۲۹ فروردین ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۲
احیای برجام ممکن ولی بسیار پیچیده است
دراشتاندارد اتریش:

احیای برجام ممکن ولی بسیار پیچیده است

هدف اصلی توافق هسته ای کنترل و محدودسازی برنامه هسته ای ایران در قبال برداشته شدن تحریم های آمریکا، اتحادیه اروپا و سازمان ملل بود.

به گزارش بازار، وب سایت دراشتاندارد اتریش دریادداشتی مذاکرات جاری هسته ای ایران در وین را مورد بررسی قرار داده است.

در این یادداشت آمده است: وین بار دیگر صحنه مذاکرات درباره توافق هسته ای با ایران است. قرار است توافق برجام پس از خروج آمریکا از آن در محل استقرار آژانس بین المللی انرژی اتمی، اکنون نجات یابد. در حال حاضر هدف مذاکرات، حصول اطمینان از بازگشت آمریکا به توافق هسته ای و پایبندی دوباره ایران به آن است.

هدف اصلی توافق هسته ای کنترل و محدودسازی برنامه هسته ای ایران در قبال برداشته شدن تحریم های آمریکا، اتحادیه اروپا و سازمان ملل بود. بر اساس آن، ایران فقط مجاز به غنی سازی اورانیوم تا ۳.۶۷ درصد بود، اما در سال ۲۰۱۹، ایران بخشی از غنی سازی خود را به ۴.۵ درصد افزایش داد و در آغاز سال جاری، غنی سازی را به ۱۹.۷۵ درصد رساند.

ایران قبل از توافق هسته ای تا این سطح غنی سازی می کرد. اما این هفته ایران اعلام نمود که می خواهد غنی سازی را به ۶۰ درصد برساند و این کار را از روز جمعه آغاز نمود. اگرچه ایران تأکید می کند که سلاح هسته ای نمی خواهد، اما هیچ نیازی به غنی سازی اورانیوم تا ۶۰ درصد برای مصارف غیرنظامی ندارد.

ایران دلیل این امر را اقدامی خرابکارانه در نطنز عنوان کرد که ظاهرا متحمل خسارت جدی شده و اسرائیل را مقصر خواند. ایرانی ها می گویند در صورت موفقیت مذاکرات در وین، بلافاصله غنی سازی ۶۰ درصدی و همچنین ۲۰ درصدی را متوقف می کنند.

ایران و آمریکا به طور غیرمستقیم در حال مذاکره هستند. در واقع کمیسیون مشترک برجام خواهان احیای توافق هسته ای است زیرا آنها معتقدند که این ایمن ترین راه برای کنترل برنامه هسته ای ایران است. اما وضعیت پیچیده است: در دوران ترامپ، تحریم های مختلفی علیه ایران اعمال شد که گستره آنها فراتر از موضوعات هسته ای بود. البته بایدن فقط می خواهد تحریم های هسته ای را لغو کند، یعنی تحریم های آمریکا علیه برنامه موشکی ایران یا حقوق بشری پابرجا می ماند. با این حال، همه این تحریم ها به طور تنگاتنگ با هم مرتبطند. قرار است آمریکا پیشنهادی را در این راستا به ایران ارائه دهد.

این بار ایران همچنین خواهان تضمین بیشتری است که پس از برداشته شدن تحریم های آمریکا، معاملات تجاری واقعا اجازه و امکان انجام شدن داشته باشند. از طرف دیگر، باید به طور دقیق تضمین و تأییدی مبنی بر به عقب برگشتن تمام موارد نقض توافق هسته ای توسط ایران از سال ۲۰۱۹ وجود داشته باشد. دستیابی به همه این اهداف ممکن ولی بسیار پیچیده است.

کد خبر: ۸۴٬۱۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha