۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۶
تا زمانی که این دولت سرکار است، بورس ریزشی است| کمیسیون اقتصادی مجلس خنثی عمل کرد
حسن نژاد از علت ریزش های مداوم می گوید

تا زمانی که این دولت سرکار است، بورس ریزشی است| کمیسیون اقتصادی مجلس خنثی عمل کرد

حسن نژاد عضو سابق شورای عالی بورس می‌گوید: صددرصد با رفتن دولت دوازدهم سرمایه به بازار برمی گردد. مردم و بازار از دید اقتصادی به دولت بدبین هستند.

حمیدرضا پیرهادی؛ بازار: محمد حسن نژاد، عضو سابق شورای عالی بورس در گفت و گو با خبرنگار «بازار» درمورد چرایی تداوم مسیر منفی بازار بورس و  اوراق بهادار بیان کرد: بازار بورس هیچ دلیلی برای ریزش ندارد. تنها اتفاقی که برای بورس افتاده این است که کل اقتصاد کشور تعطیل است و بورس نیز تاثیر گرفته است. اکنون هر شرکت بورسی که نگاه می کنیم زیر ارزش ذاتی خودش در حال معامله است.

وی افزود: ۹۰ درصد شرکت های بازار ارزش انحلالشان چندین برابر قیمت فعلی آن هاست. حال چرا در این قیمت ها و خریدار ندارد مشکوک است. شاید عده ای بگویند مردم ترسیده اند این درحالی است که تا سال گذشته تعداد مردم عادی در بورس بسیار کم بود و کسی حضور مردم را بهانه نمی کرد. اتفاقا تمام مردمی که به دعوت رئیس جمهور به بورس آمدند رفتند بنابراین تاسال گذشته که مردم به این بازار ورود نکرده بودند چه کسانی در بورس معامله می کردند؟

حسن نژاد ادامه داد: شرکت های سرمایه گذاری و صندوق ها کجا هستند؟ پشت صحنه قایم شده اند. احساسم این است که یا به دستور بسیاری از موسسات سرمایه گذاری که وصل به دولت هستند چنین روندی را در پیش گرفتند یا اینکه طمع کار هستند و خواستار ریزش هرچه بیشتر قیمت ها هستند. درغیر این صورت هیچ حساب و کتاب دیگری وجود ندارد.

مردم و بازار از دید اقتصادی به دولت بدبین هستند و فکر می کنند آن کسی که کلاهشان را برمی دارد خود دولت است. زمانی که چنین دیدی وجود دارد تازمانی که این دولت سرکار است پولی وارد بازار نمی شود

این کارشناس بازار سهام گفت: همین الان اگر بخواهند شرکت ذوب آهن را بفروشند از ارزش فعلی اش هزینه بیشتری می برد. فقط تسعیر ارز بانک ملت ۱۵۰ هزار میلیارد تومان است و این فقط یک نمونه است. بنابراین به نظر می رسد فعالان بازار که به دنبال تحلیل تکنیکال و کند و قاشق و چنگال رفته اند باید نگاهی به فاندامنتال نیز داشته باشند.

چه زمانی بازار برمی گردد؟
نماینده سابق مجلس شورای اسلامی درواکنش به این سوال تاکید می کند هرزمان که دولت تدبیر و امید برود. تا زمانی که این دولت سرکار است به هیچ چیز امیدوار نیستم و فقط منتظر گذر این دوماه هستیم.

حسن نژاد اظهارکرد: صددرصد با رفتن دولت دوازدهم سرمایه به بازار برمی گردد. اکنون مردم دریافته و مطمئن شده اند که دولت اگر گفت به هرجا بروید یا هرکاری بکنید، نباید آن کاررا انجام دهند و این باعث تاسف است. مردم می دانند! زمانی که دولت و مسئولان از مردادماه می گویند بازار خوب می شود اما هرروز بدتر می شود مردم به آن ها شک می کنند که اصل کلاهبردار خود دولتمردان هستند.

عضو سابق شورای عالی بورس یادآورشد: به طورمثال دولت می گوید بازار مرغ را سامان می دهیم و فردایش مرغ نایاب می شود. می گوید تخم مرغ را سامان می دهیم فردا پیدا نمی شود. اکنون خودشان می گویند بازار مرغ را ساماندهی کردیم اما ازطرف مقابل گزارش می دهند که به خوراک مرغ ارز نداده اند. این یعنی چه؟ یعنی دو ماه آینده دوباره ممکن است مرغ نداشته باشیم. این چه ساماندهی است؟ مردم به دولت بدبین هستند.

او افزود: مردم و بازار از دید اقتصادی به دولت بدبین هستند و فکر می کنند آن کسی که کلاهشان را برمی دارد خود دولت است. زمانی که چنین دیدی وجود دارد تازمانی که این دولت سرکار است پولی وارد بازار نمی شود.

این تحلیلگر بیان کرد: ازطرف دیگر افراد غیرمتخصص درمورد بورس نظر می دهند و کمیسیون اقتصادی سازمان بورس ساکت است! کمیسیون اقتصادی سازمان بورس درزمان من به تمام اتفاقات واکنش نشان می داد و اگر این دوره با آن زمان مصادف می شد من تاکنون ۱۰ بار وزیر را به مجلس کشانده بودم. کمیسیون اقتصادی بسیار خنثی درمورد بورس رفتار می کند. اکنون نزدیک انتخابات هستیم و مسئولان باید به فکر باشند.

حسن نژاد درانتها متذکر شد: این شبهه وجود دارد که گویا دولتمردان فکر می کنند مردم را با گرانی بنزین، گوشت و مرغ و خانه نتوانستیم برای اعتراض به خیابان بکشانیم اما ببینیم آیا با سوزاندن سرمایه هایشان می توانیم آن ها را بیرون بکشیم یا خیر! این تفکر میان مردم شایع شده و بسیار جای تاسف دارد. مجلس باید به این نحوه مدیریت ورود کند.

کد خبر: ۸۵٬۱۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha