۳۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۵
روزهای خوش قاره کهن؛ رشد ۶.۵ درصدی اقتصاد آسیا در سال ۲۰۲۱
بازار گزارش داد؛

روزهای خوش قاره کهن؛ رشد ۶.۵ درصدی اقتصاد آسیا در سال ۲۰۲۱

موفقیت کشورهای آسیایی در کنترل بحران کرونا و برنامه ریزی صحیح برای روزهای پسا کرونا سبب شد تا سهم این قاره در اقتصاد دنیا به ۴۷.۹ درصد و سهم آن در تجارت جهانی از مرز ۵۷ درصد بگذرد.

بازار؛ گروه بین الملل:این روزها را می توان پر تحول ترین روزهای تاریخ اقتصاد دنیا دانست. روزهایی که خبرهای مثبت و منفی در مورد اقتصاد دنیا، تجارت و بازار کار به طور همزمان منتشر می شود و تصمیم گیری در مورد اینکه به کدام یک ازخبرها می توان اعتماد کرد کار بسیار دشواری است.

روزهایی که نگرانی در مورد افزایش نرخ بیکاری چالشی جدی برای دنیا است و از طرف دیگر واکسیناسیون در کشورهای صنعتی زمینه را برای گذر سریع از روزهای تلخ اقتصادی فراهم کرده است.

روز گذشته گزارشی در مورد ماندگاری تاثیر بحران کرونا روی اقتصاد جهان برای بالغ بر یک دهه منتشر شد. البته در این گزارش تاکید شد که کشورهای مختلف در پسا کرونا و گذر از بحران شرایط متفاوتی خواهند داشت  و کشورهایی که بالاترین موفقیت را در کنترل بحران کرونا داشتند، کمترین آسیب اقتصادی را خواهند پذیرفت.

اما امروز گزارش دیگری از مجمع آسیایی Boao منتشر شد که بر مبنای آن نرخ رشد اقتصادی قاره آسیا نسبت به براوردهای قبلی افزایش خواهد یافت. طبق این گزارش در سال جاری ما شاهد رسیدن نرخ رشد اقتصادی دنیا به رقم ۶.۵ درصد خواهیم بود. این در حالیست که اقتصاد آسیا در سال گذشته با نرخ ۱.۷ درصد منقبض شده بود.  کشورهای آسیایی در زمره کشورهایی هستند که موفقیت زیادی در کنترل کرونا داشتند و توانستند رشد اقتصادی را تجربه کنند. از جمله این کشورها می توان به چین، ژاپن و کره جنوبی اشاره کرد.

طبق گزارش سازمان تجارت جهانی کشورهای آسیایی در این سال تجارت درون قاره ای را افزایش دادند. در سال ۲۰۲۰ سهم تجارت اسیا به کل تجارت جهانی به بیش از ۵۴.۹ درصد رسید و انتظار می رود در سال ۲۰۲۱ از مرز ۵۷ درصد فراتر برود.

از سرگیری فعالیتهای اقتصادی عامل مهمی در احیای اقتصاد بود
نشریه آسیا تایمز در گزارش اخیر خود به وضعیت کشورهای جنوب اسیا و شرق اسیا اشاره کرد و نوشت: «بر مبنای گزارش مجمع آسیایی Boao  در سال جاری ارزش تولید ناخالص داخلی کشورهای  واقع در جنوب اسیا  با نرخ ۹.۷ درصد رشد خواهد کرد که بالاترین نرخ رشد در قاره آسیا به این منطقه اختصاص خواهد داشت. در حالیکه نرخ رشد اقتصادی کشورهای شرق اسیا در این سال به رقم ۶.۵ درصد خواهد رسید. دلیل اصلی این نرخ بالای رشد اقتصادی را می توان در کنترل سریع ویروس کرونا، از سر گیری فعالیتهای اقتصادی و تولیدی و در نهایت افزایش تولیدات صنعتی ذکر کرد. کشورهای چین و کره جنوبی در قاره اسیا به عنوان الگوهای موفق معرفی شدند.»

در نتیجه موفقیت کشورهای آسیایی در کنترل بحران و از سرگیری رشد اقتصادی، سهم اقتصادی این منطقه در اقتصاد دنیا افزایش یافت. در سال جاری میلادی سهم اقتصاد اسیا بر مبنای برابری قدرت خرید به اقتصاد دنیا به مرز ۴۷.۹ درصد رسید در حالیکه در سال ۲۰۱۷ سهم اقتصاد این قاره به کل اقتصاد دنیا برابر با ۴۵.۳ درصد بود. رشد سهم اقتصاد اسیا در اقتصاد دنیا و افزایش سهم تجارت در این منطقه را می توان به معنای قدرت گیری قاره کهن در اقتصاد جهان ارزیابی کرد. این قدرت گیری در شرایطی که اسیا اثبات کرده است تاب اوری بالایی در مقابل بحران ها دارد می تواند به تقویت جایگاه ان در دنیا بیانجامد.

برنامه ریزی آسیایی ها برای پسا کرونا هم بسیار دقیق است
نکته دیگری که در این گزارش وجود دارد، برنامه ریزی های کشورهای آسیایی برای پسا کرونا است. این کشورها تلاش می کنند تا با توجه به نیازهای دنیای آینده برای گذر از این روزهای بحرانی برنامه ریزی کنند. در نتیجه توسعه اقتصاد دیجیتال، توسعه زیر ساختهای دیجیتالی و افزایش همکاریهای دیجیتالی با کشورهای دیگر دنیا به عنوان اصلی ترین سیاست این کشورها معرفی شد. سیاستی که بسیاری بر این باورند می تواند سازنده رونق اقتصادی این منطقه در سالهای اتی باشد.

در این گزارش آمده است:«اقتصاد دیجیتال باعث می شود تا توان تولید افزایش یابد، شرایط اقتصادی به ثبات برسد و نیروهای تازه ای برای تقویت نرخ رشد اقتصادی در آسیا ایجاد شود. کشورهای اسیایی به این نکته مهم دریافتند که اقتصاد دیجیتال سهم زیادی در اقتصاد اینده دنیا خواهد داشت و به همین دلیل برای توسعه اقتصاد دیجیتال، تجارت دیجیتال و حتی مهارت اموزی نیروی کار برای اشتغال در این زمینه برنامه ریزی های دقیقی انجام داده اند. می توان انتظار داشت سهم اقتصاد این قاره در اقتصاد دنیا با گذر زمان افزایش پیدا کند و این کشورها بتوانند به قدرت برتر اقتصادی دنیا تبدیل شوند.»

کد خبر: ۸۴٬۳۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha