۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۰
سهمیه خودروهای عمومی و مسافربرهای اینترنتی کاهش می یابد| کم محلی رانندگان اینترنتی به دوگانه سوز شدن
قائم مقام شرکت ملی پخش فراورده های نفتی:

سهمیه خودروهای عمومی و مسافربرهای اینترنتی کاهش می یابد| کم محلی رانندگان اینترنتی به دوگانه سوز شدن

قاسمی ده چشمه، قائم مقام شرکت پخش فراورده های نفتی با بیان اینکه برخی از خودروهای عمومی تا ۱۲۰۰ لیتر بنزین دولتی میگیرند، گفت: سهمیه بنزین خودروهای عمومی و مسافربرهای اینترنتی از سال آینده کم می‌شود.

بازار؛ گروه انرژی: تنها ۴ ماه به پایان طرح دوگانه سوز کردن خودروهای عمومی و مسافربرهای اینترنتی باقی مانده است. آنکونه که قائم مقام شرکت ملی پخش فراورده های نفتی هزینه این طرح برای هر خودرو حدود ۱۰ میلیون تومان است اما دولت از خودروهای عمومی هیچ پولی دریافت نمی کند. البته مسافربرهای اینترنتی تنها ۲ میلیون تومان از هزینه این طرح را پرداخت می کند. طرحی که در ظاهر امر به نفع دارندگان خودرو است، قرار است که منافع دولت را تامین کند.

آنگونه که از گفته های حمید قاسمی ده چشمه بر می آید بعد از پایان یافتن این طرح دولت به سراغ کاهش سهمیه خودروهای عمومی و مسافربرهای اینترنتی و بین شهری خواهد رفت. او می گوید : وقتی کسی از موقعیتی که دولت برایش ایجاد کرده استفاده نمی کند به این معناست که قیمت بنزین برایش اهمیتی ندارد و نیازی به بنزین دولتی و یارانه ای ندارد.

متن کامل گفتگوی بازار با «حمید قاسمی ده چشمه» قائم مقام شرکت ملی پخش فراورده های نفتی با خبرگزاری بازار را در ادامه می خوانید:

احتمالا از سال آینده  به صورت مستقیم سهمیه خودروهای عمومی و مسافربرهای اینترنتی کاهش پیدا کند. وقتی کسی از فرصتی دولت  که ایجاد کرده استفاده نمی کند و به سمت استفاده از سی ان جی نمی رود، به این معناست که قیمت بالای بنزین برای آن اهمیتی ندارد و نیازی به استفاده از سوخت ارزان ندارد

* تا این لحظه چه تعداد خودروی عمومی برای دوگانه سوز کردن خودروی خود اقدام کرده و چقدر دولت برای اجرای این طرح هزینه کرده است؟
از خرداد پارسال که این طرح شروع شد، تاکنون بیش از ۲۲۰ هزار دستگاه خودروی عمومی در سایت ثبت‌نام کرده و عملیات دو گانه سوز کردن حدود  ۱۱۰ هزار خودرو نیز انجام شده است. حدود ۱۱۰ هزار خودرو هم واجد شرایط استفاده از تسهیلات طرح نبوده اند. تا الان حدود ۲ هزار میلیارد هزینه شده و پیش بینی می شود که باید ۴ هزار میلیارد دیگر باید هزینه کند.

حدود ۶۰۰ هزار خودروی بنزین سوز فعال در حمل و نقل اینترنتی (اسنپ و تپسی) و حدود ۲۰۰ هزار مسافربر بین شهری و روستایی وجود دارد که از این تعداد حدود ۴۱۰ هزار دارنده خودرو ثبت نام کرده و وزارت کشور اسامی آنها را به ما اعلام کرده است

* این طرح برای خودروهای مسافربر اینترنتی از اسفند پارسال شروع شده. استقبال رانندگان تپسی و اسنپ از این طرح چطور بوده است؟
حدود ۶۰۰ هزار خودروی بنزین سوز فعال در حمل و نقل اینترنتی (اسنپ و تپسی) و حدود ۲۰۰ هزار مسافربر بین شهری و روستایی وجود دارد که از این تعداد حدود ۴۱۰ هزار دارنده خودرو ثبت نام کرده و وزارت کشور اسامی آنها را به ما اعلام کرده است. به زودی به این افراد پیامکی ارسال می شود تا ثبت نام خود را تکمیل کرده و بعد از آن زمانی برای انجام فرآیند دوگانه سوز کردن خودرو به آنها اعلام می شود. مدت زمان انتظار برای هر خودرویی بیش از یک هفته نیست.

* اجرای این طرح تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟
قرارداد ما در خصوص  دوگانه سوز کردن  خودروهای عمومی و تاکسی های اینترنتی و مسافر برهای بین شهری و روستایی   ۴ ماه دیگر با پیمانکار تمام می شود.  در صورتی که تقاضا بالا باشد این قرار داد را تمدید خواهیم کرد اما در اگر متقاضی نباشد، اجرای آن را متوقف خواهیم کرد.

دلیل اصلی بی رغبتی مردم طرح دو گانه سوز کردن رایگان خودروهای عمومی و مسافربرهای اینترنتی  حجم بالای سهمیه بنزینی است که به آنها اختصاص داده می شود. هم اکنون برخی از خودروها تا سقف ۱۲۰۰ لیتر سهمیه بنزین دریافت می کنند

* چرا با وجود اینکه این طرح برای خودروهای عمومی کاملا رایگان و برای تاکسی های اینترنتی بسیار کم هزینه است، میزان استقبال از  آن بسیار کم بوده است؟
هزینه دریافتی از خودروهای مسافربر اینترنتی برای انجام عملیات دوگانه سوز کردن خودرو حدود ۲ میلیون تومان و خودروهای عمومی کاملا رایگان است در حالیکه هزینه تمام شده آن حدود ۱۰ میلیون تومان است. به عبارت دیگر ۸۰ درصد هزینه اجرای این طرح توسط دولت پرداخت می شود.

دلیل اصلی بی رغبتی مردم به اجرای این طرح حجم بالای سهمیه بنزینی است که به آنها اختصاص داده می شود. هم اکنون برخی از خودروها تا سقف ۱۲۰۰ لیتر سهمیه بنزین دریافت می کنند. کسی که چنین سهمیه ای را دریافت می کند، نیازی به استفاده از سی ان جی ندارد و به همین دلیل وارد این چرخه نمی شود.

البته شاید هم  تبلیغات ضعیف بوده و رانندگان تاکسی های اینترنتی از شانسی که دولت در اختیار آنها قرار داده خبری ندارند.

* اما میزان سهمیه ای تاکسی های اینترنتی بسیار پایین بوده و فعالین در این بخش ناچارند که بخش عمده ای از سوخت مورد نیاز خود را به قیمت آزاد خریداری کنند؟
به میزان کارکرد تا سقف ۳۰۰ لیتر به حساب شخصی رانندگان تاکسی های اینترنتی پول واریز می شود. اما اگر مشکلی در روند تخصیص این اعتبار وجود داشته یا میزان آن متناسب با کارکرد نبوده، باید مسئولان وزارت کشور و خود اسنپ و تپسی پاسخگو باشند.

* بعد از پایان طرح دوگانه سوز کردن خودروهای عمومی و مسافربرهای اینترنتی آیا تغییر در سهمیه تخصیصی به آنها اعمال خواهد شد؟
من فکر کنم که از سال آینده به صورت مستقیم سهمیه خودروهای عمومی و مسافربرهای اینترنتی کاهش پیدا کند. وقتی کسی از فرصتی دولت که ایجاد کرده استفاده نمی کند و به سمت استفاده از سی ان جی نمی رود، به این معناست که قیمت بالای بنزین برای آن اهمیتی ندارد و نیازی به استفاده از سوخت ارزان ندارد.

* بعد از پایان طرح دوگانه سوز کردن خودروهای عمومی و مسافربرهای شخصی، این طرح را برای خودروهای شخصی هم اجرایی خواهد شد؟
دولت تا این لحظه  مصوبه ای در اینباره نداشته است. به همین دلیل برنامه ای برای دوگانه سوز کردن خودروهای شخصی نداریم.

کد خبر: ۸۵٬۲۷۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • کیان کشمیری IR ۰۲:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۷
      3 4
      همون 2میلیون تومنه ناچیز رو شما بدین، من گازسوز میکنم!!