۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۱
نوسانات قیمت آهن در هفته گذشته

نوسانات قیمت آهن در هفته گذشته

با وجود رکودی که بر بازار حاکم است، قیمت میلگرد در بورس کالا در هفته گذشته به ۱۲ هزار و ۳۲۵ تومان بدون درنظر گرفتن مالیات بر ارزش افزوده در هر کیلو رسید.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، مشاهدات و بررسی های صورت گرفته بر روند بازارآهن طی هفته منتهی به اردیبهشت ماه نشان دهنده آن است که در مدت زمان ذکر شده بر اثر افزایش قیمت ها در بازارهای جهانی و همچنین افزایش پیوسته قیمت پایه محصولات فولادی در بورس کالا، شاهد افزایش قیمت ها در بازار آهن بودیم. هفته اخیر، قیمت میلگرد در بازار به ازای هر کیلو بیش از ۵۰۰ تومان افزایش یافت و در این میان قیمت میلگرد آجدار سایز ۱۴ الی ۳۲ به چیزی حدود ۱۳ هزار و ۸۰۰ تومان به ازای هر کیلو رسید. با این تفاسیر می توان گفت که قیمت میلگرد در فروردین ماه حدود ۸ درصد یعنی معادل ۱۰۰۰ تومان در هرکیلو با افزایش قیمت مواجه شد.

با وجود اینکه قیمت ها در بازار محصولات طویل فولادی افزایش یافته اند، اما رکود در این بخش همچنان حکم فرما است. در هفته ای که سپری شد، تنها ۴۷ درصد از مقاطع طویل عرضه شده در بوس کالا به فروش رسید و این مسئله بیانگر ضعف در بخش تقاضا بود. چندین عامل موجب شده تا تقاضا برای مقاطع طویل در وضعیت مناسبی نباشد؛ عواملی مانند کاهش نسبی نرخ دلار در بازار آزاد در هفته قبلی، حدسیات در رابطه با مذاکرات برجامی، وضعیت صبر و همچنین انتظار در بازار، ضعیف شدن قدرت خرید مصرف کنندگان نهایی و در نهایت رکود در بخش ساخت وساز همگی به این مسئله دامن زده اند.

با وجود رکودی که بر بازار حاکم است، قیمت میلگرد در بورس کالا در هفته گذشته به ۱۲ هزار و ۳۲۵ تومان بدون درنظر گرفتن مالیات بر ارزش افزوده در هر کیلو رسید و ۳۶۳ تومان به ازای هر کیلو یعنی معادل ۳ درصد بالاتر از قیمت میانگین هفته پیش از آن مورد معامله قرار گرفت. افزایش قیمت در معاملات شمش فولادی در بورس کالا نیز دیده می شد و قیمت میانگین شمش ۶۰۸ تومان به ازای هر کیلو یعنی معادل ۵/۴ درصد افزایش یافت و به رقم ۱۱ هزار و ۸۲۰ تومان به ازای هر کیلو و بدون در نظر گرفتن مالیات بر ارزش افزوده رسید.

افزایش قیمت ها در بازار ورق فولادی از مقاطع طویل بیشتر بود، به این صورت که ورق گرم فولاد مبارکه در بورس کالا ۱۳/۵ درصد بیشتر از قیمت پایه و با قیمت میانگین ۱۹ هزار و ۳۴۲ تومان به ازای هرکیلو و بدون احتساب مالیات بر ارزش افزوده مورد معامله قرار گرفت. ورق سرد فولاد مبارکه نیز با نرخ میانگین موزون ۲۲ هزار و ۵۹۰ تومان به ازای هرکیلو و بدون احتساب مالیات بر ارزش افزوده مورد معامله قرار گرفت که از این آمار می توان نتیجه گرفت که این معاملات، ۱۹۹۲ تومان به ازای هرکیلو یعنی معادل ۹/۷ درصد از نرخ قبلی این محصول در بورس کالا بیشتر بود.

این احتمال وجود دارد که اگر سیاست قیمت گذاری در بورس کالا به صورت فعلی تداوم یابد، بازار ورق فولادی همچنان در مسیر افزایشی حرکت کند. از سوی دیگر افزایش قیمت ها در بازارهای جهانی می تواند عامل رشد قیمت ها در بازار داخلی باشد. کمبود ورق گرم با ضخامت زیر ۳ میلیمتر در بازار داخلی نیز محرک دیگر رشد قیمت ها خواهد بود.

کد خبر: ۸۵٬۰۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha