تعارض منافع محسوب می‌شود.

نماینده مردم تهران با اشاره به اینکه رویکرد وزارت فرهنگ در این زمنیه برخلاف نظرات کارشناسی و خلاف شفافیت و فسادزدایی است، گفت: بنابر بسیاری از ملاحظات کارشناسی و تخصصی می‌توان گفت که استفاده از سامانه الکترونیکی دولت برای انتشار آگهی‌های مناقصات، تصمیم هوشمندانه‌ای بوده و می‌تواند در مسیر اصلاحات اقتصادی و افزایش سلامت مالی کارکرد موثری داشته باشد.

وی در همین رابطه افزود: فرآیند سامانه ستاد بسیار پر سرعت بوده و فرآیند انجام معاملات دولتی را کوتاه کرده و همچنین استفاده از این سامانه امکان دسترسی عادلانه تمام مردم را برای مشاهده و شرکت در مناقصات ایجاد می‌کند. علاوه بر این، مدیران سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی دیگر نمی‌توانند با تبانی و یا تقلب مسیر برگزاری مزایدات و مناقصات را منحرف کنند.

خاندوزی با بیان اینکه استفاده از سامانه ستاد می‌تواند حدود ۵۰۰ میلیارد تومان از هزینه‌های دولت را کاهش دهد، گفت: انتظار می‌رود که آقای صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در برابر برخی از جریان‌های فشار ایستادگی کنند؛ چرا که این گروه‌ها می‌خواهند به بهانه حمایت از مطبوعات هزینه‌های زیادی را به دولت تحمیل کنند.

نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: البته می‌توان از محل درآمدهای ناشی از صرفه‌جویی عدم انتشار آگهی مناقصات در روزنامه‌ها، به مطبوعات یارانه تخصیص داد و از ایجاد مشکلات مالی برای روزنامه‌ها و نشریات جلوگیری کرد.

وی در پایان با اظهار بی‌اطلاعی از اجرایی شدن مصوبه هیئت وزیران گفت: برخی خبرها حاکی از آن است که اصلاحیه آئین نامه سامانه تدارکات دولتی به تصویب رسیده است و اشکال هئیت تطبیق مجلس نیز برطرف شده؛ امیدوارم این موضوع به معنای بازگشت مصوبه غلط هیئت وزیران نباشد؛ چرا که در غیر این صورت در فرآیند اصلاحات اقتصادی اخلال ایجاد شده و شفافیت معاملات شرکت‌های دولتی کاهش می‌یابد. هیئت تطبیق مصوبات مجلس همچنان در مقابل مصوبه دولت اگر فسادزا باشد خواهد ایستاد.

کد خبر: ۸۵٬۴۹۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha