۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۶
استعلام الکترونیکی یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تراکنش میان دستگاه‌ها
دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات خبر داد

استعلام الکترونیکی یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تراکنش میان دستگاه‌ها

دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات گفت: در سال گذشته یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تراکنش استعلامی و الکترونیکی میان دستگاه‌ها جابجا شده که رفت وآمد مردم به دستگاه‌ها را به میزان قابل توجهی کاهش داده است.

به گزارش بازار، رضا باقری اصل افزود: هم اکنون گوشی‌های تلفن همراه کارکردهای بسیار زیادی پیدا کرده است و بسیاری از خدمات را ما می‌توانیم از این طریق دریافت کنیم، اما چون هنوز یکسری از خدمات قابل دریافت نیست معمولاً حجم خدمات ارائه شده را احساس نمی‌کنیم.

وی گفت: درسال گذشته یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تراکنش میان دستگاه‌ها به صورت الکترونیکی انجام شد که همین امر باعث جلوگیری از رفت و آمدهای بسیار زیادی از مردم به دستگاه‌ها شد و این نشان می‌دهد که تعامل پذیری دستگاه‌ها و یکپارچه سازی سامانه‌ها به سمت بهتری حرکت می‌کند، اما هنوز این گونه اقدامات جای کار دارد.

باقری اصل در پاسخ به سوالی مبنی براینکه در این شاخص چه رتبه‌ای در جهان داریم، گفت: در یک سری شاخص‌ها مانند شاخص شبکه‌های اجتماعی و فعالیت در یکسری شبکه‌ها به واسطه برخی تغییرات در شاخص‌ها شاید نتوانیم نمره‌ای کسب کنیم، اما هم اکنون در این بخش رتبه ۸۹ جهان هستیم و اگر وضع کنونی را با شاخص‌های دیگر از جمله شاخص دولت الکترونیک مقایسه کنیم وضع بهتری داریم، اما بهبود خدمات رسانی برای مردم جزو سیاست‌ها و اولویت نخست ماست و در کنار آن می‌توانیم شاخص جهانی را هم بهبود ببخشیم.

دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات درباره جایگاه ایران در بحث شفافیت هم گفت: یک سازمان معتبر جهانی دراین باره ورود نکرده است، اما یکسری موسسات درکشورها اقداماتی کرده اند که البته تعداد کشورهای مورد ارزیابی کم است و فکر می‌کنیم این کاری که دولت در حوزه شفافیت آغاز کرده است و ماهم دوره دوم ارزیابی آن را آغاز کرده ایم، باعث ارتقای آن شاخص‌ها بشود.

باقری اصل گفت: البته در بحث شاخص ادراک فساد که با شاخص شفافیت متفاوت است جایگاه خوبی نداریم و این برمی گردد به اینکه بکارگیری سامانه‌ها در خدمت شفافیت و کاهش فساد باشد که البته همه شاخص هایش فقط مربوط به دولت الکترونیک و الکترونیکی کردن نیست.

دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه نیروی انتظامی و قوه قضائیه در بحث ارائه خدمات الکترونیک چه پیشرفتی داشته اند؟ افزود: از زمانی که کارگروه تعامل پذیری دولت الکترونیک ذیل شورای عالی فضای مجازی شکل گرفت نمایندگانی از قوه قضائیه، نیروی انتظامی و سایر دستگاه‌های اجرایی حضور داشتند که در همین ارتباط اتفاقات خوبی رقم خورده است.

وی گفت: مثلاً الکترونیکی صادر شدن استعلام و گواهی اماکن باعث شده است صدور مجوز برای ۷۰۰ رسته شغلی کاملا برخط و غیر حضوری شود که پیش از این حداقل ۲ ماه زمان می‌برد.

باقری افزود: البته درباره ۳۹ رسته شغلی به سبب برخی برآوردهای ترافیکی و امنیتی اقدامات به صورت برخط و غیر حضوری انجام می‌شود، اما بررسی فیزیکی محل دو هفته زمان می‌برد.

وی ادامه داد: نیروی انتظامی در همین ارتباطات تعاملات خوبی را برقرار کرده و دو تا سه استعلام جدید هم در بحث سامانه‌های بانک مرکزی و تامین اجتماعی فراهم شده است که از همکاری نیروی انتظامی تشکر می‌کنیم.

باقری اصل گفت: در قوه قضاییه هم چندین مرکز هستند که خدماتی به این قوه می‌دهند و البته مرکز آمار و فناوری اطلاعات هم خدمات خوبی به مردم ارائه می‌کنند که هم اکنون بر اساس همین خدمات تبادل اطلاعات استعلام حساب‌های بانکی و شکایت‌های منجر به خسارت و اخذ وجه کاملا الکترونیکی انجام می‌شود.

وی افزود: هم اکنون برای بستن و باز کردن حساب نیاز به مراجعه حضوری نیست و قبلاً برای این کار شاید ۲۵ نامه به ۲۵ بانک ارائه می‌شد، اما همه این فرایندها اکنون الکترونیکی انجام می‌شود که اتفاق خوبی در قوه قضائیه است.

دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات گفت: سازمان ثبت اسناد و املاک کشور هم همکاری‌های خوبی در ساماندهی املاک و اسکان داشت که اگر این زنجیره‌های خدمات به مردم بیشتر متصل شود، می‌توانیم نوید داشتن دولت کاملا دیجیتال و الکترونیک را داشته باشیم.

وی ادامه داد: هدف از این گونه خدمات تسهیل در زندگی مردم است تا به جای اینکه مردم برای دریافت خدمت به دستگاه‌ها مراجعه کنند خود دستگاه‌ها به دنبال ارتقاء ارتباطات الکترونیکی خود باشند.

باقری اصل افزود: البته ما در این بخش دغدغه‌هایی داریم و برخی دستگاه‌ها هنوز کم کاری‌هایی دارند.

کد خبر: ۸۵٬۰۵۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha