۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۶
شمارش معکوس تا پایان عمر بیت کوین در اقتصاد دنیا
احتمال ممنوعیت فعالیت در بازار بیت کوین؛

شمارش معکوس تا پایان عمر بیت کوین در اقتصاد دنیا

اخیرا طرحی مبنی بر ممنوعیت فعالیت در بازار بیت کوین، استخراج و خرید و فروش آن مطرح شده است که در صورت تایید آن می توان انتظار پایان عمر بیت کوین در اقتصاد دنیا را داشت.

بازار؛ گروه بین الملل: نوسان قیمت بیت کوین در یک سال اخیر یکی از مهمترین اتفاقات اقتصادی در دنیا بود ولی به نظر می رسد این بازار هم به زودی سقوط را تجربه خواهد کرد. اسکات مینارد، اقتصاددان ارشد مورگان استنلی در مصاحبه ای با نشریه اکسپرس بریتانیا در این مورد گفت:«در یک سال اخیر ارزش بیت کوین با سرعت زیادی افزایش یافت و شرایط خطرناکی را در بازار ایجاد کرد. این شرایط در جریان رکود بزرگ دهه۱۹۳۰ میلادی برای بازار طلا هم اتفاق افتاد و بعد از پایان این بحران وضعیت برای بازار طلا تغییر کرد. من انتظار دارم ظرف ماه های اتی شاهد سقوط ارزش بیت کوین و  رسیدن ان به نصف قیمت کنونی باشیم.»

پیش بینی کاهش ۱۰۰ درصدی قیمت بیت کوین ظرف ماه های اتی در شرایطی مطرح می شود که  ارزش هر بیت کوین رکورد ۶۴ هزار دلاری را شکسته است و در روزهای اخیر به دلیل تحولات اقتصادی در دنیا قیمت هر بیت کوین به مرز ۵۵ هزار دلار تنزل پیدا کرد. مرکز مطالعاتی مورگان استنلی در گزارش اخیر خود نوشته است:« در صورتی که ظرف یک هفته اتی ارزش هر بیت کوین به ۶۰ دلار نرسد یا از این عدد بالاتر نرود، ما باید منتظر سقوطی بزرگ در بازار باشیم و خود را برای پایان عصر بیت کوین در اقتصاد دنیا اماده کنیم. این وضعیت در روزهایی که شمار زیادی از سرمایه گذاران بزرگ دنیا وارد بازار ارزهای مجازی شده اند و برای کسب سود از این بازار تلاش می کنند، می تواند شرایط نگران کننده ای را ایجاد کند.»

احتمالا دولت امریکا بیت کوین را ممنوع می کند
یکی دیگر از مسایلی که در رسانه های امریکایی مطرح است، احتمال ممنوعیت استفاده و مبادله از بیت کوین ها در بازار امریکا است. دولت امریکا که برای عرضه ارز دیجیتال دولتی برنامه ریزی می کند و سرمایه گذاریهای زیادی را در این عرصه شروع کرده است،  احتمالا استفاده از بیت کوین را ممنوع خواهد کرد و این سیاست شوک بزرگی به بازار وارد می کند.

ماریو دالی ، اقتصاددان ارشد مورگان استنلی در این مورد می گوید:« خزانه داری هر کشوری تمایل به کنترل بازار پول و اقتصاد کشور دارد و برای اینکه بالاترین توان را در اداره اقتصادی کشور داشته باشد، سعی می کند تا قدرت انحصاری برای مدیریت بازار پول در کشور را حفظ کند. وجود بیت کوین در روزهایی که ارز دیجیتال دولتی در راه اقتصاد امریکا است به این قدرت انحصاری اسیب زیادی وارد می کند. عدم محدودیت در بازار بیت کوین باعث می شود تا خزانه داری امریکا کنترل خود را روی عرضه و تقاضا در بازار ارز مجازی از دست بدهد و شرایط برای فعالیت در این بازار سخت تر شود.به همین دلیل بدون شک فعالیت در بازار بیت کوین ممنوع می شود و ارزش آن هم سقوط خواهد کرد.»

دولت روزولت سیاستی مشابه را در دهه ۱۹۳۰ اجرا کرد
بعد از بحران بزرگ اقتصادی امریکا در دهه ۱۹۳۰ میلادی، سیاستی مشابه توسط دولت روزولت اجرا شد. او برای اینکه  قدرت انحصاری تملک طلا را به بانک مرکزی دهد و این حجم طلا را به عنوان پشتوانه برای چاپ دلار مطرح کند، نگهداری طلا توسط افراد عادی را ممنوع و غیر قانونی اعلام کرد و خرید و فروش آن را نیز ممنوع کرد. البته این  طرح شامل طلاهای زینتی  نبود. در نتیجه این طرح قیمت طلا در بازار جهانی سقوط کرد و پول های کاغذی جایگزین طلا در مبادلات جهانی شد.

 انتظار می رود طرحی مشابه در مورد بیت کوین ها هم اجرا شود و دولت امریکا نگهداری بیت کوین و خرید و فروش ان را غیر قانونی اعلام کند. در این صورت سقوط بازار بیت کوین بسیار محتمل خواهد بود.دولت امریکا هم اکنون هم طرح اولیه ممنوعیت فعالیت در بازار بیت کوین را ارایه داده است و طبق این طرح استخراج، فروش، نگهداری و تمامی فعالیتها در بازار ارزهای مجازی به خصوص بیت کوین در امریکا ممنوع خواهد بود و افراد خاطی مجازاتهای سنگینی که شامل بالغ بر ۱۰ سال زندان است را دریافت کنند. بعد از تصویب و اجرای این طرح بازار ارزهای مجازی و به خصوص بیت کوین شاهد سقوط بزرگی خواهند بود زیرا دیگر نگهداری آنها ارزشی برای افراد نخواهد داشت  و  سرمایه گذاران در این بازارها با بحران های مالی بزرگی روبرو خواهند شد.

کد خبر: ۸۴٬۹۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha