۳۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۴
رقابت دو ژرمن بلند قامت| «بنز» یا «ب‌ام‌و» سوال این است؟

رقابت دو ژرمن بلند قامت| «بنز» یا «ب‌ام‌و» سوال این است؟

ب‌ام‌و X۵ M۵۰i و مرسدس‌بنز GLE۵۳ AMG دو رقیب جدی در کلاس اس‌یووی هستند که معنای جدیدی از اسپرت بودن را در بلند قامتی تعریف کردند.

بازار؛ گروه خودرو: جدال خودروسازان برای تصاحب بازار اس‌یووی‌ها تمامی ندارد. غول‌های خودروسازی همواره به دنبال طراحی و تولید محصولاتی هستند که علاوه بر تامین نیاز مشتری، ویژگی اسپرت و جسورانه خود را هنگام حرکت نمایان کند. شاید اغراق نباشد که بگویم در این کلاس، مرسدس‌بنز و ب‌ام‌و دو رقیب جدی یکدیگر هستند.

مرسدس‌بنز می‌کوشد به کمک واحد ای‌ام‌جی محصول محبوب خود یعنی جی ال ای ۵۳ را هرچه بیشتر اسپرت کند. در مقابل نیز ب‌ام‌و در تلاش هست ایکس ۵ را تا دندان به کمک واحد ام پاور، اسپرت کند. براین اساس تصمیم گرفتیم، این دو محصول را از نظر قوای فنی، عملکرد و هندلینگ بررسی کنیم که در ادامه بخشی از آن را از نظر خواهیم گذراند:

رقابت دو ژرمن بلند قامت| «بنز» یا «ب‌ام‌و» سوال این است؟

اسپرت یا جسور
نماینده پرچمدار اس‌یووی میان سایز لوکس باواریایی‌ها که نسخه‌ پرفورمنسی نیز دارد و با پسوند M و M کامپتیشن شناخته می‌شود و از آنجا که نسخه M۵۰i این بلندقامت باواریایی مدنظر ما در این مطلب است در نسل چهارم خود چهره‌ای موقرتر نسبت به نسل‌های قبل دارد. به عبارتی زبان جدید طراحی ب‌ام‌و به خوبی در این نسخه مشهود است و مجموع خطوط شارپ روی بدنه به همراه المان‌های جدید طراحی چون جلوپنجره مترفع و گرافیک خاص چراغ‌ها، کاراکتر نافذ و جذابی را برای X۵ M۵۰i به ارمغان آورده است.

باتوجه به فاصله محوری ۲۹۷۵میلی‌متری و طول ۴۹۲۲میلی‌متری و عرض ۲۰۰۴میلی‌متری، استایلی به اصطلاح جا افتاده به وجود آورده تا باتوجه به مساله آیرودینامیکی ارتفاع به ۱۷۴۵میلی‌متر برسد. در نمای جلو چراغ‌های با گرافیک جدید LED ها و جلوپنجره مرتفع فعال و ورودی هوا درون سپر و پوزه نسبتا کشیده، چهره‌ای تهاجمی را پدید آورده تا در نمای عقب برخلاف نسل‌های قبلی دیگر شاهد چراغ‌های به فرم L شکل نیستیم و چراغ‌ کشیده با گرافیک زیبای LED و حجم پردازی صریح بخش عقب و دو خروجی مستطیل شکل و دیفیوزر میان آن هویت جدیدی در کنار ایجاد یک نمای شکیل به ارمغان آورده است.

از سوی دیگر رقیب سرسخت و اصلی ب‌ام‌و X۵ M۵۰i یا همان مرسدس‌بنز GLE۵۳ AMG استایلی به اصطلاح فانتزی‌تر و زیباتر از رقیب باواریایی خود دارد. طراح مرسدس‌بنز با افزایش ابعادی چون ۲۹۹۵میلی‌متری فاصله محوری، ۴۹۳۵میلی‌متری طول و ۲۱۵۶میلی‌متری عرض، فضای جادارتر و راحت‌تری را در اختیار سرنشینان گذاشته‌اند، از این حیث می‌توان مرسدس‌بنز GLE۵۳ AMG را یک اس‌یویوی جادارتر از ب‌ام‌و X۵ M۵۰i دانست.

رقابت دو ژرمن بلند قامت| «بنز» یا «ب‌ام‌و» سوال این است؟

اگرچه اختلاف ۵۱میلی‌متری ارتفاع با رقیب باواریایی خود دارد، اما استفاده از خطوط به اصطلاح نرم روی بدنه که به نوعی زبان جدید طراحی مرسدس ‌بنز بوده و همانند رقیب باواریایی خود تناسب ابعادی عالی کاراکتر اسپرت‌تری را به این نماینده میان سایز بلندقامت مرسدس‌بنز می‌بخشد. در نمای جلو چیدمان LED و گرافیک چراغ‌ها با جلوپنجره شش ضلعی ترند مرسدس‌بنز با خطوط برجسته روی کاپوت و ورودی‌های هوا درون سپر، چهره اسپرت و خشن از GLE۵۳ AMG به نمایش می‌گذارد.

اما در نمای عقب باتوجه به چراغ‌های کشیده با فرم LED مثلثی درون کاسه چراغ و طراحی منحصربه‌فرد ستون C و خروجی‌های دوبل در طرفین و نصب دیفیوزر علی‌رغم اسپرت بودن، نمای بسیار زیبا از یک اس‌یووی لوکس را به هر بیننده‌ای القا می‌کند. باتوجه به طول و فاصله محوری بیشتر GLE۵۳ AMG، اما رقیب باواریایی خود X۵ M۵۰i فضای باری حدود ۶۵۰ لیتر را در اختیار دارد که این فضا در بلندقامت میان سایز پرچمدار اشتوتگارتی ۶۳۰ لیتر است.

رقابت دو ژرمن بلند قامت| «بنز» یا «ب‌ام‌و» سوال این است؟

تعریف لوکس در کابین
در زمان ورود و قرارگیری پشت فرمان X۵ M۵۰i شاهد یک کابین دلنشین هستیم. زیرا دو صفحه نمایشگر ۱۲.۳اینچی(کلاستر) و ۱۰.۲۵ اینچی(نمایشگر میانی)، فضای خلوتی را ارائه می‌دهد تا با وجود LED های نواری و استفاده از چرم باکیفیت آلکانترا در کنار تزئینات کروم، کابین لوکسی را به نمایش می‌گذارد. غربیلک فرمان با دو پدال شیفتر منیزیومی کری‌اوور شده از سری۵ و دسته دنده الماسی کوچک اسپرت و ضمن دوخت سه رنگ M برای غربیلک فرمان و صندلی، چاشنی اسپرت بودن را دوچندان می‌کند.

شرکت خودروساز ب‌ام‌و لیست بلندی از تجهیزاتی چون سقف پانورامیک، فرمان الکتریکی EPS، کروز کنترل هوشمند، سیستم کنترل پایداری دینامیکی DSC، ۹ ایربگ به صورت استاندارد، سیستم پیش کشنده نسل جدید کمربندهای ایمنی، سیستم ترمز اضطراری خودکار منطبق بر شناسایی عابریپاده و دوچرخه‌سوار، کمکی پیشرفته رانندگی، کمکی پیشرفته پارک، سیستم جلوگیری از برخورد از عقب و جلو، سیستم پایش نقاط کور، دید در شب، هداپ دیسپلی جدید، قابلیت اتصال نمایشگر ۱۰.۲۵ اینچی به اندروید اتو و اپل کارپلی، سیستم تهویه مطبوع سه منطقه‌ای و سیستم استارت و پارک هوشمند و... را روی X۵ M۵۰i نصب شده تا به رفاه سرنشینان بیافزاید.

از سوی دیگر کابین مرسدس‌بنز را باید یک خودروی در آینده بوده و در زمان حال از آن استفاده می‌کنیم توصیف کرد. داشبوردی با یک صفحه نمایشگر عریض که دارای دو بخش ۱۲.۳ اینچی برای کلاستر و ۱۰.۲۵ اینچی برای صفحه نمایشگر میانی بوده فضای کاملا مدرن را به نمایش می‌گذارد. سقف پانورامیک عریض در کنار نورپردازی LED کابین دلنشین و جذابی را به سرنشینان هدیه می‌دهد. ترکیب چهار دریچه مستطیلی در کنسول میانی و مزین شدن قطعات به کروم و همچنین استفاده از چرم آلکانترا با دوخت باکیفیت، تمام موارد را برای لوکس شدن مهیا کرده است.

رقابت دو ژرمن بلند قامت| «بنز» یا «ب‌ام‌و» سوال این است؟

غربیلک فرمان AMG با همراه داشتن پدال‌های شیفتر و چهار حالت مختلف برای گرافیک کلاستر، رانندگی را با هیجان بیشتر مواجه می‌کند. اما وجود اختلاف ۱۳ میلی‌متری فاصله محوری و ۱۵۲میلی‌متری عرض GLE۵۳ AMG با X۵ M۵۰i سبب شده تا سرنشینان ردیف عقب احساس راحتی بیشتر کنند، در زمینه امکانات رفاهی مرسدس‌بنز GLE۵۳ AMG دارای سیستم کاملا پیشرفته رانندگی، کمکی رانندگی در اتوبان، هشدار نقطه کور منطبق بر شناسایی عابرپیاده و دوچرخه‌سوار، دوربین دید در شب، فرمان الکتریکی EPS، کروز کنترل تطبیقی هوشمند، ۹ ایربگ، سیستم فعال کنترل کمربند ایمنی، سقف پانورامیک، سیستم ترمز اضطراری، کمکی هوشمند پارک، نمایشگر میانی کنسول با قابلیت اتصال به اپل کارپلی و اندروید اتو، نشانگر فشار بادتایر، سیستم هشدار انحراف از مسیر، هداپ دیسپلی، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک سه گانه و سیستم راه‌اندازی هوشمند خودرو و... تعبیه شده تا در زمینه آپشن‌های رفاهی هم‌تراز ب‌ام‌و X۵ M۵۰i باشد.

رقابت دو ژرمن بلند قامت| «بنز» یا «ب‌ام‌و» سوال این است؟

ویژگی فنی
تا پیش بررسی فنی هر دو رقیب دیرینه و سرسخت ژرمنی، هم‌تراز بودند. اما در بخش فنی ب‌ام‌و X۵ M۵۰i برتری نسبت به رقیب اشتوتگارتی خود یعنی GLE۵۳ AMG دارد. زیرا قلب تپنده این باواریایی جسور و تهاجمی را یک موتور هشت‌سیلندر با آرایش وی‌شکل به حجم ۴.۴لیتری مجهزبه تکنولوژی تویین توربوشارژ تشکیل می‌دهد و این پیشرانه که موسوم به N۶۳B۴۴T۳ است از فناوری جدیدی در بخش پاشش سوخت و حتی پرخوران موتور بهره می‌گیرد. زیرا مهندسان ب‌ام‌و با افزایش فشار سوخت به ۳۵۰ بار و ضمن نصب ونوس‌های دوبل و قرارگیری انژکتور مستقیم در داخل سیلندر و اصلاحاتی در توربوهای دوقلو حداکثر ۵۲۳ اسب‌بخار قدرت در دورهای ۵۵۰۰ تا ۶هزار آرپی‌ام و حداکثر گشتاور ۷۵۰ نیوتون‌متر را در ۱۸۰۰ تا ۴۶۰۰آرپی‌ام را به وجود می‌آورد.

چنین قدرت و گشتاور بالای توسط گیربکس ۸سرعته استپ‌ترونیک و هماهنگی با سامانه چهارچرخ محرک هوشمند xDrive به دو محور می‌رساند و اگر تخت گاز کنید تنها ۴.۳ ثانیه زمان نیاز است که از حالت سکون به ۱۰۰کیلومتر برساعت برسد و حداکثر سرعت به ۲۵۰ کیلومتر برساعت محدود شده است. همچنین پنج حالت ادپتیو، اکو پرو، کامفورت(راحت)، اسپرت و اسپرت پلاس تعبیه شده که در زمان تست و قرارگیری در حالت اسپرت به یکباره صدای خروجی اگزوز متغیر شده و شتاب هیجان‌انگیزی را به وجود می‌آورد تا در وضعیت اسپرت پلاس صدای پرطنین از موتور هشت سیلندر ۴.۴لیتری تویین توربو بسیار خوش به نظر آید. از طرفی رقیب اشتوتگارتی مرسدس‌بنز GLE۵۳ AMG، از یک موتور کم حجم اما هیبرید بهره می‌برد که چندان جذاب به نظر نمی‌آید.

یک موتور شش سیلندر خطی سه لیتری تجهیز شده به فناوری بای-توربو و هماهنگی با سیستم هیبرید متوسط ۴۸ولتی موسوم به EQ بوست می‌تواند به صورت ترکیبی و کمک از سیستم ۴۸ ولتی EQ بوست ۴۲۹ اسب‌بخار قدرت و ۵۲۰ نیوتون‌متر گشتاور تولید کند. با این وجود گیربکس ۹سرعته اسپیدشفت با هماهنگی سیستم چهارچرخ محرک فورماتیک پلاس قدرت و گشتاور را به دو محور انتقال می‌دهد تا در ۵.۳ ثانیه از حالت ایستاده به ۱۰۰ کیلومتر برساعت برسد و همانند رقیب باواریایی خود حداکثر سرعت به ۲۵۰ کیلومتر برساعت محدود شده است. اما بد نیست بدانید که سیستم مدیریت گشتاور در تمام لحظات میزان قدرت و گشتاور لازم برای حرکت GLE۵۳ AMG را فراهم می‌کند که در این زمینه حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد.

رقابت دو ژرمن بلند قامت| «بنز» یا «ب‌ام‌و» سوال این است؟

جذابیت سواری
مهندسان ب‌ام‌و برای X۵ M۵۰i با وجود رینگ‌های ۲۰ اینچی سیستم فایولینک (اتصالات پنج‌گانه) با دامپرهای قابل تنظیم در عقب و سیستم دابل‌ویشبون با دامپرهای قابل تنظیم گازی در نظر گرفته‌اند. در زمان تست و وضعیت کامفورت(راحتی) سواری دلنشینی را به سرنشینان هدیه می‌دهد، این در حالی است که با وجود فعال‌سازی حالت اسپرت و اسپرت پلاس به دلیل هماهنگی سیستم تعلیق فعال با کنترل پایداری دینامیکی، فنربندی سخت‌تر شده و میزان کیفیت سواری کمی کاسته می‌شود که این امر برای پایداری بالا انجام می‌شود. به لطف قرارگیری سیستم سروترونیک و مکانیزم مکاترونیکی فرمان، هندلینگ نسبت به رقیب اشتوتگارتی خود، در سطح بالاتری قرار دارد. از سوی دیگر مهندسان مرسدس‌بنز برای GLE۵۳ AMG هفت حالت رانندگی که پنج حالت آن برای شهر و دو حالت آفرود در نظر گرفته‌اند. Slippery، کامفورت(راحت)، اسپرت، اسپرت پلاس و منحصربه‌فرد وجود دارد که در زمان فعال شدن حالت اسپرت و حتی اسپرت پلاس، فنربندی سخت‌تر شده و باتوجه به سیستم کنترل سواری AMG در کنار سواری باکیفیت منطبق بر سیستم تعلیق فعال و تطبیقی با دامپرهای گازی، پایداری نیز به کمک سیستم کنترل پایداری AMG حفظ شده که در زمان قرارگیری در حالت کامفورت(راحت) سواری بسیار دلچسبی را به وجود می‌آورد. هندلینگ GLE۵۳ AMG چندان حرفی برای گفتن در مقابل رقیب سرسخت خود یعنی X۵ M۵۰i ندارد که این به معنای برتری باواریایی‌ها در این زمینه است. رینگ‌های ۲۰، ۲۱ و ۲۲ اینچی نیز برای GLE۵۳ AMG قابل سفارش است.

کد خبر: ۸۴٬۵۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha