۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۸
اجرای حذف ۴ صفر از پول ملی بدون اصلاح سیاست‌های پولی و بانکی بی تاثیر خواهد بود
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس:

اجرای حذف ۴ صفر از پول ملی بدون اصلاح سیاست‌های پولی و بانکی بی تاثیر خواهد بود

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: با وجود مزایای حذف چهار صفر از پول ملی در صورت عدم اقدام دولت برای اصلاح سیاست‌های پولی، ارزی و بانکی و جلوگیری از تولید صفر، اجرای این قانون تاثیری نخواهد داشت.

به گزارش بازار محمدرضا پور ابراهیمی داورانی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، با بیان اینکه لایحه حذف چهار صفر از پول ملی در دور دهم به مجلس ارسال و به کمیسیون اقتصادی برای بررسی ارجاع شد، گفت: این کمیسیون در جلسات مستمر نقاط ضعف و قوت این لایحه را بررسی و گزارش نهایی را به صحن علنی ارائه کرد.

وی ادامه داد: لایحه حذف چهار صفر از پول ملی بعد از تصویب در مجلس به شورای نگهبان ارسال و در آنجا نسبت به تعهدات حوزه نظام بانکی کشور و بانک مرکزی به صندوق بین‌المللی پول ایراداتی وارد شد که ما در اصلاحیه کمیسیون این مورد را حذف کردیم.

پورابراهیمی تاکید کرد: بانک مرکزی در صورت تصویب نهایی این لایحه به مدت ۳ ماه فرصت دارد تا نسبت به تدوین آئین نامه لایحه حذف چهار صفر از پول ملی برای تصویب در هیئت وزیران اقدام کند و برنامه زمانبندی ۲ ساله مبنای تصمیمات مرتبط با حذف چهار صفر از پول ملی خواهد بود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه حذف چهار صفر به ساده‌سازی نحوه محاسبه حساب‌های ملی و کاهش هزینه ها کمک می‌کند، افزود: براساس برآوردها سالانه حدود سیصد میلیارد تومان هزینه‌ها در این میان کاهش خواهد یافت اما تاثیری در نرخ تورم، کاهش یا افزایش ارزش پول ملی و در قدرت خرید مردم نخواهد داشت. همچنین یک فضای روانی را در برابری ارزش واحد پولی ما به ارزهای خارجی ایجاد خواهد کرد.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس ضمن تاکید براینکه در کنار مزیت‌های شکلی ایرادات محتوایی هم وجود دارد، گفت: ما در زمان بررسی این لایحه در کمیسیون اقتصادی پیشنهاد دادیم که دولت همزمان با این مصوبه باید حوزه سیاست‌های پولی، ارزی و اقتصادی را به نحوی اصلاح کند که اجرای قانون جدید منجر به تولید صفر در اقتصاد نشود زیرا در صورت ادامه مسیر کنونی توسط دولت و کاهش هر ساله ارزش پول ملی و افزایش آثار تورمی شاید در ۱۰ سال آینده بار دیگر مجبور به اصلاح پول ملی و حذف سه صفر شویم.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار کرد: براین اساس با وجود مزایای حذف چهار صفر از پول ملی در صورت عدم اقدام دولت برای اصلاح سیاست‌های پولی، ارزی و بانکی و جلوگیری از تولید صفر، اجرای این قانون تاثیری نخواهد داشت.

کد خبر: ۸۵٬۱۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha