۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۲
ضعف نظارت و سیاست گذاری های غلط در نظام بانکی
کارشناس حوزه پولی و بانکی مطرح کرد

ضعف نظارت و سیاست گذاری های غلط در نظام بانکی

زنگنه، کارشناس حوزه پول و بانکی گفت: ضعف نظارت و سیاست گذاری های غلط در نظام بانکی از عوامل مهم سوق دادن بانک ها به بنگاهداری و در نتیجه اخلال در نظام اقتصادی کشور است.

به گزارش بازار، ایمان زنگنه مدرس دانشگاه و کارشناس حوزه پول و بانک با بیان این مطلب گفت: نظارت ضعیف نهادهای ذیربط و سیاست گذاری های غلط در نظام بانکی موجب شده بانک ها بجای انجام وظایف اصلی به سوی سوداگری و بنگاه داری سوق داده شوند و این امر موجب اخلال در نظام اقتصادی و آسیب های جدی به تولید و بخش خصوصی شده است.

وی با اشاره به منابع مالی گسترده در اختیار بانک ها اظهارداشت: اگر این منابع مالی گسترده ای که در اختیار بانک ها قرار دارد درست مدیریت و هدایت نشود می تواند شوک های اقتصادی شدیدی به بازار وارد کند و درنتیجه موجب اخلال در نظام اقتصادی کشور شود.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: در حال حاضر بانک ها بجای تامین منابع مالی بخش خصوصی خود به عنوان رقیبی قدرتمند وارد عرصه تولید و بنگاهداری شده و موجب ورشکستگی بسیاری از واحدهای تولیدی بخش خصوصی شده اند.

وی نداشتن تخصص و نبود مدیریت قوی را از جمله ضعف های بانک ها در عرصه بنگاهداری عنوان کرد و گفت: این عوامل باعث شده با ورود بانک ها به بنگاهداری علاوه بر کاهش کیفیت تولید و خدمات، هزینه های تولید افزایش یابد و در نتیجه بانک ها زیان ببینند و نظام اقتصادی کشور با اخلال، آشفتگی و شرایط ناعادلانه مواجه شود.

دکتر ایمان زنگنه با بیان اینکه تجهیز و تخصیص منابع کارآمد وظیفه بانک هاست، اظهارداشت: در حال حاضر عملکرد بانک ها بهینه نیست و وثیقه محوری آفتی است که به ضرر بانک ها تمام شده و بانک ها برای جبران کمبود های مالی مجبور به فعالیت های سوداگری و برداشت از منابع بانک مرکزی شده اند و مشکل از جایی است که بانک ها در مقام رقابت با بخش خصوصی وارد می شوند.

وی افزود: بانک ها با رانت و قدرتی که دارند می توانند موجب نابودی تولید کنندگان خرد شوند و با بنگاهداری به شیوه غلط و غیر تخصصی اقتصاد کشور و بازار را نامتعادل سازند.

این کارشناس امور پولی و بانکی بر ضرورت اصلاح قوانین و مقررات نظام بانکی تاکید کرد و گفت: با تدوین قانون و دستورالعمل ها و اجرای قوانین باید انتفاع بانک ها از بنگاهداری قطع و یا کاهش یابد و اقتصاد کشور به سمت سود آور کردن تولید و گسترده کردن آن و حمایت از بخش خصوصی حرکت نماید.

کد خبر: ۸۵٬۳۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha