۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۶:۳۸
۸ میلیون ایرانی در آرزوی سود یا سهام عدالت| پرتفوی‌ها کرونا گرفتند
بازار گزارش می‌دهد؛

۸ میلیون ایرانی در آرزوی سود یا سهام عدالت| پرتفوی‌ها کرونا گرفتند

ساری- پنج میلیون سهامدار منتظر دریافت سود و سه میلیون جامانده در آرزوی دریافت برگه سهام هستند و این وضعیت در حالی بوده که اوضاع تالار شیشه ای همچنان نابسامان است.

بازار؛ گروه استان ها: وضعیت بد بورس در حدود ۹ ماه گذشته از یک سو، نقشه مافیا برای خارج کردن سهام عدالت با قیمت های ناچیز و پایین از دست دارندگان و ماجرای واریز و عدم واریز سود و ربط دادن آن به سجامی بودن یا نبودن دغدغه بیش از هشت میلیون ایرانی است که برخی از آنان از این گردونه جا مانده است.

پرتفوهای همانند وضعیت کرونایی قرمزپوش، انگیزه سهامداران را برای سرزدن به آن از بین برده و دارایی های سهامداران خرد و نابلد در این بازار پرریسک هر روز کم و کمتر می شود.

کارشناسان و صاحبنظران دخالت های بی جا و منفی های دستوری را دلیل آشفته بازار بورس می دانند و به سهامداران همچنان توصیه می کنند شکیبا باشند اما تاب سهامداران خرد و تازه وارد از آنکه سرمایه شان پیش چشمشان آب می رود، ناراضی هستند.

بسیاری از سهامداران عدالت در گفتگو با خبرنگار بازار مسائلی نظیر عدم دریافت سود سهام عدالت و یا جاماندگی از دریافت برگه را مطرح کردند و خواستار پاسخگویی متولیان امر در این زمینه شدند.

در آرزوی سهام عدالت مانده ام
فلاحی یک شهروند ساروی با بیان اینکه در زمان ثبت نام سهام عدالت متاسفانه جزو مشمولان قرار نگرفتم، افزود: امیدوارم دولت برای افراد کم بضاعتی نظیر من که دریافت سود و یا فروش سهام عدالت می تواند کمک خرج زندگی باشد، چاره اندیشی کند.

وی با اظهار اینکه امیدواریم ما نیز به عنوان جامانده مشمول دریافت سهام عدالت شویم از مسئولان امر خواست در این زمینه تدبیری داشته باشند.

سهامدار دیگری که ۹ ماه سهام عدالت را برای فروش عرضه کرده، می گوید: با گذشت این همه مدت هنوز اتفاقی رخ نداده است و متولیان امر ممنوعیت فروش سهام عدالت را مطرح می کنند.

حسینی یادآور شد: برای انصراف فروش سهام عدالت نیز بانک اقدام کننده پاسخگو نیست و می گوید سامانه فروش بسته است.

سهامدارانی که سود دریافت نکردند
دریافت سود سهام عدالت نیز پرسش بسیاری از سهامداران مازندرانی است، حسین محمدی یک سهامدار با بیان اینکه پدرم مددجوی کمیته امداد به شمار می رود، افزود: با آنکه قرار بود ۴۰۰ هزار تومان سود واریز شود اما نصف این مبلغ سود واریز شد.

وی همچنین اظهار داشت: در حال حاضر مدیریت سهام را مستقیم انجام دادم و برای تغییر مدیریت به شیوه مستقیم راهکاری ارائه نشده است.

برخی از سهامداران که نسبت به فروش سهام عدالت اقدام کردند، معتقدند حدود نیمی از مبلغ سهام فروخته شده، پرداخت شد و پرداخت مابقی مبلغ همچنان در هاله ای از ابهام است. این درحالی که فعالان بازار بورس هم از منفی های مکرر این بازار دل خوشی ندارند، محسنی یک شهروند مازندرانی که حدود ۹ ماه در بازار بورس فعالیت دارد، می گوید: آن قدر از سود بازار بورس شنیدم بودم که ۱۰ میلیون تومان از سرمایه ام را به این بازار وارد کردم.

سرمایه سهامداران هر روز آب می رود
وی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه ۱۳ نماد بورسی خریدم، اظهار داشت: سرمایه ۱۰ میلیونی ۹ ماه قبل به چهار میلیون تومان در حال حاضر رسیده و منتظر گشایش و افزایش سهام هستم تا بتوانم سرمایه اولیه خود را بازیابی کنم.

عسکر توکلی رئیس هیئت مدیره شرکت تعاونی سهام عدالت کشور در گفتگو با خبرنگار بازار درباره تعیین تکلیف وضعیت جاماندگان  سهام عدالت، شمار جاماندگان را حدود سه میلیون نفر ذکر کرد و گفت: پس از درخواست، کمیسیون اجتماعی و اقتصادی وکمیسیون مربوطه موافقت اولیه را برای اضافه شدن جاماندگان به لیست  سهام عدالت  اعلام کردند و پس از تصویب در صحن علنی مجلس، دولت مکلف است برای جاماندگان سهام تخصیص دهد.

قیمت سهام عدالت پایین است
وی درباره وضعیت خرید و فروش  سهام عدالت گفت: به دلیل وضعیت  بازار سرمایه و با توجه به نابسامانی، برای اینکه سهامداران متضرر نشوند، جلوی فروش سهام گرفته شد.

رئیس هیئت مدیره تعاونی های سهام عدالت کشور از سهامدارانی که درخواست فروش سهام عدالت را ثبت کردند ولی پولشان را دریافت نکردند، خواست تا با مراجعه به کارگزاری ها و بانک ها برای انصراف از فروش سهام عدالت اقدام کنند و گفت: زیرا قیمت سهام عدالت در حال حاضر پایین است و کارگزاری ها سهام را با قیمت پایین می خرند و مردم متضرر می شوند.

۸ میلیون ایرانی در آرزوی سود یا سهام عدالت/ پرتفوی‌ها کرونا گرفتند

توکلی تاکید کرد لازم است سهامداران به همان کارگزاری و بانک مراجعه کنند و درخواست انصراف از فروش را ثبت کنند.

وی درباره سود سهام عدالت نیز گفت: سود سهام عدالت پس از دریافت از شرکت های سرمایه پذیر به مرور واریز می شود و سهامی شدن یا نشدن ربطی به واریز سود ندارد بلکه به مرور پس از دریافت سود از شرکت های سرمایه پذیر واریز می شود.

توکلی با اظهار اینکه پیش بینی می شود سود افرادی که مرحله اول را دریافت نکردند، تا پایان اردیبهشت واریز می شود، گفت: مرحله تکمیلی سود تا خردادماه واریز می شود.

رئیس هیئت مدیره تعاونی های سهام عدالت کشور گفت: در کشور پنج میلیون نفر سود سهام عدالت را دریافت نکردند.

سود ۱۲ درصد از سهامداران واریز نشده است
همچنین مهرداد اکبری معاون اقتصادی اداره کل امور اقتصادی مازندران نیز در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه در مرحله اول برای ۸۸ درصد از سهامداران سود  سهام عدالت واریز شده است، افزود: سود ۱۲ درصد از سهامداران واریز نشده که عمده مشکل به اشکال در ثبت اطلاعات شبای آنان مرتبط است.

وی با اظهار اینکه افرادی که سود  سهام عدالت را در مرحله اول دریافت نکردند باید با مراجعه به سامانه سجام و  سهام عدالت نسبت به تصحیح شمار صحیح شبا اقدام کنند، ادامه داد: همچنین شماره همراه متعلق به خود را نیز در این سامانه ها ثبت کنند.

معاون اداره کل امور اقتصادی استانداری مازندران درباره کد بورسی برای سهام عدالت، داشتن کد را نیاز اصلی خرید و فروش در  بازار سرمایه ذکر کرد و گفت: تمام سهامداران عضو شرکت سرمایه گذاری استان مازندران هستند و باید کد بورسی را دریافت کنند اما برای واریز سود سهام عدالت نیاز به کد بورسی نیست.

وضعیت بورس با سرنوشت برخی از سهامداران که دارایی های خود را به این بازار وارد کرده اند، گره خورده و هر روز که از قرمزشدن  آن می گذرد، سفرهای کوچک و جمع می شود.

کد خبر: ۸۴٬۵۶۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha