۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۶
گرانی‌ های امروز تهدید سلامت فردای ایرانیان است
نایب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس:

گرانی‌ های امروز تهدید سلامت فردای ایرانیان است

پاکمهر، نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: گرانی‌های امروز سلامت مردم را تهدید و دامنه وسیعی از امراض را به دنبال خواهد داشت.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، سید محمد پاکمهر، در مورد کاهش مصرف لبنیات در بین ایرانیان گفت: کمبود کالاهای اساسی در کنار افزایش قیمت‌ها عاملی بر کوچک شدن سفره‌های ایرانیان بوده است؛ گرانی‌های لجام گسیخته امروزه ارتباط مستقیمی با سلامت ایرانیان دارد. دلایل متعددی از قبیل کمبود نهاده‌های دامی و رانت ارز دولتی روی میز تحلیل تمام مسئولان قرار گرفته است؛ عواقب جبران ناپذیر نگرانی‌ها و کمبودها سلامتی نسل آینده را تهدید می‌کند.

نماینده مردم بجنورد، مانه و سملقان، گرمه و جاجرم و راز و جرگلان در مجلس شورای اسلامی افزود: رانت ارز ۴۲۰۰ تومانی زمزمه‌های شروع کمبود کالاهای اساسی و گرانی بازار مصرف شد که قسمتی از کالاهای تولید شده با نرخ ارز دولتی توزیع و با بقیه با ارز نیمایی به بازار تزریق شدند؛ در این بین متاسفانه بخشی از نهادها دامی هم احتکار شد، بر همین اساس بازار دچار گرانی افسار گسیخته‌ای شد که کنترل آن به دست دلالان افتاد.

کنترل بازار کالاهای اساسی در دست دلالان
وی ادامه داد: تمام بی نظمی‌ها و نابسامانی بازار نشات گرفته از بی نظارتی مسئولان است، به فرض مثال انتظار داریم حدود ۷۰ درصد ذرت و ۵۵ درصد جو در داخل تولید شود و همه وابستگی به فرآررده‌های دامی از نوع سبک و سنگین از پرورش طیور مرغ و شترمرغ گرفته تا گاو و گوسفند در داخل تولید شود.

پاک‌مهر تاکید کرد: امروزه شاهد کوچک شدن سفره های مردم هستیم که عاملی از تورم تولیدات داخلی است به فرض مثال برای دامداران و دامپروران به صرفه نیست که قیمت نهادهای دامی را به قیمت ۶۵۰۰ تومان خریداری کند در صورتی نرخ واقعی آن را ۱۵۰۰ الی ۱۷۰۰ تومان بود. سنگینی و فشار این حجم از گرانی‌ها را مصرف کننده پرداخت می‌کند بدون شک اگر در حد توان خرید او نباشد خواه و ناخواه از سفره خانوار خود حذف خواهند کرد.

فرآورده‌های لبنیاتی تنها به یک دلیل رشد قیمت نداشته است
نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اظهار کرد: تنها نهاده‌های دامی منجر به گرانی کالاهای اساسی نشده است هزینه‌های مورد نیاز دامپروری از حفاظت دام تا هزینه‌های آب و برق گرفته تا گاز در طول یک سال اخیر رشد چند برابری داشته و بر همین اساس فرآورده‌های لبنیاتی تنها به یک دلیل رشد قیمت نداشته است، این گرانی‌ها مستقیماً در سلامتی مردم تاثیر خواهند داشت و بی شک نسل آینده از این نگرانی ها آسیب ببیند.

وی یادآور شد: سرانه مصرف لبنیات در کشور کاهش یافته است و اکنون سرانه متوسط مصرف لبنیات در دنیا ۱۸۰ کیلوگرم است اما در کشور ما ۵۰ تا ۹۰ کیلوگرم که متاسفانه این مقدار نسبت به سال قبل به دلیل رشد بی رویه قیمت‌ها کاهش چشمگیری داشته تا جایی که مردم چشم‌پوشی کردن از مصرف اقلام ضروری از جمله لبنیات که بدون شک عواقبی برای نظام سلامت کشور خواهد داشت.

پاکمهر افزود: رشد قیمت‌ها در کنار کاهش درآمد خانوارها عاملی بر کاهش مصرف شده است که آسیبی جدی بر سلامت اقشار ضعیف جامعه است این نگرانی‌های افسارگسیخته منجر به رشد بسیاری از بیماری‌ها از پوکی استخوان و آسیب‌های ستون فقرات گرفته تا بیماری‌های روحی و روانی را به دنبال دارد.

نماینده مردم در مجلس یازدهم تاکید کرد: رشد بی رویه قیمت گوشت در یک سال اخیر مردم را به سمت مصرف لبنیات سوق داده اما متاسفانه امروز در ماه مبارک رمضان به دلیل رشد قیمت‌ها شاهد حذف آنها از سفره‌های ایرانیان هستیم که همگی این گرانی‌ها در سایه بی‌توجهی و بی نظارتی متولیان شدت یافته است.

وی تصریح کرد: گرانی‌های امروز سلامت مردم را تهدید و دامنه وسیعی از امراض را به دنبال خواهد داشت. برای جلوگیری از چنین فاجعه‌ای باید یا درآمد خانوارها را افزایش یابد و یا قیمت کالاهای اساسی را کاهش پیدا کند.

نایب کمیسیون بهداشت و درمان مجلس خاطرنشان کرد: در مجلس برای تامین ارز مورد نیاز جهت تهیه کالاهای اساسی تاکید ویژه‌ای برای برنامه ریزی پرداخت ارز۴۲۰۰ تومانی شد تا فرآورده‌های که شامل سوبسید می‌شدند با رشد قیمت‌ها مواجه نباشند. متاسفانه عامل اصلی این گرانی‌ها بانک مرکزی، وزارت صمت و جهاد کشاورزی است که ارز ۴۲۰۰ تومانی را برای تامین کالاهای اساسی پرداخت می‌کنند، اما به دلیل عدم نظارت زمینه رانت خواری عده‌ای خاص را ایجاد کرده‌اند.

کد خبر: ۸۴٬۹۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha