۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۰
کاهش ۵۰ درصدی تولید ماهیان گرم آبی| زیان در انتظار ۱۶هزار تولیدکننده با قطع سهمیه کود شیمیایی
مدیر عامل اتحادیه ماهیان گرم آبی کشور:

کاهش ۵۰ درصدی تولید ماهیان گرم آبی| زیان در انتظار ۱۶هزار تولیدکننده با قطع سهمیه کود شیمیایی

الویری، مدیرعامل اتحادیه ماهیان گرم آبی کشور گفت: کود شیمیایی مورد نیاز برای تقویت فیتوپلانگتونها را نداده‌اند و لذا می توان پیش بینی کرد امسال کاهشی ۵۰ تا ۶۰درصدی در تولید ماهیان گرم آبی داشته باشیم.

بازار؛ گروه کشاورزی: بخش کشاورزی با وجود بالا بودن ریسک کار و به تبع سود آوری پایین، همیشه با موانع و مشکلات زیادی روبه بوده و هست به طوری که بخش های مختلف این صنعت هر سال نسبت به سال قبل با چالش های بیشتری مواجه می شوند. یکی از این حوزه های پرریسک انواع ماهیان و آبزیان است که با ایجاد بحران های اخیر در بازار مرغ و گوشت و کمبودها و نوسانات قیمتی ایجاد شده،  انتظار می رود مصرف کنندگان نسبت به مصرف آبزیان متمایل تر شوند. لذا انتظار می رود برای تامین چنین خواسته ای دولت نگاه ویژه ای به این بخش داشته باشد و موانع پیش روی تولیدکنندگان را بردارد.  

عمده ترین مشکلی که در حال حاضر برای پرورش ماهیان گرم آبی داریم بحث  کود شیمیایی است که اگر تامین نشود ۱۶هزار تولیدکننده متضرر می شود

در صورت ندادن سهمیه کود شیمیایی ۱۶هزار تولیدکننده متضرر می شوند
علی الویری، مدیر عامل اتحادیه شرکت‌ها تعاونی تکثیر و پرورش ماهیان گرم آبی کشور در گفتگو با «بازار» در خصوص اصلی ترین مشکلات فعالان این بخش گفت: عمده ترین مشکلی که در حال حاضر برای پرورش ماهیان گرم آبی با آن مواجه هستیم، بحث کود شیمیایی است که کماکان منتظر دریافت سهیمه هستیم.

الویری افزود: کود شیمیایی برای تقویت فیتوپلانگتون ها در داخل استخرها است که به نوعی غذای ماهی محسوب می شود و لذا وجود آن بسیار ضروری است.

وی ادامه داد: سال گذشته به صورت دست و پا شکسته به ما سهمیه کود دادند اما امسال هنوز سهمیه را نداده اند و حتی شایعه است که به دستور وزیر قرار است قطع شود. اگر این اتفاق بیفتد ۱۶ هزار تولیدکننده در این حوزه ضرر شدید می کنند.

اگر کود مورد نیاز برای تقویت فیتوپلانگتون ها تامین نشود امسال ۵۰ تا ۶۰ درصد تولید کم خواهد شد

اردیبهشت ماه زمان مناسبی برای تقویت فیتوپلانکتون ها نیست
الویری تصریح کرد: کود مورد نیاز ما باید در طی فروردین ماه تامین می شد چون در اردیبهشت نمی توان فیتوپلانگتون ها را تقویت کرد. این در حالی است که قطعا تولیدکنندگان  ما توان مالی برای تامین این کودها را از بازار آزاد ندارند.

این مقام مسئول در خصوص تبعات عدم تامین کود مورد نظر گفت: قطعا امسال با کاهش تولید مواجه خواهیم شد به طوری که اگر به این نحو پیش برود و کودی تامین نگردد امسال ۵۰ تا ۶۰ درصد تولید کم خواهد شد که هم به ضرر دولت است و هم به ضرر مردم.

قرار بر این است که فناوری جدیدی برای تکثیر تیلاپیا در چهار استان به صورت پایلوت اجرا شود و به این ترتیب تکثیر از حالت سنتی خارج شود

۲ ماه است منتظر گرفتن سهمیه ذرت هستیم
مدیر عامل اتحادیه شرکت‌ها تعاونی تکثیر و پرورش ماهیان گرم آبی کشور اذعان داشت: مشکل بعدی تولیدکنندگان ما در رابطه با تامین نهاده های مورد نیاز مانند ذرت و جو و سبوس برای پرورش ماهی کپور  است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه این نهاده ها وارداتی است الان ۲ ماه است منتظر گرفتن ذرت هستیم اما هنوز سهمیه نداده اند و لذا هیچ تضمینی برای کار وجود ندارد.

الویری در خصوص تکنولوژی جدیدی که برای بالا بردن راندمان تولید تیلاپیا قرار است استفاده شود نیز گفت: در حال حاضر پرورش ماهی تیلاپیا در چها استان سمنان، اصفهان، یزد و خراسان شمالی آزاد است که قرار است فناورری مذکور توسط شیلات به صورت پایلوت در این استانها اجرایی شود.

وی ادامه داد: این فناوری غالبا در حوزه تکثیر ماهی است؛ یعنی ابزارهایی برای افزایش میزان تکثیر است در حالی که الان تکثیر کاملا سنتی است.

کد خبر: ۸۴٬۹۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha