۳۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۱
ضعف سیستم خودران «تسلا» یا اهمال‌کاری راننده؟| «ماسک» زیر بار استفاده از سیستم خودران نمی‌رود
ثبت ۲۸ تصادف مرگبار در خودرو تسلا

ضعف سیستم خودران «تسلا» یا اهمال‌کاری راننده؟| «ماسک» زیر بار استفاده از سیستم خودران نمی‌رود

ابتدای هفته جاری یک دستگاه خودرو خودران تسلا به درخت برخورد کرد و نتیجه این حادثه مرگ هر دو سرنشین شد؛ حالا این سوال مطرح می‌شود که آیا راننده از سیستم خودران بهره برده یا تصادف حاصل اهمال کاری است؟

بازار؛ گروه خودرو: در پی حادثه تصادف خودرو «تسلا» و درگذشت هر دو سرنشین این خودرو ابهاماتی ایجاد شد که آیا راننده از سیستم خودران بهره برده یا وقوع حادثه نتیجه اهمال‌کاری راننده بوده است؟

در همین راستا روز گذشته یک افسر پلیس گفت: پس از آنکه ایلان ماسک، مدیر عامل شرکت تسلا اعلام کرد که بررسی های شرکت نشان نمی دهد سیستم کمک راننده خودکار خودرو درگیر شده باشد؛ پلیس تگزاس امروز دستور به بررسی اطلاعات حاصل از تصادف را برای اطمینان از این حادثه داده است.

ضعف سیستم خودران «تسلا» یا اهمال‌کاری راننده؟| «ماسک» زیر بار استفاده از سیستم خودران نمی‌رود

مارک هرمان، پلیس محلی هریس در این رابطه بیان کرد: شواهد یعنی اظهارات شاهدان به وضوح نشان می دهد که شنبه شب در خودرو مذکور هنگام برخورد با درخت و کشته شدن دو نفر، کسی در صندلی راننده مدل S حضور نداشته است. این نیز درحالی است که ماسک طی توئیتی استفاده از سیستم خودران را به عنوان اولین موضوعی که مقامات محلی شنیده اند را رد کرده است.

وی با اشاره به اینکه پلیس منتظر دریافت اطلاعات خودرو تصادف کرده از شرکت تسلا برای بررسی بهتر حادثه است، اضافه کرد: «اگر ماسک این پیام را توییت می کند و قبل‌تر داده ها را استخراج کرده باشد، این موضوع را به پلیس نگفته است؛ بنابراین مشتاقانه منتظر آن داده ها خواهیم بود.»

ضعف سیستم خودران «تسلا» یا اهمال‌کاری راننده؟| «ماسک» زیر بار استفاده از سیستم خودران نمی‌رود

ثبت ۲۸ حادثه خودران به نام تسلا
شایان ذکر است این تصادف بیست و هشتمین حادثه خودروهای مجهز به سیستم خودران تسلا است که توسط اداره ایمنی ترافیک بزرگراه ملی آمریکا (NHTSA) بررسی شده که ایمنی خودرو را ارزیابی می‌کند.  

علاوه بر این شورای امنیت ملی حمل و نقل (NTSB) نیز اقدام شرکت تسلا به عنوان طرف تحقیقات قبلی در مورد تصادف مرگبار خودرو این شرکت خودروسازی که بدون مجوز جزئیات اطلاعات به دست آمده را حذف کرده را نیز مورد بررسی قرار خواهد داد.  

گفتنی است در تصادف روز شنبه، تسلا مدل S ۲۰۱۹ با سرعت بالا در نزدیکی هوستون در حال حرکت بوده که از جاده خارج شده و به یک درخت برخورد کرده و دچار حریق شده است. این درحالی است که در زمان بررسی حادثه مشخص شده که دو سرنشین خودرو مذکور یکی در صندلی جلو و کنار راننده و دیگری که راننده بوده در صندلی عقب پیدا شده اند.

هرمان، پلیس محلی هریس در این باره تاکید کرد: «شاهد اظهاراتی از سوی مردم هستیم که می گفتند سرنشینان خودرو برای آزمایش رانندگی خودرو خودران رفته بودند و قرار بوده مالک خودرو نحوه رانندگی خودرو خودران را به دوستش نشان دهد.»

سیستم خودران تسلا برای کمک به راننده است؛ از همین رو این سیستم برخی از کارهای رانندگی را انجام می دهد و به رانندگان این امکان را می دهد که در برخی مواقع دست های خود را از روی فرمان بردارند. البته شرکت خودروسازی تسلا قبل‌تر تاکید کرده است که این سیستم «نیاز به نظارت فعال راننده دارد و خودرو را مستقل نمی‌داند.»

ضعف سیستم خودران «تسلا» یا اهمال‌کاری راننده؟| «ماسک» زیر بار استفاده از سیستم خودران نمی‌رود

سیستم خودران بدون نیاز به راننده نیست
ماسک در تایید مطالب فوق طی توئیتی این ایده که مقصر نرم افزار رانندگی نیمه اتوماتیک خودرو است را رد کرد: «سیستم کمک راننده نیمه اتوماتیک هنوز هم به نظارت راننده نیاز دارد.»

این کارآفرین در خصوص مسیر طی شده از سوی خودرو تسلا افزود: «سیستم خودران استاندارد برای روشن شدن نیاز به خطوط باند است که این خیابان فاقد آن است. از همین رو به نشانگرهای جاده ای برای فعال کردن سیستم خودران که باید توسط دوربین های خودرو ضبط شود، نیاز است.

تسلا به داده های عملیاتی و تشخیصی تحویل داده شده به سرورهای خود در «فواصل منظم» از خودرو دسترسی دارد که توسط پلیس توقیف شده است. البته مشخص نیست که آیا محققان قادر به بازیابی مستقیم اطلاعات از دستگاه ضبط کننده اطلاعات رویداد در وسیله نقلیه به شدت سوخته هستند یا خیر؟

نکته حائز اهمیت این است که ساعاتی قبل از وقوع حادثه مرگبار، ماسک در توئیتر خود نوشت: «تسلا با بهره مندی از سیستم خودران در حال حاضر ۱۰ برابر کمتر از وسایل نقلیه دیگر ‌تصادف می کند.»

ضعف سیستم خودران «تسلا» یا اهمال‌کاری راننده؟| «ماسک» زیر بار استفاده از سیستم خودران نمی‌رود

نباید خطر مرگ باشد
سیستم خودران تسلا از سال ۲۰۱۶ با حداقل سه خودروی درگیر در تصادفات مرگبار ایالات متحده کار می کرد، تحت بررسی روزافزون قرار گرفته است. اداره ایمنی ترافیک بزرگراه ملی آمریکا NHTSA  ماه گذشته به رسانه‌ها گفت: پرونده ۲۳ تصادف خودرو تسلا از ۲۷ پرونده که در همگی آن‌ها از سیستم خودران بهره برده شده است هنوز در دست بررسی هستند. تسلا در این خصوص تاکنون سکوت اختیار کرده و پاسخی نداده است.

ریچارد بلومنتال، سناتور دموکرات ایالت کنتیکت آمریکا در توییتر خود نوشت: «استفاده از خودران تسلا - یا هر سیستم دیگر - نباید همراه با خطر مرگ باشد. پیشرفت در فن آوری رانندگی قبل از هر چیز باید همراه با ایمنی باشد.»

همچنین شورای امنیت ملی حمل و نقل (NTSB) نیز با اشاره به اینکه توصیه های ایمنی را ارائه داده می‌شوند اعلام کرد: تحقیقات در مورد تصادف تگزاس «بر روی عملکرد وسیله نقلیه و آتش سوزی پس از تصادف» ادامه خواهد داشت. مسئولان آتش نشانی گفتند که خاموش شدن کامل آتش به دلیل استفاده از باتری لیتیومی در خودرو چهار ساعت طول کشیده است.

کد خبر: ۸۴٬۴۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha