۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۵
شاغلان صنعت ماهیان سردابی، قربانی منفعت طلبی عده ای

شاغلان صنعت ماهیان سردابی، قربانی منفعت طلبی عده ای

صالحی، عضو هیأت مدیره اتحادیه سراسری ماهیان سردابی گفت: شاغلان این صنعت قربانی منفعت طلبی عده‌ای خاص با پشتوانه برخی مدیران شیلات شده اند.

به گزارش بازار، عمار صالحی فارسانی با بیان این که در سال‌های نه چندان دور؛ کل نیاز به تخم چشم زده ماهی قزل آلا در کشور تولید می‌شد، افزود: در مقطعی قرار شد با واردات تخم چشم زده؛ اصلاح و تنوع ژنتیکی در ماهیان کشور ایجاد شود، اما چون واردات سودآور بود؛ این کار ادامه یافت و تا پیش از سال ۹۴؛ تخم‌هایی که وارد شد بدون داشتن گواهی سازمان دامپزشکی و آلوده به ویروس‌های VHS، IHN و IPN بود.

وی اضافه کرد: به دلیل آلوده شدن بیشتر مزارع تکثیر کشور با این ویروس‌ها به بزرگترین وارد کننده تخم چشم زده تبدیل شده ایم و خسارات بسیار بزرگی به این صنعت وارد شده است.

صالحی فارسانی گفت: البته برخی از تولیدکنندگان به کار خود با مشکلات بسیار ادامه دادند در حالی که برخی افراد در شیلات در مقابل آن‌ها سنگ اندازی کردند.

وی افزود: تولید داخلی تخم چشم زده در سال ۹۷- ۹۸ حدود ۴۰ تا ۵۰ میلیون عدد بوده است.

عضو هیأت مدیره اتحادیه سراسری ماهیان سردابی گفت: با اختصاص ارز دولتی به وسیله شیلات برای واردات تخم چشم زده، تیر خلاص به تولید کنندگان داخلی زده شد و به جای این که یارانه دولتی به مصرف کننده نهایی برسد به وارد کننده پرداخت شد.

صالحی فارسانی گفت: اگر پروار کننده تخم ایرانی می‌خرید؛ یارانه دریافت نمی‌کرد، اما اگر تخم خارجی می‌گرفت به آن یارانه اختصاص می‌یافت.

وی گفت: تا پیش از اختصاص ارز دولتی؛ هزار عدد تخم چشم زده ۱۵ یورو قیمت داشت، اما به محض اختصاص ارز دولتی؛ هر هزار تخم ۳۰ یورو شد.

صالحی فارسانی اظهار داشت: سه میلیون یورو ارز دولتی مربوط به شهریور ۹۸ بیش اظهاری شده که بیشتر آن مربوط به دو شرکت است که در حقیقت یک شرکت هستند و بیش از ۸۰ درصد واردات تخم چشم زده را انجام می‌دهند که محصول یک شرکت فرانسوی است.

وی گفت: در سال ۱۴۰۰ تولید کنندگان تخم چشم زده؛ ظرفیت پاسخگویی به نیاز داخلی را دارند، اما باید پرسید شیلات برای تولید کننده و تکثیر کننده داخلی چه کمکی کرده است؟

عضو هیأت مدیره اتحادیه سراسری ماهیان سردابی افزود: شیلات ارز دولتی را به شرکت خارجی ندهد بلکه به پروارکننده داخلی پرداخت کند، زیرا اگر ارز دولتی به تولید کننده داخلی اختصاص داده می‌شد، به هر کدام به ازای هر تن ماهی دو میلیون تومان یارانه تعلق می‌گرفت.

صالحی فارسانی گفت: حدود ۶۰۰ میلیون عدد تخم چشم زده در سال‌های ۹۷ و ۹۸ با ارز دولتی وارد کشور شد که عرضه و تقاضا را به هم ریخت و به تولید داخل خیانت شد.

وی افزود: به این دلیل پروارکننده تا شش ماه پیش ماهی را با ضرر می‌فروخت، چون ماهی زیاد بود.

صالحی فارسانی گفت: نیازی به ۳۲۰ میلیون تخم چشم زده نداشتیم، اما ارز بازی بود و وارد کننده اگر تخم را دور نیز می‌انداخت سود می‌کرد.

وی افزود: نیاز کشور سالانه ۲۵۰ میلیون تخم چشم زده است.

عضو هیأت مدیره اتحادیه سراسری ماهیان سردابی گفت: برای واردات تخم چشم زده از تست PCR استفاده می‌شود که این تست دقت کاملی ندارد.

صالحی فارسانی افزود: افرادی خود را دلسوز صنعت آبزی پروری می‌دانند که ۹ ساعت پشت در اتاق وزیر سابق برای دریافت مجوز صادرات غذای ماهی می‌نشستند.

وی گفت: با توجه به این که ۶۰ تا ۷۰ درصد هزینه تولید ماهی مربوط به خوراک است، برخی سویا و آرد را با ارز دولتی می‌گرفتند و با ارز آزاد به کشورهای دیگر صادر می‌کردند.

صالحی فارسانی افزود: مگر ما اقیانوس داریم که پودر ماهی و پودر گوشت صادر می‌کنیم، اما از طرف دیگر کشتی‌های چینی را وارد خلیج فارس می‌کنیم که ماهی‌های ما را جارو کنند.

وی گفت: علت گرانی ماهی؛ افزایش قیمت خوراک است.

کد خبر: ۸۴٬۶۰۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha