۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۶
تجارت سیاه ثروت کویر؛ اشک تاغزارها در کوره‌های زغال
بازار گزارش می‌دهد؛

تجارت سیاه ثروت کویر؛ اشک تاغزارها در کوره‌های زغال

بیرجند- تاغزارهای کویر خراسان جنوبی که مانعی برای افزایش بیابان و دلیلی برای حفظ خاک هستند در سال‌های اخیر به دلیل سودجویی افراد نابکار قطع و در کوره‌های زغالگیری می‌سوزند.

بازار؛ گروه استان‌ها: قاچاق چوب و زغال از جمله عوامل تخریب جنگل‌ها و مراتع است که ضرورتِ مدیریت این منابع را دوچندان می‌کند. خراسان جنوبی نیز به دلیل کویری بودن نیز اگر قاچاق چوب حتی در کمترین میزان باشد آسیب‌های جدی را خواهد دید زیرا باعث از بین رفتن زیست بوم منطقه می‌شود و استان را با گرد و غبار و بیابانی شدن تهدید می‌کند.

این روزها قاچاق چوب به یکی از بزرگترین نگرانی‌ها در سطح کشور تبدیل شده است که اگر روند فزاینده به خود گیرد باید شاهد خواندن غزل‌های خداحافظی برای جنگل‌ها و مراتع باشیم.

یکی از طرح‌ها برای جلوگیری این روند رو به رشد قاچاق چوب در کشور، طرح زراعت چوب است تا برای مصارف مورد نیاز و اشتغال‌زایی این کار انجام شود. در ادامه با مسئولان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان خراسان جنوبی گفت و گو کردیم و وضعیت قاچاق چوب در استان و راهکار برای مقابله با آن را مورد بررسی قرار دادیم.

عدم آگاهی مردم محلی و سوء استفاده سودجویان
فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی در این باره به خبرنگار بازار گفت: سه نوع قاچاق چوب داریم که فقط یک نوع آن به خود استان مربوط است.

محمد هادی رمضانی تصریح کرد: یک مورد قاچاق چوب از سمت سیستان و بلوچستان بدون مجوز حمل از استان عبور می‌کند و به دیگر استان‌ها مانند خراسان رضوی می‌رود که در طول مسیر بررسی و کنترل می‌شوند.

وی ادامه داد: مورد دیگر قاچاق چوب پرتقال و صنوبر از شهرهای شمالی کشور به استان است که در معادن خراسان جنوبی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تجارت سیاه ثروت کویر؛ اشک تاغزارها در کوره‌های زغال

به گفته وی یک نوع نیز قاچاق چوب و زغال از خراسان جنوبی داریم که بیشتر به دلیل کم اطلاعی افراد است و افراد سود جو در استان حضور دارند که از این عدم آگاهی مردم منطقه سوء استفاده می کنند.
فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی در زمینه قاچاق چوب در استان گفت: برای برش از جهاد کشاورزی و برای حمل از منابع طبیعی باید مجوز بگیرند، اگر هر کدام از این مجوزها را نداشته باشند خلاف قانون عمل کرده‌اند.

رمضانی تصریح کرد: در صورت برش و حمل چوب طاقی از داخل اراضی ملی یا مستثنیات با پیگیری و کنترل‌های انجام شده توسط نیروی‌های انتظامی توقیف می‌شوند.

وی افزود: بیشتر افرادی که در خراسان جنوبی این کار را انجام می‌دهند به دلیل بی اطلاعی است چرا که فکر می‌کنند اگر درختی در اراضی خودشان باشد یا درخت‌هایی در مراتع وجود دارد، بدون اجازه می‌توانند برش را انجام دهند.

به گفته وی در بخش تبدیل چوب به زغال نیز که بیشتر برای کوره‌ها استفاده می‌شود باید مجوز داشته باشند.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی عنوان کرد: در خراسان جنوبی قاچاق چوب خیلی اندک است و به ندرت انجام می‌شود و همان مقدار نیز با همکاری عوامل انتظامی و یگان حافظت منابع طبیعی در طول مسیر جاده‌ها کنترل می‌شود.

رمضانی بیان کرد: از آنجایی که خراسان جنوبی فاقد هر گونه طرح بهره برداری از چوب‌های جنگلی می‌باشد، بیشتر چوب‌های باغی غیرقابل استفاده برای صنایع چوبی استان حمل می‌شود که هیچ گونه خطری برای استان ندارد.

وی از مردم درخواست کرد که در صورت برش و حمل چوب‌های جنگلی مانند گز، طاق، بنه و بادامشک به اداره منابع طبیعی یا تلفن ۱۵۰۴ یا سامانه ۱۳۹ اطلاع دهند.

تجارت سیاه ثروت کویر؛ اشک تاغزارها در کوره‌های زغال

قاچاق ۱۷ تن چوب در استان
فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی درباره حجم قاچاق در استان هم اعلام کرد: کشفیات در سال گذشته حدود ۱۲ تن و ۵۲۰ کیلوگرم زغال و ۴ تن و ۲۶۵ کیلوگرم چوب طاق بوده است.

رمضانی در زمینه مقایسه کشفیات با سال قبل از آن هم بیان کرد: دستورالعمل نظارت و کنترل و توقیف در پایان سال ۹۸ صادر شده است و آماری از سال‌های قبل در دست نیست.

وی تصریح کرد: بیشتر چوب‌های باغی به زغال تبدیل و از استان خارج می‌شوند که باید با اجازه جهاد کشاورزی و منابع طبیعی باشد و غیر این صورت توقیف می‌شوند.

به گفته وی همچنین قاچاق چوب تاغ بیشتر از مستثنیات و بندسارها می‌باشد که با هماهنگی و اجازه منابع طبیعی می‌توانند چوب‌های خشک شده را جمع‌آوری کنند.

برش تاغزارها تهدیدی برای منطقه
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان خراسان جنوبی نیز در این باره به بازار گفت: عمده نوع قاچاق در استان قطع و هرس درختان باغی است که بدون اطلاع و آگاهی افراد است و باید با مجوز منابع طبیعی انجام شود و نوع دیگر قاچاق از دیگر استان‌ها است.

علیرضا نصرآبادی تأکید کرد: مشکل اساسی قاچاق چوب برش تاغزارها و تبدیل آن به زغال است که آسیب اصلی آن به خود مردم منطقه باز می‌گردد.

وی تصریح کرد: با از بین بردن تاغزارها به تغذیه و چرای دام خود ضربه می‌زنند و باعث بیابانی شدن و افزایش ریزگردها در منطقه می‌شوند.

به گفته وی در خراسان جنوبی این نوع قاچاق خیلی اندک است و با اطلاع رسانی‌ها می‌توان جلوی آن را گرفت اما در استان کویری مانند خراسان جنوبی حتی حمل یک ماشین چوب جنگلی معضل است که آسیب‌هایی را به همراه دارد ولی خوشبختانه هنوز در استان به مسئله امنیتی و اجتماعی تبدیل نشده است.

مردم محلی بدانند با از بین بردن تاغزارها به تغذیه و چرای دام خود ضربه می‌زنند و باعث بیابانی شدن و افزایش ریزگردها در منطقه می‌شوند

اجرای طرح زراعت چوب در خراسان جنوبی
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی اعلام کرد: در راستای چوب مورد نیاز برخی از صنایع چون کارگاه‌های مبل سازی، تهیه کتاب و یا کارخانه‌های زغال‌سازی طرح زراعت چوب در خراسان‌جنوبی را آغاز کرده‌ایم تا در کنار آن از آسیب به منابع طبیعی به بهانه تأمین چوب صنایع جلوگیری شود.

نصرآبادی افزود: در طرح زراعت چوب علاقمندان با همکاری منابع طبیعی اقدام به کاشت گونه‌های سریع الرشد برای تأمین چوب مورد نیاز صنایع و کارخانه‌های زغال سازی می‌کنند.

وی اظهار کرد: به افراد علاقه مند تسهیلاتی داده می‌شود و در سال گذشته ۱۰۰ هکتار از اراضی را برای طرح زراعت چوب اختصاص داده‌ایم.

به گفته وی این طرح علاوه بر اشتغال‌زایی، باعث می‌شود تا منابع طبیعی و اراضی جنگلی نفسی تازه کنند و به بهانه‌های مختلف حیات درختان پرثمر و سرسبز خراسان‌جنوبی آسیب نبیند.

نصرآبادی خاطر نشان کرد: اکنون طرح توسعه زراعت بر کشت گونه تاغ است که در صنایع نیز از آن استفاده‌های متعدد می‌شود.

با وجود شرایط سخت خشکسالی و از بین رفتن پوشش گیاهی، قطع کردن هر یک درخت در این استان کویری یعنی از بین بردن آخرین حصار در مقابل ریزگردها و بیابان هایی که هر سال یک قدم به سمت جوامع بشری برمی دارند پس لازم است فرهنگ سازی های لازم در استان انجام شود تا مردم محلی بدانند حتی کمترین آسیب به مراتع و تاغزارهای استان می‌تواند خسارت‌های جبران ناپذیری برای آنها داشته باشد.

کد خبر: ۸۵٬۲۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha