۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۰:۵۰
دامنه نوسان؛ مشکل اصلی بازار سرمایه| تعادل در گرو برداشتن دامنه نوسان است
تحلیل هفتگی بورس؛

دامنه نوسان؛ مشکل اصلی بازار سرمایه| تعادل در گرو برداشتن دامنه نوسان است

کارشناس بازار سهام در تحلیل روند معاملات هفته گذشته، دامنه نوسان را مشکل اصلی بازار خواند و مطرح کرد: بازگشت تعادل در گرو برداشتن دامنه نوسان است.

فاطمه میرزایی؛ بازار: هفته گذشته، هفته اتفاقات تلخ در بورس و ادامه ناکامی‌ها در سهام شاخص‌ساز بود چراکه این هفته هم سهم‌های بنیادی بازار سرمایه افت‌های شدیدی را تجربه کردند و در این میان، سهم‌های فولادی بیشترین اصلاح را داشتند و تقریباً تمام هفته را در لباس سرخ طی کردند.

در هفته‌ای که گذشت، شاخص کل بازار سهام با اصلاح ۲.۹ درصدی و ریزش ۳۶ هزار و ۳۱۲ واحدی، به یک میلیون و ۲۰۷ هزار و ۴۶ واحد رسید؛ در این میان، شاخص کل هم‌وزن یک درصد و شاخص فلزات اساسی، با ریزش ۳۸ هزار و ۳۱۶ واحدی، ۴.۲ درصد اصلاح خورد.

اکنون بازار تحت تاثیر دو مؤلفه مهم است، در ابتدا زمزمه برگزاری نشست‌ها با دیدگاه ایجاد توافق، برداشته شدن تحریم‌ها و آزاد شدن منابع ایران در سایر کشورها مطرح شده است که این اتفاق به طور حتم با روند نزولی قیمت دلار، تاثیرگذاری بر بازار سرمایه و افت شاخص بورس همراه خواهد شد

با این وجود، هفته گذشته یک روز سبز به خود دید که رد پای سهامداران حقوقی در آن دیده می‌شد و بسیاری از سهم‌ها با استفاده از این شیوه حقوقی‌ها بالا آمدند، اما مانند همیشه این سودهای روزانه چندان تأثیری در روند کلی بازار نداشت و باز هم شاخص کل بازار سرمایه افت کرد.

به هر حال، نباید قیمت‌های جهانی را هم در کل بازار نادیده گرفت. در روزهای گذشته، کامودیتی‌ها از جمله طلا، مس، فولاد و نفت روی ریل صعودی قرار دارند و هرچند، برخی از پیش‌بینی‌ها خبر از سقوط آن‌ها می‌دهند، اما انتظار بازگشت به قیمت‌های قبلی در این محصولات وجود ندارد و سقف قیمت‌ها هم در این میزان بسته می‌شود. از طرفی، بانک جهانی پیش‌بینی کرده است که قیمت هیچ کالایی در سال ۲۰۲۱، پایین نخواهد آمد و کامودیتی‌ها هم تغییر قیمت چندانی نخواهد داشت.

در جدیدترین تحلیل‌هایی که از بازار سرمایه وجود دارد، دامنه نوسان به عنوان مقصر در وضعیت بازار شناخته می‌شود، اما در این میان، تصمیم‌های شورای عالی بورس هم بی‌تأثیر نیست. این تصمیم‌ها تا جایی دردسرساز شد که باز هم این هفته شاهد تجمع معترضان به معاملات و سیاست‌گذاری‌های بورس بود و در پی این اعتراضات، دولت و سازمان بورس به خالی کردن جیب مردم متهم شد.

محمدمبین شفیعی ناطق، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بازار در رابطه با روند معاملات در بورس اظهار کرد: اکنون بازار تحت تاثیر دو مؤلفه مهم است، در ابتدا زمزمه برگزاری نشست‌ها با دیدگاه ایجاد توافق، برداشته شدن تحریم‌ها و آزاد شدن منابع ایران در سایر کشورها مطرح شده است که این اتفاق به طور حتم با روند نزولی قیمت دلار، تاثیرگذاری بر بازار سرمایه و افت شاخص بورس همراه خواهد شد.

وی در ادامه تصریح کرد: نخستین علت خوش‌بینی نسبت به نشست‌ها، امضای توافق نامه است که می‌تواند زمینه روند نزولی دلار را فراهم کند.

این کارشناس بازار با اشاره به اینکه تا حدودی اعتماد سرمایه‌گذاران برای ورود سرمایه هایشان به این بازار از بین رفته است، گفت: عملا سهامداری که از دانش و علم مناسبی برای ورود سرمایه‌های خود به این بازار برخوردار باشد کم است که این اتفاق بیشتر تحت تاثیر جو هیجانی حاکم در بازار و روند صعودی غافلگیرکننده شاخص بورس رخ داد.

شفیعی ناطق درباره بیان کرد: عدم تحلیل از سوی سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در بورس زمینه ایجاد هیجان‌های کاذب و روند نزولی معاملات را در این بازار فراهم کرد و افرادی که به دنبال ورود سرمایه‌های خود به بازار هستند باید در موقعیت صعودی و نزولی شاخص بورس، تحلیل درستی را از بازار داشته باشند و بتوانند با تصمیم‌گیری‌های درست مانع از ایجاد جو فعلی در بازار شوند.

وی با بیان اینکه سخت‌گیری چندانی از سوی مسوولان برای حضور افراد در این بازار صورت نگرفت، افزود: هیچگونه الزامی جهت ورود این افراد به بازار از مجرای شرکت‌های سبدگردان و صندوق‌های سرمایه‌گذاری انجام نشد و سهامداران فقط به دلیل جهت‌دهی‌های اشتباه از یک سهام وارد بازار شدند که این امر موجب شد تا مسیر بازار تغییر کند و از روند منطقی معاملات خود فاصله بگیرد.

این کارشناس بازار سرمایه درباره اظهارات اخیر مبنی بر مشکل داشتن بازار سرمایه اظهار داشت: بازار با مشکلی مواجه نیست که برخی از مسولان به دنبال این هستند تا از طریق حمایت های خود مانع از ریزش بازار شوند، اما باید توجه داشت که این بازار اکنون و در وضعیت فعلی فقط تحت تاثیر هیجان های ایجاد شده قرار گرفته است.

شفیعی ناطق ایجاد شفافیت در بازار را منوط به برداشته شدن دامنه نوسان دانست و گفت: ممکن است در آن زمان بازار با هیجان شدیدی همراه شود اما بعد از آن به طور حتم بازار به ریل اصلی خود باز می گردد و کمتر شاهد چنین روزهای نگران کننده ای در بازار خواهیم بود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: این روزها، بازار علاوه بر نوسانات و بی‌ثباتی نرخ ارز، از دامنه نوسان نامتقارن و کمبود نقدینگی رنج می‌برد و اگر سیاست‌گذاران می‌خواهند به فکر این بازار باشند، ابتدا باید سیاست‌های بازار را تغییر دهند و سپس، باید منتظر انتخابات ریاست جمهوری بود تا روند بازار مشخص شود، اما تا زمان انتخابات امیدی به بازار نمی‌توان داشت.

کد خبر: ۸۴٬۸۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha