۲۹ فروردین ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۵
ایران با غنی سازی ۶۰درصدی به آمریکا فشار وارد می کند

ایران با غنی سازی ۶۰درصدی به آمریکا فشار وارد می کند

از آنجا که غنی سازی شصت درصدی ایران را به غنی سازی نود درصدی اورانیوم که در سلاح های اتمی کاربرد دارد نزدیک می کند، لذا کشورهای اروپایی از ایران به شدت انتقاد می کنند.

به گزارش بازار، پایگاه ان.اچ.کی ژاپن در یادداشتی کوتاه به موضوع غنی سازی شصت درصدی اورانیوم در ایران پرداخته است.

در این مطلب گفته شده است: دولت ایران درباره برنامه های هسته ای این کشور اعلام کرد،‌ غنی سازی بیست درصدی اورانیوم را آغاز کرده است. به نظر می رسد هدف ایران از این اقدام که به طور قابل توجهی توافق هسته ای را نقض کرده‌ فشار به آمریکا برای لغو هر چه سریع تر تحریم های اقتصادی است.

علی اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران اعلام کرده است که غنی سازی شصت درصدی اورانیوم از روز شانزدهم آوریل در تاسیسات هسته ای نطنز شروع شده است. دولت ایران ماه ژانویه امسال برای مقابله با دولت ترامپ که از توافق هسته ای خارج شده و تحریم های اقتصادی علیه این کشور را از سرگرفته، غنی سازی اورانیوم را تا سطح بیست درصد ارتقا داده است. شایان ذکر است در توافق هسته ای غنی سازی اورانیوم برای ایران تا سطح سه و شصت و هفت دهم درصد تعیین شده است.

از آنجا که غنی سازی شصت درصدی ایران را به غنی سازی نود درصدی اورانیوم که در سلاح های اتمی کاربرد دارد نزدیک می کند، لذا کشورهای اروپایی از ایران به شدت انتقاد کردند.

شبکه توزیع برق تاسیسات هسته ای نطنز روز یازدهم آوریل بر اثر انفجاری آسیب دید و ایران اعلام کرد که اسراییل به عنوان یک دشمن دیرینه در انفجار تاسیسات هسته ای نطنز دست داشته است. رییس سازمان انرژی اتمی ایران در همین زمینه گفت:« غنی سازی متوقف نشده است و در هر سطحی که بخواهیم غنی سازی در تاسیسات هسته ای نطنز امکان پذیر است.»

 دولت بایدن که قصد بازگشت به توافق هسته ای را دارد، با میانجیگری اتحادیه اروپا مذاکره غیر مستقیم با ایران را دنبال می کند و روز شانزدهم آوریل هم کشورهای ذینفع در توافق هسته ای مذاکره درباره چگونگی رفع تحریم های آمریکا و همچنین محدود کردن برنامه های هسته ای ایران را پیگیری کردند.

به نظر می رسد ایران با سرعت بخشیدن به بخشی از فعالیتهای غنی سازی اورانیوم می خواهد فشار به آمریکا که را که به لغو تحریم ها پاسخ نمی دهد، افزایش دهد و بدین ترتیب آمریکا را وادار به لغو تحریم ها در کوتاه ترین زمان کند.

کد خبر: ۸۴٬۱۵۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha