۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۶:۵۸
ریزش کارگران با افزایش دستمزدها؛ قانون کار اجرا نمی‌شود
بازار از خراسان رضوی گزارش می‌دهد؛

ریزش کارگران با افزایش دستمزدها؛ قانون کار اجرا نمی‌شود

مشهد- درحالی‌که همه‌ساله و در روزهای پایانی چشم کارگران به دست دولت است تا حقوق آن‌ها را افزایش دهد اما امسال افزایش حقوق به‌گونه‌ای دیگر رقم خورده و به عامل تهدید برای کارگران تبدیل شده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: افزایش حقوق کارگران در سال جدید گرچه هنوز با مخالفت بسیاری از نماینده کارگران روبرو است و آن‌ها معتقدند که این رقم ناچیز کفاف زندگی کارگران و خانواده‌های آن‌ها را نمی‌دهد اما حالا همین رقم اندک بلای جان کارگران شده است.

بنا بر اظهارات برخی نمایندگان کارگری متأسفانه به دلیل افزایش قیمت تولید و هم‌چنین هزینه‌های کارگری لذا بسیاری از تولیدکنندگان و کارخانه‌داران با حذف نیروهای باسابقه  و یا حذف مزایای شغلی سعی دارند تا هزینه‌های خود را کاهش دهند و لذا دود این کاهش هزینه به چشم کارگران رفته است.

نبود امنیت شغلی
در همین راستا نادر حبیبی یکی از فعالان کارگری در استان خراسان رضوی بابیان اینکه متأسفانه کارگران به‌هیچ‌وجه امنیت شغلی نداشته و افزایش دستمزدها و اعتراض آن‌ها تنها منجر به تهدید آن‌ها شده به بازار می‌گوید: اخراج یکی از باسابقه‌ترین فعالان کارگری خراسان رضوی با ۲۰ سال سابقه کار در شرکت نوشابه‌سازی خوشگوار به دلیل دفاع از حقوق سایر کارگران سند و گواه همین مدعاست که لیدرها و فعالان جامعه کارگری هیچ امنیت شغلی ندارد چه برسد به کارگران ساده و معمولی!

وی بابیان اینکه متأسفانه افزایش قیمت‌ها منجر تعدیل نیروها شده و بسیاری از کارفرمایان از پرداخت مزایای شغلی طفره می‌روند به بازار می‌گوید: بر اساس قانون کار، مصوبات مزدی شورای عالی کار برای همه لازم اجرا است. این در حالی است که در حال حاضر تخلفات گسترده و تقریباً‌ عرفی در جامعه وجود دارد که کارفرمایان واحدهای متوسط و کوچک و واحدهای صنفی از الزامات  مندرج در بخشنامه مزد امتناع می‌کنند.

ریزش کارگران با افزایش دستمزدها؛ قانون کار اجرا نمی‌شود

وی بابیان اینکه در حال حاضر بسیاری از کارفرمایان در آگهی استخدام قید کرده‌اند که حقوق اداره کار پرداخت می‌کنند اما وقتی به آن‌ها مراجعه کنید متوجه خواهید شد که حقوق اداره کار ازنظر آن‌ها یعنی حقوق پایه و بدون هیچ مزایا مانند حق عائله‌مندی و یا سنوات به ما می‌گوید: یعنی کارگران بدون توجه به وضعیت اشتغال سابقه کاری که دارد بدون توجه به وضعیت تاهل یا فرزند داشتن, قرار است حداقلی حقوقی که کف حساب می‌شود را دریافت کند که غیرقانونی است اما در اغلب کارگاه‌ها متأسفانه اجرایی می‌شود.

این فعال کارگری به ما می‌گوید: علی‌رغم اینکه مسئولان وزارت کار معتقد هستند که اگر کارگری با چنین مواردی مواجه شد باید شکایت کند اما دلیل عدم شکایت کارگران ترس از بیکاری است.

حبیبی اظهار می‌کند: کافی است از صاحبان همین کارگاه‌هایی که آگهی استخدام داده‌اند استعلام کنید که چقدر به شما حقوق می‌دهند و جالب اینجایت که تمامی دستگاه‌های مربوطه این موضوع را می‌بینند و می‌دانند اما اقدامی برای پیشگیری از آن نمی‌کنند.

قانون کار اجرا نمی‌شود
این فعال جامعه کارگری در خراسان رضوی به ما می‌گوید: دولتمردان ادعا می کنند اگر کارگری این مزایا را دریافت  نمی‌کند، به ادارات کار شکایت کند اما به‌راستی کدام کارگر شکایت می‌کند؟ کارگری که قرارداد شفاهی دارد شکایت کند؟ کارگری که طبق ماده ۷ قانون کار قراردادش لحاظ نمی‌شود و حتی یک نسخه از قراردادش در اداره کار نیست شکایت کند؟کارگری که از ترس بیکاری و نداشتن امنیت شغلی کار می‌کند شکایت کند؟ کارگری که هیچ دفاعی ندارد، شکایت کند؟

وی عنوان می‌کند: متأسفانه ۳۰سال از تصویب قانون کار می‌گذرد اما قانون کار برای کارگران در کارگاه‌های کوچک اجرا نمی‌شود!

تعدیل نیروهای کار
رئیس کانون شوراهای اسلامی کار خراسان رضوی نیز بابیان اینکه کارفرمایان بسیاری در کشور وجود دارند که حق‌وحقوق کارگران را به‌صورت کامل پرداخت نمی‌کنند در گفت‌وگو با بازار اظهار می‌کند: کارفرمایان و تولیدکنندگان برای اینکه هزینه تولید را کاهش دهند متأسفانه دست به تعدیل نیرو و یا قراردادهای توافقی و سفید زده‌اند که این موضوع بیش‌ازپیش امنیت شغلی، روانی و معیشتی کارگران و خانواده‌هایشان را در معرض تهدید قرار داده است.

احسان سهرابی در این رابطه توضیح می‌دهد: متأسفانه به دلیل نبود فرهنگ کار و نبود نظارت‌های لازم بر روابط کار لذا برخی از کارخانه‌ها دست به تعدیل نیروهای باسابقه زده و از طرفی سایر واحدهای تولیدی از استخدام این نیروهای متخصص و باسابقه خودداری می‌کنند.

وی بابیان اینکه نیروهای باسابقه به دلیل اینکه بنا بر سابقه کار هزینه بیشتری را به کارفرمایان در پرداخت دستمزدها تحمیل می‌کنند لذا بسیاری از کارخانه‌ها ترجیح می‌دهند تا از نیروهای جوان و صفرکیلومتر با حداقل حقوق استفاده کنند.

سهرابی اذعان می‌کند: تا زمانی که دولت و قوه قضائیه به این موضوع و قراردادهای کارگران ورود پیدا نکند این اجحاف در حقوق کارگران ادامه خواهد داشت.

وی می‌افزاید: در حال حاضر کارگران باوجود افزایش دستمزدها وضعیت خوبی ندارند.

مزایایی که پرداخت نمی‌شود
رئیس کانون شوراهای اسلامی کار خراسان رضوی با اشاره به این‌که متأسفانه بسیاری از کارفرمایان از پرداخت مزایای شغلی سرباز زده و حداقل حقوق پایه را به کارگر پرداخت می‌کنند ادامه می‌دهد: درست است که پرداخت حق سنوات، بن خواروبار، حق مسکن یک قانون است اما به بسیاری از کارگران پرداخت نمی‌شود.

سهرابی اذعان می‌کند: بهتر است از این‌ پس برای افزایش دستمزد پایه حقوق افزایش پیدا کند که اگر کارگری مزایای حقوق را دریافت نکرد بتواند از بس هزینه‌های زندگی بربیاید. 

وی اذعان می‌کند: در حال حاضر دستمزد کارگران از کارمندان کمتر است و لذا دولت و کارفرمایان به قول خود عمل نکردند و لذا حداقل دستمزد کارگران مطابق هزینه‌های سبد معیشت بسیار از هزینه‌های زندگی کمتر است و پاسخ گوی معیشت این قشر جامعه نیست.

ریزش کارگران با افزایش دستمزدها؛ قانون کار اجرا نمی‌شود

رئیس کانون شوراهای اسلامی کار خراسان رضوی اذعان می کند: در بازار کار کشور نیروی کار ارزان و پرداخت حقوق کمتر از حد قانونی وجود دارد لذا این قانون‌گریزی‌های متداول در بازار کار باعث شده است که قراردادهای یک‌ماهه و سه‌ماهه و حتی سفید امضا و توافق حقوق بدون مزایای شغلی هم زیاد شود.

تشدید بازرسی‌ها
در همین رابطه مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی به خبرنگار ما می‌گوید: بازرسی‌ها برای شناسایی قراردادهای سفید امضا در استان تشدید شده است.

حمیدرضا پناه می‌افزاید: در هر کارگاه دو موضوع با حساسیت ویژه‌ای از سوی اداره کار دنبال می‌شود اول اینکه هر فردی که در یک کارگاه مشغول به کار است باید حتماً دارای قرارداد مکتوب و بیمه تأمین اجتماعی باشد.

وی توضیح می‌دهد: دوم اینکه مقررات و دستورالعمل‌های ایمنی به‌صورت کامل در این کارگاه رعایت شود، ازاین‌رو در هر مرحله‌ای که مشخص شود یک کارگاه شرایط ایمنی را رعایت نمی‌کند و یا از کارگران به هر نحوی سوءاستفاده کرده و یا قرارداد غیرقانونی وضع کرده است با آن برخورد و حتی از فعالیتان جلوگیری خواهد شد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی بابیان اینکه در استان ۳۸ هیئت تشخیص و ۱۸ هیئت اختلاف  وجود دارد اذعان می‌کند: این هیئت‌ها در سطح استان افزایش‌یافته تا زمان رسیدگی و کیفیت آرا افزایش پیدا کند.

پناه در خصوص تشکل‌های کارگری و کارفرمایی تصریح می کند: تشکل‌های کارگری همواره یکی از بحث‌های مهم بوده و باید اصل سه‌جانبه نگری در آن رعایت شود بنابراین باید تشکل‌ها افزایش پیدا کند.

وی بیان می کند: در همین راستا تعداد کل تشکل‌های کارگری و کارفرمایی در پایان سال ۹۹  حدود ۱۴۱۳ عدد بوده است که  ۱۲ درصد نسبت به سال گذشته این تشکل‌ها افزایش داشته است.

چرخ صنعت
از آن جا که چرخ تولید و صنعت این کشور بهدست همین کارگران می چرخد لذا نبود امنیت شغلی و یا نگرانی موجب کاهش انگیزه در کارگر شده و لذا در نهایت با کند شدن چرخش چرخ صنعت دود این ضرر و زیان به چشم تمامی آحاد جامعه می رود لذا ضرورت دارد تا برای شتاب گرفتن چرخ تولید با اصلاح قوانین و اجرای آن دل کارگران را به تولید گرم نگاه داشت.

کد خبر: ۸۵٬۲۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha