۱۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۳
روزهای «طلایی» در فصل کرونازده/ یک خبر ساده خیلی چیزها را عوض خواهد کرد
گزارش "بازار" از چشم انداز بازار طلا در ایران و جهان

روزهای «طلایی» در فصل کرونازده/ یک خبر ساده خیلی چیزها را عوض خواهد کرد

با وجودی که قیمت طلا این روزها در بازار سیر صعودی را می پیماید، کارشناسان معتقدند بهای چنین فلز ارزشمندی با توجه به رشد قیمت جهانی آن و کاهش شدید قیمت نفت همچنین فرو ریختن تالارهای بورس در دنیا گرانتر هم می شود.

اسدالله خسروی؛ خبرگزاری بازار- قیمت جهانی طلا در پی شیوع ویروس کرونا روز به روز افزایش می یابد، این افزایش قیمت که متاثر از سیر نزولی بهای نفت در بازارهای جهانی و سقوط شاخص بورس های دنیاست، موجب شده تا سرمایه گذاران در چنین موقعیتی "طلا " را به عنوان بازاری امن و سود آور نسبت به سایر بازارهای دیگر برای سرمایه گذاری انتخاب کنند. با این حال  این وضعیت تنها با یک خبر ساده :« کشف واکسن کرونا»  فرو خواهد ریخت.

ازآنجایی که افزایش قیمت جهانی طلا همواره بر رشد قیمت این کالا در بازار داخل تاثیر گذار است، بنابراین بالا رفتن قیمت فلز زرد  در روزهای آینده دور از انتظار نیست.

عضو هئیت امنای طلا وجواهر تهران در گفتگو با "خبرگزاری بازار"  درباره علل افزایش قیمت جهانی طلا و آینده این بازار در داخل، گفت: رشد قیمت طلا به دلیل شیوع گسترده ویروس کرونا در دنیاست چرا که کرونا باعث آشفتگی بازارهای اقتصادی دنیا شده و قیمت نفت را در بازارهای جهانی به طور کم سابقه ای پایین آورده است.

جلای قیمت طلا

احمد وفادار با بیان این که شیوع ویروس کرونا در دنیا علاوه بر کاهش قیمت جهانی نفت، بورس های دنیا را نیز به ریخته است، گفت: طلا این روزها بازاری امن برای سرمایه گذاران در دنیا محسوب شده و افزایش تقاضای خرید این کالا موجب شده است تا قیمت آن در جهان روندی افزایشی به خود گیرد.

وی به تاثیر گذاری افزایش قیمت انس جهانی بر بازار داخلی طلا اشاره کرد و افزود: بی شک با افزایش قیمت انس جهانی طلا نیز در بازار داخلی افزایش می یابد.

وفادار تصریح کرد: بازار طلا در ایران این روزها در پی سیر نزولی شاخص بورس و کاهش ارزش پول ملی همچنین رکود بازارهای موازی شرایط مناسبی دارد و با وجودی که قیمت ها در این بازار بالاست اما سرمایه گذاران چنین بازاری را برای سرمایه گذاری می پسندند.

طلا گرانتر می شود؟

عضو هئیت امنای طلا وجواهر تهران، افزایش قیمت طلا را در آینده نزدیک دور ازذهن ندانست و گفت: علاوه بر تاثیر گذاری رشد قیمت انس جهانی بر افزایش قیمت در بازار داخلی طلا، معمولا هر ساله و در اردبهشت ماه بازار طلا رونق گرفته و قیمت ها دچار تغییر با شیب رو به بالا می شود.

وی پیش بینی افزایش قیمت طلا را سخت دانست و گفت : از آنجایی که قیمت جهانی نفت و شاخص های بورس در دنیا با سیر نزولی همراه شده اند و از طرفی قیمت دلار نیز در دنیا تقریبا کاهشی شده است، بنابراین رونق بازار طلا و بالارفتن قیمت آن در آینده دور از انتظار نیست.

با این حال برخی کارشناسان بر این باورند که  این روند صعودی و احتمال بروز  رکود جهانی که برق طلا را جذاب کرده  تنها می تواند با یک خبر ساده  تمام تصوراتی که قابل پیش بینی است را بر هم بزند.  انها بر این باورند که کشف  واکسن کرونا و یا  توانایی  راه هایی در یافتن کند کردن سرعت انتشار آن می تواند  به سرعت مسیر را تغییر دهد . 

با توجه به وضعیت اقتصاد جهانی رونق بازار طلا و بالارفتن قیمت آن در آینده دور از انتظار نیست اما به محض این که خبری مبنی بر کشف واکسن و یا راه مقابله با آن فراگیر شود، این روند معکوس خواهد شد.

آخرین قیمت طلا و سکه در بازار

بنا به این گزارش، هم اکنون در بازار آزاد قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار ۶۱۰ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۶ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و قیمت دلار ۱۵ هزار و ۴۰۰ تومان است. ضمن آنکه قیمت نیم سکه بهار آزادی ۳ میلیون و ۱۰ هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی یک میلیون و ۷۷۰ هزار تومان و سکه گرمی ۹۷۰ هزار تومان تعیین شده و به فروش می رسد.

همچنین قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار هم ۶۱۰ هزار تومان، هر گرم طلای ۲۴ عیار ۸۰۴ هزار و ۵۰۰ تومان و هر مثقال طلا ۲ میلیون و ۶۳۵ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است.

اونس طلا به بالای ۱۷۰۰ دلار رسید

بدنبال نوسان بازار پس از آشفتگی بازار نفت، شیوع ویروس کرونا، کاهش قیمت اوراق و افزایش انتظارات برای تسهیل سیاست های پولی، قیمت هر اونس طلا به بالای ۱۷۰۰ دلار جهش کرد.

پیش از ریزش قیمت نفت برنت، سقوط قیمت معاملات آتی شاخص S&P و تمام منحنی بازدهی اوراق برای نخستین بار به زیر یک درصد نزول کند، فلز گرانبها بالاترین سطح خود را از سال ۲۰۱۲ تجربه کرد.

این سرمایه گذاری سنتی سال جاری و بدنبال جهش ۱۸ درصدی در سال ۲۰۱۹، با افزایش قیمت مواجه شد؛ این در حالی بود که بحران بهداشت جهانی بسط پیدا می‌کرد و بانک های مرکزی برای کاهش خسارت های ناشی از آن، اقدام به کاهش نرخ بهره کردند.

کد خبر: ۸٬۵۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha