۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۳
چالش‌های گردشگری منطقه آزاد اروند در سال ۱۴۰۰
یادداشت؛

چالش‌های گردشگری منطقه آزاد اروند در سال ۱۴۰۰

آبادان- سرپرست سازمان منطقه آزاد اروند باید در عمر باقیمانده دولت چالش‌های گردشگری این منطقه را با توجه به بُعد اقتصادی رفع کند، این مطلب بخشی از یادداشت محمود نواصر کارشناس گردشگری است.

محمود نواصر؛ بازار: منطقه آزاد اروند در شمال غربی خلیج فارس و جنوب غربی استان خوزستان است که شامل شهرهای آبادان، خرمشهر و مینوشهر می‌شود. وسعت آن ۳۷ هزار و ۴۰۰ هکتار در محل تلاقی اروند رود و کارون واقع و همجوار با کشورهای عراق و کویت است.

سازمان منطقه آزاد اروند در دولت تدبیر و امید با توجه به درآمدهایی که داشت باید گام‌های بزرگی در حوزه گردشگری بر می‌داشت و مانند سایر مناطق آزاد همچون کیش اقدامات اصولی و تخصصی خوبی انجام می‌داد.

عمده این ضعف‌ها نشات گرفته از عدم استفاده از تحصیلکردگان حوزه گردشگری بود که البته در دو سال اخیر با تغییر رویکرد معاونت فرهنگی، اجتماعی و گردشگری و همچنین مدیریت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سازمان منطقه آزاد اروند و توجه به مطالبه‌گری صحیح فعالان گردشگری از جمله تحصیلکردگان این رشته اقدامات شایسته‌ای انجام شد و ریلگذاری توسعه‌ای صورت گرفت.

حسین گروسی طی روزهای گذشته به عنوان سرپرست سازمان منطقه آزاد اروند منصوب شد و تحصیلکردگان رشته گردشگری از وی انتظار دارند با توجه به وخامت اوضاع گردشگری، نبود منابع مالی و خطر بیکار شدن قشر بزرگی از مردم خطه اروند، اقدامات لازم را بدون فوت وقت انجام دهد

حسین گروسی طی روزهای گذشته به عنوان سرپرست سازمان منطقه آزاد اروند منصوب شد و تحصیلکردگان رشته گردشگری از وی انتظار دارند با توجه به وخامت اوضاع گردشگری، نبود منابع مالی و خطر بیکار شدن قشر بزرگی از مردم خطه اروند، اقدامات لازم را بدون فوت وقت انجام دهد.

گروسی باید اقداماتی که انجام شده را بررسی و نقاط قوت را تقویت و همچنین نقاط ضعف را رفع کند.

فرودگاه آبادان
فرودگاه بین‌المللی آبادان یکی از شریان‌های اصلی توسعه گردشگری منطقه آزاد اروند است که طرح توسعه‌ای آن در یازدهم بهمن ماه ۹۹ توسط معاون اول رئیس جمهور افتتاح شد و هم اکنون نیز حوزه گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند پیگیر برقراری پرواز آبادان-وان، آبادان-استانبول و کارگوی آبادان-مسکو است.

یکی از مطالبه گری‌هایی که در سال‌های ابتدایی دولت تدبیر و امید مورد توجه بخش گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند قرار نمی‌گرفت اما در دو سال اخیر در دستور کار قرار گرفت، برگزاری دوره‌های هوانوردی مانند خلبانی و مهمانداری بود.

فرودگاه بین‌المللی آبادان جزو اولین فرودگاه‌های ایران است که در سال ۱۳۲۰ توسط شرکت ملی نفت ایران تاسیس شده و نخستین پروازهای خارجی از مهرآباد و سپس آبادان در نیمه دوم سال ۱۳۲۸ آغاز شد اما تاکنون خلبان و مهماندار از خطه اروند وجود نداشته و یکی از مشکلات اساسی برای بیس شدن پرواز در این فرودگاه نبود نیروی بومی متخصص در منطقه است که خوشبختانه دو تفاهمنامه در این خصوص منعقد شد.

یکی از مشکلات در خصوص فرودگاه بین‌المللی آبادان عدم تملک آن توسط سازمان منطقه آزاد اروند است که گروسی باید مکاتبات و پیگیری‌های لازم را برای تملک آن در دستور کار قرار دهد

چالش‌های گردشگری منطقه آزاد اروند در سال ۱۴۰۰

جام جهانی قطر
هتل‌ها و مراکز اقامتی منطقه آزاد اروند زمینه لازم برای میزبانی از اردوهای آمادگی و تمرین تیم‌های فوتبال خارجی را دارد که همین امر بر ضرورت استفاده از فرصت ارزشمند گردشگری ورزشی افزوده است.

زیرساخت‌های مناسب گردشگری و اقامتی در شهرهای آبادان و خرمشهر، عدم نیاز به ویزا و همچنین شرایط آب و هوایی یکسان با قطر، در زمینه پشتیبانی رویداد مذکور امکان حضور فعال منطقه آزاد اروند را فراهم آورده است و فعالان گردشگری از سرپرست منطقه آزاد اروند انتظار دارند در این خصوص سریعا پیگیری کند.

صنایع دستی اروند
یکی از اهم موضوعات گردشگری منطقه آزاد اروند صنایع دستی است و در بخش حصیربافی و سایر صنایع دستی افرادی فعالیت دارند که تولیدات آنها در سطح کشور زبانزد است.

مقرر شد صنایع دستی در دکور ساختمان سازمان منطقه آزاد اروند گنجانده شود و همچنین یک نمایشگاه دائمی نیز در آن ایجاد شود.

کمک به بازاریابی صنایع دستی نیز از دیگر موارد مهم است که تاکنون برنامه ریزی‌هایی صورت گرفته و برقراری پرواز کارگو از نیازمندی‌های این امر است.

مدیریت گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند باید در نمایشگاه‌های بین‌المللی گردشگری شرکت کرده و همچنین در سطح کلان آثار صنایع دستی را به منظور بهبود معیشت هنرمندان این آثار معرفی کند اما به راستی معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری و همچنین مدیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سازمان منطقه آزاد اروند تاکنون در چند نمایشگاه خارجی شرکت کرده‌اند؟ با چند سرمایه‌گذار به ویژه در تهران رایزنی کرده‌اند؟

چرا معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری و همچنین مدیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سازمان منطقه آزاد اروند به کشورهای اطراف همچون خلیج فارس در راستای توسعه گردشگری و همچنین معرفی صنایع دستی سفر و رایزنی نداشته‌اند؟

در شش سال ابتدایی دولت تدبیر و امید که این سازمان منابع مالی خوبی داشت اما مدیریت گردشگری عملکرد قابل قبولی نداشت و حداقل انتظار از سرپرست جدید سازمان منطقه آزاد اروند پیگیری ویژه این موضوع است تا چنانچه ترک فعلی از سوی مدیران سابق گردشگری این سازمان صورت گرفته است آنها را به مراجع قضائی معرفی کند

چرا علیرغم اینکه در همه مناطق آزاد ایران اولویت توسعه با بخش گردشگری است اما در سازمان منطقه آزاد اروند این امر همیشه مظلوم واقعا شده است؟ چرا در شش سال ابتدایی دولت تدبیر و امید که این سازمان منابع مالی خوبی داشت اما مدیریت گردشگری عملکرد قابل قبولی نداشت و حداقل انتظار از سرپرست جدید سازمان منطقه آزاد اروند پیگیری ویژه این موضوع است تا چنانچه ترک فعلی از سوی مدیران سابق گردشگری این سازمان صورت گرفته است آنها را به مراجع قضائی معرفی کند.

مرکز پژوهش گردشکری
سیاستگذاری‌های کلان و بزرگ در سه حوزه مهم میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مربوط به شهرهای آبادان، خرمشهر و مینوشهر در مدیریت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سازمان منطقه تدوین می‌شود که یکی از مبانی اصلی تحقق شعار امسال حرکت بر مدار پژوهش‌های کاربردی است.

ضرورت دارد سریعا مرکز پژوهش آنلاین میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی منطقه آزاد اروند در سال «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها» راه‌اندازی شود.

چالش‌های گردشگری منطقه آزاد اروند در سال ۱۴۰۰

اقامتگاه بوم‌گردی
از سال گذشته با توجه به شعار سازمان جهانی گردشگری مبنی بر گردشگری روستایی و همچنین ظرفیت‌های روستایی منطقه آزاد اروند برنامه‌ریزی بر روی اقامتگاه‌های بومگردی آغاز شد و در ۲۸ اسفندماه «اقامتگاه بوم‌گردی خزایل» با حضور معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری، مدیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و تعدادی از مدیران سازمان منطقه آزاد اروند و همچنین اهالی روستای شلحه حاج حسین آبادان افتتاح شد.

با احداث دو اقامتگاه بوم‌گردی دیگر نیز موافقت اصولی شده که پیش بینی می‌شود طی ماه‌های آینده به بهره‌برداری برسند.

دعوت از وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همواره یکی از مطالبات جدی جامعه گردشگری منطقه آزاد اروند به منظور تفویض کامل اختیارات این منطقه از استان خوزستان است و گروسی یا باید زمینه این سفر را مهیا کند و یا اینکه سریعا دیداری در تهران با علی اصغر مونسان داشته باشد.

همایش سرمایه‌گذاری گردشگری
یکی از کارهای ضروری بر زمین مانده در حوزه گردشگری، عدم برگزاری همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری منطقه آزاد اروند است که باید در تهران برگزار شود.

این همایش حتما باید فقط با محوریت گردشگری باشد تا بلکه ذره‌ای از مظلومیت کسب و کارهای جامعه گردشگری منطقه آزاد اروند کاسته شود.

برج میلاد، هتل اسپیناس پالاس و هتل آزادی مکان‌هایی است که معمولا همایش‌های سرمایه‌گذاری سطح کلان در آن برگزار می‌شود و امید می‌رود سازمان منطقه آزاد اروند برای انتخاب محل مناسب برنامه‌ریزی با معیارهای استاندارد داشته باشد.

تدوین تقویم رویدادهای گردشگری
یکی از مولفه‌های مهم برای توسعه و رونق صنعت گردشگری هر منطقه تدوین تقویم گردشگری است که اجرای این طرح در منطقه آزاد اروند تاکنون مغفول مانده است.

این اقدام باعث می‌شود برنامه‌ریزی برای حضور مردم در خطه اروند به گونه بهتری انجام شود.

یکی از عوامل حضور سرمایه‌گذار حوزه گردشگری در هر منطقه حضور تعداد بالای مردم است که تدوین تقویم رویدادهای گردشگری منطقه آزاد اروند راهکاری اساسی و در واقع پیش نیاز است.

وضعیت ادارات میراث آبادان و خرمشهر
در حال حاضر اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آبادان امکانات مناسب ندارد و شهری که عنوان یکی از شهرهای دارای بیشترین آثار ثبت ملی در سطح کشور را یدک می‌کشد یک ساختمان اداری در خور شان ندارد.

فعالیت‌های اداری در ساختمان موزه انجام می‌شود و اداره اصلی که در سایت اداری آبادان قرار دارد در حال متروکه شدن است و با اینکه نوساز بوده تاکنون تجهیز نشده است.

موزه آبادان بسته است و همیشه با بهانه‌های مختلف طی سال‌های اخیر از این موضوع چالشی مهم عبور کردند. مردم این منطقه و گردشگران از نعمت بازدید همچنان محروم بوده‌اند و باید با مسببان برخورد قانونی صورت گیرد.

همچنین لازم به ذکر است هم اکنون اداره میراث آبادان دو هفته بدون رئیس است و با توجه به تفویضی که از سوی وزارت میراث به سازمان منطقه آزاد اروند شده است باید مشخص شود آیا این تفویض قدرت انتصاب مدیر اداره میراث آبادان توسط سازمان منطقه آزاد اروند را دارد یا صرفا تشریفاتی بوده است؟ 

همچنین لازم به ذکر است هم اکنون اداره میراث آبادان دو هفته بدون رئیس است و با توجه به تفویضی که از سوی وزارت میراث به سازمان منطقه آزاد اروند شده است باید مشخص شود آیا این تفویض قدرت انتصاب مدیر اداره میراث آبادان توسط سازمان منطقه آزاد اروند را دارد یا صرفا تشریفاتی بوده است؟ 

در مینوشهر علیرغم وجود پتانسیل‌های گردشگری طبیعتگردی اما هیچ اداره‌ای در آن مستقر نیست و زیر نظر اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خرمشهر است. جالب‌تر آنکه خود اداره خرمشهر بدون ساختمان اداری مانده و هم اکنون در موزه دفاع مقدس خرمشهر و توسط یک نفر که هم رئیس و هم کارمند است اداره می‌شود؛ یعنی رئیس اداره خرمشهر همزمان کارمند خود است و به غیر از خرمشهر باید به امورات مینوشهر نیز رسیدگی کند!

توجه به پیشنهادات و انتقادات
طی دو سال گذشته عمده جلسات گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند با حضور فعالان این حوزه برگزار شده و نظرات تحصیلکردگان رشته گردشگری نسبت به قبل بهتر شنیده شده است و انتظار می‌رود این رویکرد حفظ شود.

یک سازمان دولتی زمانی موفق می‌شود که از همه نظرات کارشناسان حوزه تخصصی خود بهره ببرد و پاسخگوی مطالبه‌گری‌ها باشد.

متاسفانه هستند مدیرانی که وقتی منصوب می‌شوند و در برخی واحدهای خود چالش‌هایی می‌بینند سعی می‌کنند با تغییر مدیریت آن واحد صورت مسئله را پاک کنند و این نوع عملکرد دیگر مورد قبول عامه مردم نیست زیرا تکراری شده است. در واقع یک مدیر توانمند در چنین مواقعی باید به دنبال ریشه‌یابی و تقویت مدیر زیر مجموعه خود باشد.

سرپرست سازمان منطقه آزاد اروند باید در عمر باقیمانده دولت رفع کامل چالش‌ها را در اولویت قرار داده و مشکلات مدیران بخش گردشگری این سازمان را سریعا رفع کند و پیشنهادات تحصیلکردگان رشته گردشگری را در برنامه‌های خود قرار دهد.

کد خبر: ۸۵٬۰۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha