۳۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۲
وقفه در تولید واکسن کرونا به دلیل سیاست دولت امریکا
موج تازه بحران؛

وقفه در تولید واکسن کرونا به دلیل سیاست دولت امریکا

اصلی ترین مشکلی که این روزها دنیا با آن روبرو بوده، تامین واکسن است. اما محدودیت صادرات مواد اولیه واکسن از امریکا باعث شد تا کارخانه های هند توان تولید را از دست بدهند.

بازار؛ گروه بین الملل: از ماه گذشته خبر محدودیت صادرات مواد اولیه تولید واکسن کرونا از امریکا به هند خبرساز شده بود. خبری که باعث شد تا مقامات بهداشتی هند و روسای شرکتهای داروسازی در مورد تبعات این سیاست هشدار بدهند ولی به نظر می رسد تا به امروز شرایط در هند تغییری نکرده است.

 بر مبنای گزارش ارایه شده توسط نشریه اسکرول، در صورتی که امریکا محدودیت صادرات مواد اولیه تولید واکسن کرونا را رفع نکند توان تولید واکسن در هند و دیگر کشورهای تولید کننده کاهش خواهد یافت و احتمال اوج گیری دوباره همه گیری حتی در کشورهایی که حجم زیادی واکسن تزریق کرده اند، وجود خواهد داشت.

یکی از کشورهایی که در تولید واکسن کرونا بسیار فعال است و سهم زیادی ازواکسن های جهان را تولید خواهد کرد، کشور هند است و این تصمیم تازه دولت امریکا تاثیر منفی بزرگی روی توان تولید این کشور گذاشته است.

به گزارش اکونومیست ۳۷ ماده اولیه ضروری برای تولید واکسن کرونا در کشور هند، از امریکا وارد می شود و با محدودیت صادرات این مواد اولیه سه خط تولید واکسن در هند رسما از کار خواهد افتاد. هند یکی از بزرگترین تولیدکنندگان واکسن استرازنکا در دنیا است که ماهانه بالغ بر ۱۰ میلیون دوز از این واکسن تولید می کند. این کشور تولید کننده واکسن نواواکس هم هست.

هفته های آینده نتیجه این تصمیم امریکا روی بازار واکسن مشخص می شود
بر طبق گزارش اکونومیست از چهار هفته اینده تاثیر این سیاست امریکا روی  توان تولید واکسن در هند مشخص می شود. در صورتیکه صادرات مواد اولیه به هند از سر گرفته نشود، هند توان تولید را از دست می دهد و وقفه ای بزرگ در عرضه واکسن به بازار هند و بازار کشورهای وارد کننده واکسن هندی ایجاد می شود.

آدار پوناوالا، مدیر عامل شرکت واکسن سازی سروم هند در این مورد به اکونومیک تایمز گفت: «هم اکنون ظرفیت تولید واکسن  در این شرکت بسیار محدود است و در صورتیکه مواد اولیه مورد نیاز وارد نشود، از ماه ژوین دیگر امکان تولید واکسن در هند وجود نخواهد داشت. کاهش تولید واکسن در شرکت ما در ماه های اخیر باعث شده است تا عرضه واکسن استرازنکا به بازارهای جهانی بسیار محدود شود و در این دوره شکایت های زیادی از طرف کشورهای خریدار واکسن دریافت کردیم. باید در نظر داشت این محدودیت به دلیل سیاستی است که دولت امریکا اجرا کرده است.»

 اکونومیست در این مورد نوشت:« سیاستی که امریکا وضع کرده است روی عرضه واکسن به بازار اروپا ه تاثیر منفی گذاشته است و حتی تولیدکنندگان اروپایی را نیز با مشکل روبرو کرده است. بسیاری از شرکتهای واکسن سازی در دنیا نیاز به تامین مواد اولیه از امریکا دارند و به همین دلیل چالشهای زیادی در این روزها  برای این شرکتها ایجاد شد.»

سازمان تجارت جهانی به امریکا اعتراض کرد
این محدودیت تجاری در دوره ای که دنیا بالاترین نیاز به تامین واکسن و توزیع عادلانه واکسن را دارد، مشکلی بسیار جدی است. دنیا در صورتی می تواند از بحران خارج شود که تمامی کشورها به صورت عادلانه به واکسن دسترسی داشته باشند و محدودیت صادرات مواد اولیه تولید واکسن از امریکا به دیگر کشورهای  دنیا و تصویب قانون ضرورت دریافت تاییدیه ریاست جمهوری برای صادرات مواد اولیه باعث شد تا مشکلات زیادی در دنیا ایجاد شود.

سازمان تجارت جهانی به دنبال انتشار این خبر بیانیه ای صادر کرد و در این بیانیه اعتراض خود به سیاست امریکا را رسما اعلام کرد. بر طبق بیانیه سازمان تجارت جهانی امریکا از زمانی که با شروع جنگ تجاری با چین، فضا را برای تجارت جهانی مختل کرده است تا کنون در خلاف جهت سیاستهای جهانی سازی حرکت می کند و سیاست کنونی این کشور هم آسیبهای زیادی به سلامت جهان وارد می کند.

هند یکی از بزرگترین قربانیان ویروس کرونا و یکی از بزرگترین تولیدکنندگان واکسن در دنیا است. هند علاوه بر تولید واکسن برای مصرف داخلی، حجم زیادی واکسن را برای صادرات به دیگر کشورهای دنیا تولید می کند که با سیاست کنونی در عرضه واکسن به بازار هند و صادرات به خارج از هند وقفه ایجاد شده است. از طرف دیگر در ماه های اخیر وقفه در عرضه واکسن به اروپا هم که زمینه را برای سرعت پایین واکسیناسیون در این کشورها فراهم کرده است، اعتراض های زیادی را به دنبال داشت و باعث شد تا تعداد زیادی از کشورهای اروپایی اوج گیری کرونا و قرنطینه های سراسری جدید را نیز تجربه کنند.

کد خبر: ۸۴٬۳۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha