۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۸
مشترکان کم مصرف ۴ درصد بیشتر شدند| کاهش ۱۲۰۰ میلیارد تومان درآمد با اجرای برق امید
معاون توانیر در گفتگو با بازار:

مشترکان کم مصرف ۴ درصد بیشتر شدند| کاهش ۱۲۰۰ میلیارد تومان درآمد با اجرای برق امید

معاون برنامه ریزی توانیر که میزان رشد قیمت برق را در مقایسه با نرخ تورم ناچیز می داند، گفت : اجرایی شدن برق امید بین هزار تا ۱۲۰۰ میلیارد تومان از درآمد سالانه ما کم کرده است.

بازار؛ گروه انرژی: سوت گرانی برق از امروز به صدا درآمد. قرار است که تعرفه برق مشترکانی که مطابق الگو مصرف می کنند ۷ درصد و پر مصرف ها ۱۶ درصد بیشتر شود. البته مسئولان وزارت نیرو می گویند این مقدار از افزایش قیمت ها، کفاف رشد هزینه های آنها را نمی دهد. سخنگوی صنعت برق معتقد است که این امکان وجود دارد که مشترکین حتی نسبت به پارسال پول برق کمتری پرداخت کنند. کافی است که میزان مصرف خود را کاهش دهند.

«مصطفی رجبی مشهدی» به بازار می گوید: به ازای هر ۱۰ درصد کاهش مصرف میزان پول برق مشترکین حدود ۲۰ درصد کمتر می شود. ضمن اینکه تعرفه برق مشترکانی که زیر الگو مصرف می‌کنند، رایگان خواهد بود.

رشد  قیمت برق در مقایسه با تورم بالای ۴۰ درصدی در اقتصاد ایران بسیار ناچیز است و میزان افزایش هزینه ای که به دولت بابت تولید و تامین برق تحمیل می شود خیلی بیشتر از افزایش تعرفه مشترکین است

رشد قیمت برق بسیار ناچیز است
معاون برنامه ریزی توانیر می گوید: اصلاح قیمت برق بعد از هدفمندی به عهده دولت گذاشته شده است. بر اساس مصوبه ای که از هییت دولت گرفیتم قیمت برق مشترکانی مصرفی مطابق الگو دارند، سالانه ۷ درصد و برای پر مصرف ها ۱۶ درصد افزایش پیدا می کند.

او که تعرفه های برق در ایران را بسیار ناچیز می داند، گفت: میزان افزایش قیمت برق در مقایسه با تورم بالای ۴۰ درصدی در اقتصاد ایران بسیار ناچیز است.

سخنگوی صنعت برق می گوید: میزان افزایش هزینه ای که به دولت بابت تولید و تامین برق تحمیل می شود خیلی بیشتر از افزایش تعرفه مشترکین است. همین مساله موجب شده که اختلاف قیمت واقعی برق و قیمتی که به مردم عرضه می شود، بیشتر شود.

این مقام مسئول ادامه داد: البته چنانچه مشترکان میزان مصرف خود را به زیر الگوی تعیین شده کاهش دهند، برق مصرفیشان کاملا رایگان خواهد بود.

با اجرایی شدن طرح برق امید، سالانه بین هزار تا هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان از منابع درآمدی ما کاسته خواهد شد

کاهش ۶ درصدی مشترکان پر مصرف
رجبی مشهدی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه ۷ میلیون مشترک کم مصرف در کشور شناخته شده اند، ادامه داد : با اجرایی شدن طرح برق امید در ماه های، ۶ درصد از مشترکان پر مصرف کاسته شده ۴ درصد به مشترکان کم مصرف و ۲ درصد به مشترکان خوش مصرف افزوده شده است.

سخنگوی صنعت برق همچنین گفت : بر اساس پیش بینی های صورت گرفته با اجرایی شدن طرح برق امید، سالانه بین هزار تا هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان از منابع درآمدی ما کاسته خواهد شد.

او همچنین با اشاره به اینکه مشترکان خوش مصرفی که مصرف خود را کاهش دهند از پاداش مدیریت مصرف بهره مند می شوند، در اینباره توضیح داد: به ازای هر ۱۰ درصد کاهش مصرف، تعرفه آنها ۲۰ درصد کاهش پیدا می کند.

میزان مصرف انرژی امسال ۲۰ درصد در مقایسه با پارسال بیشتر شده این در حالی است که به دلیل کاهش بارندگی ها عملا از ظرفیت نیروگاه های برقابی بی بهره هستیم

افزایش ۲۰ درصدی مصرف انرژی
رجبی مشهدی همچنین با اشاره به افزایش ۵ درجه ای متوسط دما نسبت به پارسال، گفت: وسایل سرمایشی امسال زودتر شروع به کار کردند، همچنین به دلیل کمبود بارش ها کشاورزان زودتر از همیشه برای تامین آب مورد نیاز خود به سراغ چاه های آب رفتند. همچنین مصرف برق در صنایع کشور حدود ۲۶ درصد افزایش یافته است.

به گفته او، همه این عوامل منجر به رشد ۲۰ درصدی مصرف انرژی در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال گذشته شده این در حالی است که ظرفیت نیروگاه های برقابی را امسال نداریم و باید مدیریت مصرف انرژی با جدیت بیشتری دنبال شود.

کد خبر: ۸۴٬۶۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha