۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۹
ضرورت تامین ۱۰۰ هزار تن علوفه دستی برای جلوگیری از کوچ زودهنگام عشایر
رییس سازمان امور عشایر ایران اعلام کرد

ضرورت تامین ۱۰۰ هزار تن علوفه دستی برای جلوگیری از کوچ زودهنگام عشایر

علایی مقدم، رییس سازمان امور عشایر ایران گفت: برای جلوگیری از کوچ زودهنگام به مناطق ییلاقی نیاز به تامین ۱۰۰ هزار تن علوفه دستی برای دام عشایر وجود دارد.

به گزارش بازار به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، شاهپور علایی مقدم افزود: وزیر جهاد کشاورزی در این راستا، دستور تامین و تدارک ۱۰۰ هزار تن علوفه دستی برای تغذیه دام عشایر را صادر کرده که در حال تامین است.

وی گفت: خشکسالی سال زراعی ۱۳۹۹-۱۴۰۰، کاهش بارندگی و افزایش گرما موجب شده پوشش گیاهی در مراتع کشور بسیار ضعیف باشد و از این رو تاکید بر این است که کوچ زود هنگام و چرای زودرس دام عشایر در مناطق ییلاقی انجام نشود.

رییس سازمان امور عشایر ایران با بیان این که میزان بارندگی در کشور در سال زراعی جاری نسبت به سال گذشته ۵۲.۶ درصد کاهش داشته است، اظهار داشت: به دلیل تغییر شرایط آب و هوایی، افزایش گرما و آزار حشرات، دام عشایر تحمل ماندن در مناطق قشلاقی را ندارند و وزن خود را از دست می دهند.

وی گفت: از سوی دیگر امسال عشایر با توجه به افزایش قیمت علوفه های دستی مانند جو، ذرت و کنجاله سویا اقدام به کوچ زودهنگام کرده اند، از این رو حمایت دولت و مدیریت بحران کشور و تخصیص اعتبار در راستای تامین و تدارک ۱۰۰ هزار تن علوفه دستی برای دام عشایر ضروری است تا آنها بتوانند بر اساس تقویم کوچ، وارد مناطق ییلاقی شوند.

علایی مقدم ادامه داد: در شرایط فعلی آب و هوایی، به منظور عدم ورود و چرای زودهنگام دام در مناطق ییلاقی، سازمان امور عشایر با همکاری و هماهنگی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور و کمیته هایی که در راستای تعیین تقویم کوچ هر سال تشکیل می شود، تلاش می کند در مسیر کوچ و در میان‌بندها که مکان اطراق دام عشایر است، علوفه دستی برای تغذیه دام ها تهیه و سایر خدمات آبرسانی، بهداشتی، ترویجی، آموزشی و همچنین تسهیلات ارزان از طریق تشکل ها به عشایر ارایه شود.

وی با اشاره به این که سالانه از محل ماده (۱۰) و (۱۲) مدیریت بحران کشور ۵۰ میلیارد تومان برای تامین و تدارک نهاده ها از جمله علوفه دامی به عشایر اختصاص می یابد، اذعان داشت: این تسهیلات با کارمزد ۴ درصد بانکی، بازپرداخت ۵ ساله و ضمانت زنجیره های عشایر در اختیار آنها قرار می گیرد.

علایی مقدم گفت: سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور، نگران کوچ و چرای زود هنگام دام عشایر و فشار بر مراتع و تخریب پوشش گیاهی مناطق ییلاقی است و جلوگیری از این امر مستلزم حمایت دولت از عشایر می باشد.

وی افزود: نمی توان از عشایر انتظار داشت که در شرایط افزایش گرما، افزایش قیمت علوفه های دستی و نبود تسهیلات کافی در مناطق قشلاقی بمانند و بر اساس تقویم کوچ حرکت کنند.

وی اظهار داشت: در چنین شرایطی، عشایر برای استفاده از علوفه های مرتعی و کاهش هزینه های تولید، حرکت به سمت مناطق ییلاقی را زودتر آغاز می کنند.

کد خبر: ۸۵٬۲۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha