۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۰
کاهش بارندگی‌ها هزینه تولید عشایر خراسان شمالی را افزایش داد
مدیرکل عشایر خراسان شمالی:

کاهش بارندگی‌ها هزینه تولید عشایر خراسان شمالی را افزایش داد

بجنورد- مدیرکل امور عشایر خراسان شمالی گفت: کاهش بارندگی‌ها موجب شد هزینه‌های تولید محصولات عشایر استان افزایش یابد.

به گزارش بازار، به نقل از روابط عمومی جهاد کشاورزی خراسان شمالی، محمدرضا قلی پور بابیان اینکه عشایر استان خواستار حمایت مسئولان هستند اظهار داشت: کاهش بارندگی‌ها سبب شده تا تولید علوفه در مراتع، بشدت کاهش یابد و عشایر در تغذیه دام با مشکل روبه‌رو شوند.

وی بابیان اینکه ۷۰ درصد نیاز خوراک دام در مراتع و در شرایط چرا تأمین می‌شود افزود: دامداران در مناطق ییلاقی و قشلاقی با کمبود علوفه مرتعی روبه‌رو شده‌اند و در این وضعیت به‌ناچار باید دام را به‌صورت دستی تغذیه کنند که این امر هزینه‌های تولید را افزایش می‌دهد.

مدیرکل امور عشایر خراسان شمالی گفت: باید تدابیر باشد تا نهاده‌های دامی باقیمت مناسب در اختیار عشایر قرار گیرد که در این زمینه در سطح ملی پیگیری و رایزنی‌هایی انجام و بخشی از نهاده‌ها تأمین‌شده و بخشی در حال تأمین است.

قلی پور تصریح کرد: سازمان مرکزی ۱۰۰ هزار تن نهاده دامی تحول گرفته و بر اساس شاخص‌ها در استان‌ها توزیع می‌شود و تأمین همین میزان هم در سطح ملی در دست پیگیری است.

وی گفت: با توجه به شرایط خشک‌سالی، عشایر برای کاهش هزینه‌ها، به نکات فنی که کارشناسان حوزه دام ارائه می‌دهند، توجه داشته باشند تا بهره‌وری افزایش یابد.

افزایش عرضه دام در بازار
مدیرکل امور عشایر خراسان شمالی اظهار داشت: خشک‌سالی و کساد بازار دام سبک، سبب شده تا دامداری برای عشایر مقرون به‌صرف نباشد، اکنون عرضه دام در بازار زیاد شده اما قیمت‌ها رضایت‌بخش نیست.

قلی پور افزود: صادرات دام به خارج از کشور و یا عرضه آن به سایر استان‌های کشور سبب می‌شود تا قیمت دام زنده افزایش یابد.

وی با بیان اینکه تلاش داریم تا با حمایت‌ها، کاهش چشمگیری در میزان تولید محصولات عشایر اتفاق نیفتد و تولید حفظ شود اما در این زمینه، عشایر نیازمند یاری هستند، خاطرنشان کرد: پرداخت تسهیلات کم‌بهره ازجمله اقدامات حمایتی از عشایر است که می‌تواند مرهم مشکلات باشد.

کد خبر: ۸۵٬۴۴۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha