۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۳
تکمیل مذاکرات آلمان و روسیه برای خرید ۳۰ میلیون دوز اسپوتنیک وی
چراغ سبز آلمانی ها به واکسن روسی؛

تکمیل مذاکرات آلمان و روسیه برای خرید ۳۰ میلیون دوز اسپوتنیک وی

روسیه اولین کشوری بود که واکسن اسپوتنیک وی را برای مقابله با ویروس کرونا تولید کرد.حال خبر از نتیجه بخش بودن مذاکرات آلمان با روسیه برای خرید ۳۰ میلیون دوز واکسن منتشر شده است.

بازار؛ گروه بین الملل: نیاز بالای دنیا در تامین واکسن کرونا باعث شد تا رقابت زیادی بین کشورهای خریدار واکسن ایجاد شود. در این میان کشورهای اروپایی که در ماه های اخیر انتقادهای زیادی در مورد روند اهسته واکسیناسیون در آنها دریافت کرده اند، درصدد هستند تا واکسن های جدیدی را به فهرست واکسن های مصرفی خود اضافه کنند.

 یکی از این واکسن ها، واکسن اسپوتنیک وی کشور روسیه است که از ابتدای عرضه ان به بازار جبهه گیری های زیادی علیه ان ایجاد شده بود. این واکسن که هم اکنون در ۶۱ کشور دنیا مورد تایید و مصرف قرار گرفته است و بیش از ۱۱.۱ میلیون نفر در روسیه یک دوز و بالغ بر ۶.۵ میلیون نفر هر دو دوز ان را دریافت کرده اند ، برای ورود به بازار اروپای غربی با موانع زیادی روبرو شده است. بررسی این واکسن توسط آژانس دارویی اروپایی از یک ماه قبل شروع شده است و طبق براوردهای اخیر انتظار می رود در ماه می این واکسن برای استفاده اضطراری در اروپا تایید شود. اما حتی پیش از انتشار خبر تایید این واکسن مذاکرات کشورهای اروپایی برای خرید این واکسن شروع شده است.

آلمان ۳۰ میلیون دوز واکسن خریداری کرد
یکی از کشورهایی که تقاضای خود برای خرید واکسن اسپوتنیک را از ماه ها قبل مطرح کرده بود، کشور المان است. طبق گزارش منتشر شده توسط یورو نیوز، مقامات بهداشتی آلمان مذاکراتی را با روسیه برای خرید واکسن اسپوتنیک انجام داده اند و قرار بر این است که بعد از دریافت تاییدیه کارایی و اثر بخشی واکسن توسط آژانس دارویی اروپا  ۳۰ میلیون دوز از این واکسن وارد آلمان شود. قرار بر این است  این حجم از واکسن در سه محموله ۱۰ میلیون دوزی در ماه های ژوین، جولای و اوت وارد بازار  المان شود.

 تا کنون واکسن های مدرنا، استرازنکا، فایزر در کنار جانسون و جانسون در اروپا و در کشور المان استفاده شده است و در صورتیکه واکسن اسپوتنیک مورد تایید قرار بگیرد، می تواند به عنوان اولین واکسنی باشد که در غرب تولید نشده است ولی در بازار اروپا مصرف می شود.

لازم به ذکر است این واکسن روسی هم اکنون در کشورهای اسلواکی و مجارستان مورد استفاده قرار می گیرد و کشورهای اتریش و چک هم برای خرید این واکسن ابراز تمایل کرده اند ولی خرید آن را منوط به دریافت تاییدیه آژانس دارویی اروپا دانستند. اتریش هم مذاکرانی را برای خرید واکسن شروع کرده است ولی هنوز اطلاعاتی در مورد نتیجه نهایی این مذاکرات منتشر نشده است.

کارایی واکسن اسپوتنیک در جامعه بالغ بر ۹۷ درصد است
نکته مهم دیگری که در رسانه های دنیا در مورد واکسن اسپوتنیک مطرح است، نتیجه چهارمین مطالعه انجام شده در مورد واکسن اسپوتنیک است. مرکز مطالعات ملی گامالیا در این مورد گفت:« در چهارمین مرحله از مطالعات بالینی ، عملکرد واکسن روی ۳.۸ میلیون نفر از افراد دریافت کننده واکسن مورد ارزیابی قرار گرفت و این افراد بدون اینکه در شرایط کنترل شده و ازمایشگاهی قرار داشته باشند، به زندگی عادی پرداختند. بر مبنای این گزارشها ۳.۸ میلیون نفری که در فاصله روزهای ۵ دسامبر سال ۲۰۲۰ تا ۳۱ مارس سال جاری واکسن اسپوتنیک را دریافت کرده بودند ، در مطالعه شرکت کردند و مشخص شد نرخ ابتلا به کرونا در این افراد ۰.۰۲۷ درصد است در حالیکه نرخ ابتلا به کرونا در افرادی که واکسینه نشده اند برابر با ۱.۱ درصد است . بررسی این افراد از ۳۵ بعد از دریافت اولین دوز واکسن انجام شد و ارزیابی نرخ ابتلای افراد واکسینه نشده هم از همان روزی شروع شد که ارزیابی گروه واکسینه شده، اغاز شده بود. در نتیجه این مطالعه مشخص شد که کارایی واکسن در جامعه  برابر با ۹۷.۶ درصد است  و هیچ یک از افراد دریافت کننده واکسن به نوع سخت بیماری مبتلا نشده اند و در اثر ابتلا به کرونا بستری نشده اند.»

رییس موسسه گامالیای روسیه بر این باور است که کارایی این واکسن حتی از ۹۷ درصد هم بالاتر است و هم می تواند مانع از ابتلای فرد به ویروس کرونا شود و هم از انتقال ویروس جلوگیری کند. این واکسن که تا کنون در ۶۱ کشور دنیا مورد تایید قرار گرفته است در کشورهای مختلفی تولید خواهد شد. قرار بر این است ۱۰۰ میلیون دوز در چین، ۶۵۰ میلیون دوز در هند، ۱۰ میلیون دوز در ایتالیا و حجم زیادی در کشورهای قرقیزستان، ایران، بنگلادش، امارات و شمار دیگری از کشورها تولید شود.

کد خبر: ۸۴٬۹۳۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha