۳۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۰
بازگشت اعتماد به بازار سرمایه با تزریق نقدینگی
کارشناس مسائل مالی مطرح کرد

بازگشت اعتماد به بازار سرمایه با تزریق نقدینگی

موسوی، مدیر سبدگردانی شرکت مشاورسرمایه گذاری فاینتک بازارسرمایه در حال حاضر دچار کمبود نقدینگی شده و شاهد کاهش اعتماد سرمایه‌گذاران هستیم.

به گزارش بازار به نقل از بازار سرمایه ایران، وحیده موسوی مدیر سبدگردانی شرکت مشاورسرمایه گذاری فاینتک گفت: «بازارسرمایه در حال حاضر دچار کمبود نقدینگی شده و شاهد کاهش اعتماد سرمایه‌گذاران هستیم. اگرچه تزریق ۲۴ هزار میلیارد تومان محرکی خواهد بود برای نقدشوندگی سهام ارزشی بازار که در کف قیمتی خود هستند، ولی بازار نیازمند مدیریت بهینه منابع است.»

موسوی، اظهار کرد: یکی از روش هایی که می تواند تسهیل تامین مالی شرکت ها را به همراه داشته باشد، انتشار اوراق بدهی و تبدیل سهام عادی به سهام خزانه است.
وی در ادامه افزود: در دنیا ابزارهای متعددی برای پوشش ریسک افراد و تامین مالی شرکت های بزرگ و کوچک وجود دارد. اوراق بدهی نمونه ای از ابزار تامین مالی است و اگر این نوع تامین مالی به نحو مطلوب انجام شود، شاهد بهبود عملکرد شرکت ها و رشد بازارهای مالی خواهیم بود. سهام خزانه نیز ابزاری است که در شرایط بحرانی به شرکت ها کمک می کند تا از افت قیمت سهام خود جلوگیری کرده و از نقدشوندگی سهام خود حمایت کنند. همچنین شرکت ها می توانند سهام خود را به عنوان سهام خزانه خریداری کرده و شناوری سهام خود را در زمان بحران به حداقل برسانند.

منابع حاصل از تزریق به خرید سهام اختصاص دارد
این کارشناس بازارسرمایه با مثبت دانستن انتشار ۲۴ هزار میلیارد تومان اوراق به بازارسهام، عنوان کرد: به گفته مسئولان، تزریق این منابع به بازار تدریجی بوده و منابع به دست آمده به خرید سهام اختصاص خواهد یافت. به نظر می رسد این مصوبه در جهت حمایت از بازارسرمایه مفید واقع خواهد بود و به احتمال قریب به یقین منابع دیگری هر چند کوچک را نیز به دنبال خود به سمت بازار سرمایه خواهد کشاند.

رنجِ کمبود نقدینگی
موسوی اظهار داشت:  ۲۴ هزار میلیارد تومان عدد کوچکی نیست، هرچند اگر به یاد داشته باشیم، بازارسرمایه در روزهای اوج سال ۹۹ ارزشی بالغ بر ۲۰ هزار میلیارد تومان روزانه را ثبت کرده و این یعنی عمق بازار نسبتا بزرگ است. ماهیت این اوراق بدهی است؛ بنابراین سرمایه گذاران مسلما در صورتی منابع خود را به این اوراق تخصیص می دهند که تصویر روشنی از آینده بازار در ذهن داشته و بازده مورد انتظارشان فراتر از ریسک تحمیل شده باشد.

این کارشناس بازارسرمایه بیان کرد: باید اذعان داشت، تنها تزریق نقدینگی آن هم از نوع اوراق بدهی برای خروج از بحران کنونی کافی نیست، هرچند تصمیمی بهینه جهت ترغیب سرمایه گذاران به خرید سهام است. در حال حاضر ریسک های سیستماتیک مدام بازار را تهدید می کند و سایر مولفه های کلان اقتصادی گرچه درثبات نسبی به سر می برند، ولی همچنان شکننده تلقی می شوند. باید اندیشید و فراتر از بحران کنونی فکر کرد.

کد خبر: ۸۴٬۵۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha