۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۳
کشاورزان از قیمت گندم‌ راضی نیستند؛ هزینه بالای تولید و نرخ پائین خرید
خطری به نام قاچاق گندم؛

کشاورزان از قیمت گندم‌ راضی نیستند؛ هزینه بالای تولید و نرخ پائین خرید

بوشهر- با توجه به قیمت پائین خرید گندم از کشاورزان و قیمت بالای این محصول در کشورهای همسایه، باید مشوق‌های بیشتری در اختیار کشاورزان قرار گیرد.

بازار؛ گروه استان‌ها: برداشت گندم در سطح کشور و از جمله استان بوشهر آغاز شده است و برداشت این محصول مهم و استراتژیک که نقش مهمی در تغذیه روزمره مردم دارد، همچنان ادامه دارد.

در استان بوشهر تاکنون حدود نیمی از محصول گندم‌کاران برداشت شده است و آمار بیانگر کاهش چشمگیر میزان تولید است که بارش‌های پائیز و زمستان سال قبل تاثیر مستقیمی بر این کاهش داشته است.

قیمت خرید گندم در سال جاری چهار هزار تومان بوده که هزار تومان دیگر هم به آن اضافه شده است ولی این قیمت پنج هزار تومانی هم کشاورزان را راضی نمی‌کند و در این شرایط اقتصادی انتظار قیمت بیشتری دارند.

این در حالی است که قیمت خرید گندم در کشورهای همسایه از جمله عراق چند برابر قیمت خرید تضمینی گندم در ایران است و همین موضوع باعث می شود تا برخی کشاورزان به جای تحویل گندم به فکر انبار کردن محصول خود باشند.

نارضایتی کشاورزان از قیمت خرید
یکی از کشاورزان استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: امسال همه اجناس و کالاها با تورم شدید روبرو بوده و برای اقلام مانند کود و سم کشاورزی با افزایش پنج برابری و یا بیشتر روبرو شده است.

آرش عرب زاده اضافه کرد: در این شرایطی که هزینه‌های کشاورزی این همه افزایش داشته است، بارش‌ها نیز پائین آمده و میزان تولید محصول در واحد سطح را به شدت کاهش داده است.

در حدود ۴۵ هکتار کشت گندم به صورت دیم داشته‌ام که فقط نیمی از آن قابل برداشت بوده است و با این قیمت خرید گندم قطعا ضرر خواهم کرد

وی ادامه داد: با توجه به این وضعیت انتظار ما کشاورزان این است که دولت حمایت بیشتری از کشاورزان داشته باشد و گندم با قیمت مناسب‌تر و بالاتری از ما خریداری شود تا هزینه‌های خود را تامین کنیم.

یکی دیگر از کشاورزان استان بوشهر به خبرنگار بازار گفت: در حدود ۴۵ هکتار کشت گندم به صورت دیم داشته‌ام که فقط نیمی از آن قابل برداشت بوده است و با این قیمت خرید گندم قطعا ضرر خواهم کرد.

مسعود ادامه داد: گندم خود را برداشت کرده و در گوشه‌ای از حیاط خانه ریخته‌ام زیرا این قیمت خرید گندم توسط جهاد کشاورزی به صرفه نیست و قطعا در بازار آزاد با قیمت بهتری می‌توانم بفروشم.

کشاورزان از قیمت گندم‌ راضی نیستند؛ هزینه بالای تولید و نرخ پائین خرید

خرید ۲۰ هزار تن گندم از کشاورزان بوشهری
در حالی که حدود نیمی از محصول گندم مزارع استان بوشهر برداشت شده است،‌ میزان گندم تحویلی کشاورزان استان به مراکز خرید کاهش چشمگیری داشته است که یکی از دلایل مهم آن مربوط به کاهش تولید است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: امسال در استان بوشهر حدود ۱۰۷ هزار هکتار شامل ۹۲ هزار هکتار اراضی دیم و ۱۵ هزار و ۴۰۰ هکتار اراضی آبی زیر کشت گندم رفته است.

خسرو عمرانی با اشاره به اینکه کاهش بارش‌ها باعث نابودی بخشی از اراضی گندم دیم استان و کاهش برداشت در اراضی آبی شده است افزود: بیش از ۲۰ هزار هکتار از اراضی گندم دیم استان قابل برداشت نیست و محصولی ندارد.

وی بیان کرد: تاکنون حدود ۵۰ درصد از اراضی دیم و ۱۵ درصد از اراضی آبی استان بوشهر برداشت شده است که شاهد کاهش چشمگیر میزان برداشت نسبت به سال قبل هستیم.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر خاطرنشان کرد: در استان بوشهر ۱۲ مرکز خرید تضمینی گندم آماده خرید محصولات از کشاورزان استان هستند.

وی با بیان اینکه تاکنون حدود ۲۰ هزار تن گندم از کشاورزان استان خریداری شده است، اضافه کرد: ۸۰ میلیارد تومان مطالبات کشاورزان گندم‌کار استان بوشهر پرداخت شده است.

عمرانی ادامه داد: برداشت گندم با مشارکت ۴۲۵ دستگاه کمباین در دو هزار و ۲۵۰ هکتار اراضی آبی و ۳۲ هزار و ۴۷۰ هکتار اراضی دیم استان بوشهر انجام شده است.

کشاورزان از قیمت گندم‌ راضی نیستند؛ هزینه بالای تولید و نرخ پائین خرید

کشاورزان حمایت شوند
یکی از کارشناسان حوزه کشاورزی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: در حالی که قیمت گندم در استان بوشهر چهار و حالا پنج هزار تومان تعیین شده است، در کشورهای همسایه از جمله عراق این محصول دارای قیمت دو یا سه برابری است.

حبیب بنافی اضافه کرد: هزینه‌های تولید گندم افزایش چشمگیری داشته است و قیمت پنج هزار تومان برای محصول استراتژیک و مهمی چون گندم بسیار پائین است که قیمت باید حداقل شش هزار تومان باشد تا کشاورزان بیشتر تشویق شوند.

انتظار کشاورزان از دولت این است که ضمن افزایش قیمت خرید گندم، حمایت بیشتری از کشاورز داشته باشد و با تامین بموقع و ارزان بذر و کود و سم و . . . دست کشاورزان را بگیرد

وی افزود: با توجه به قیمت نهاده‌ها و در شرایطی که قیمت خرید تضمینی دولت پائین است، فروش محصول با این قیمت برای کشاورزان راضی‌کننده نیست و همین موضوع باعث می شود تا میزان فروش گندم به مراکز خرید کاهش یابد.

این کارشناس حوزه کشاورزی بیان کرد: انتظار کشاورزان از دولت این است که ضمن افزایش قیمت خرید گندم، حمایت بیشتری از کشاورز داشته باشد و با تامین بموقع و ارزان بذر و کود و سم و ... دست کشاورزان را بگیرد.

کشاورزان از قیمت گندم‌ راضی نیستند؛ هزینه بالای تولید و نرخ پائین خرید

قاچاق گندم را جدی بگیرید
وزیر جهاد کشاورزی در این زمینه گفت: مبنای قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم از کشاورزان، پنج هزار تومان است و همه روسای جهاد کشاورزی استان ها، بنیاد ملی گندمکاران و سایر مراجع ذیربط باید تلاش کنند تا گندم مازاد بر نیاز کشاورزان به طور کامل خریداری شود.

در خبری که پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی منتشر کرده است، کاظم خاوازی یادآور شد: سال گذشته به خاطر تغییر الک گندم، برخی از کشاورزان محصول خود را به مراکز فروش تحویل ندادند و بلافاصله توسط واسطه ها گندم آنان خریداری شد.

سال گذشته به خاطر تغییر الک گندم، برخی از کشاورزان محصول خود را به مراکز فروش تحویل ندادند و بلافاصله توسط واسطه ها گندم آنان خریداری شد

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: همه خریدهای گندم که توسط اتحادیه ها، تعاونی ها، کارخانجات ماکارونی، کارخانجات انجمن های خوراک دام و طیور و ... انجام می شود باید در سامانه خرید تضمینی گندم ثبت شود و روسای سازمان جهاد کشاورزی استان ها لازم است این موضوع را پایش کنند.

وی همچنین بر لزوم مواظبت استان های مرزی برای جلوگیری از خروج گندم به صورت قاچاق از کشور تاکید کرد.

خاوازی اظهار کرد: در قالب طرح یاوران تولید که با استقبال سازمان های جهاد کشاورزی استان ها نیز روبرو شد، لازم است محققان و مروجان به طور مستمر وضعیت مزارع گندم را رصد کنند تا کاهش تولید اتفاق نیفتد.

وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرد: همان طور که برای تحویل سریع گندم توسط کشاورزان مشوق تعیین شد، درصدد هستیم تا برای دست اندرکارانی که در خرید گندم سرآمد هستند نیز مشوق هایی در نظر گرفته شود.

انتظار می‌رود با حمایت مسئولان از کشاورزان و ضمن افزایش قیمت خرید تضمینی، راهکارهای عملی برای حمایت از کشاورزان از جمله تامین نهاده‌های مورد نیاز در زمان مناسب و با قیمت دولتی اجرایی شود.

کد خبر: ۸۵٬۱۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha