۲۹ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۳
سیگنال دهی از میرداماد به بازار برای تعیین روزانه نرخ ارز| بانک مرکزی به نرخ روز نان می خورد
«بازار» گزارش می دهد

سیگنال دهی از میرداماد به بازار برای تعیین روزانه نرخ ارز| بانک مرکزی به نرخ روز نان می خورد

با آنکه خیلی ها فکر می کنند بانک مرکزی رهرو قیمت بازارآزاد برای تعیین نرخ این کالاست اما کارشناسان معتقدند؛ بازار از بانک مرکزی برای تعیین نرخ روزانه ارز خط می گیرد.

بازار؛ اسدالله خسروی: انتظار خیلی ها این بود که قیمت ارز طی دو هفته اخیر با وجود اتفاقات و اخبار داغ و تاثیرگذار سیاسی و دیپلماسی چون خرابکاری تاسیسات هسته ای نطنز، ازسرگیری غنی سازی ۶۰ درصدی اورانیم در کشور همچنین ادامه روند مذاکرات برجامی با نوسان شدیدی همراه شود، اما مدیریت بانک مرکزی در ثبات قیمت ها و جلوگیری از فراز و فرود نرخ ها در بازار ارز مانع از بروز چنین اتقاقی شد.

بانک مرکزی مانع اصلی کاهش نرخ ارز در بازار
اتفاقی که اگر درگذشته رخ می داد نرخ ها دربازار ارز بشدت بالا و پایین می شد. اما گویا بانک مرکزی این روزها به این راحتی ها نمی خواهد قیمت ارزمتاثر از روند مناسب انجام مذاکرات برجامی و شکل گیری تفاهم های جدید در بازار کاهشی شود. ضرورت کاهش قیمتی که به اعتقاد کارشناسان، دلار با شکستن تحریمها و بازگشت آمریکا به برجام باید به زیر ۲۰ هزار تومان برسد.

قیمت ها اکنون دربازار ارز نامعقول و فعالان اقتصادی نیز به انتظار روزهای خوش در پی انجام نهایی توافقات هسته ای با حفظ چارچوب ها سردرگم هستند، بازاری که البته دیگر چون گذشته جایگاهی برای سوداگران سودجود ندارد و مدت هاست شرایط مساعد و مناسبی را سپری می کند.

نرخ ارز در بازار را عرضه و تقاضا تعیین می کند، زمانی که تقاضا در بازار برای خرید ارز افزایش می یابد نرخ این کالا با رشد مواجه و در صورت کاهش میزان تقاضا برای ارز این بازار وارد فاز سکون و یا کاهشی می شود. اما گویا این طورنیست چرا که صفر تا صد قیمت گذاری ارز از سوی بانک مرکزی تعیین می شود

برخی ها معتقدند؛ نرخ ارز در بازار را عرضه و تقاضا تعیین می کند، زمانی که تقاضا در بازار برای خرید ارز افزایش می یابد نرخ این کالا با رشد مواجه و در صورت کاهش میزان تقاضا برای ارز این بازار وارد فاز سکون و یا کاهشی می شود. اما گویا این طورنیست چرا که صفر تا صد قیمت گذاری ارز از سوی بانک مرکزی تعیین می شود.

سیگنال هر روزه بانک مرکزی به بازار برای تعیین نرخ ارز
«آلبرت بغزیان» کارشناس اقتصادی و استاد دانشگاه تهران در گفتگو با خبرگزاری «بازار» درباره چگونگی تعین نرخ ارز دربازار گفت: به نظر می رسد بانک مرکزی نرخ ارز را در بازار مدیریت می کند چرا که این بانک با تغییر نرخ ها در تابلو صرافی ها، سیگنال تعیین نرخ ارز را روزانه به بازارمی دهد و بازار آزاد نیز به تبع قیمت صرافی ها قیمت ها را تعیین می کنند. قیمتی که البته همیشه فراتر از قیمت نرخ صرافی های بانکی است.

بانک مرکزی درتعین روزانه قیمت ارز به نرخ روزنان می خورد، این بانک در بالا و پایین شدن نرخ ارز دربازاردخیل بوده چرا که هر موفع خودش بخواهد نرخ ها را در صرافی بانک ها تغییر می دهد در چنین شرایطی است که باید به صراحت گفت؛ عامل اصلی نوسان نرخ ارز در بازار بانک مرکزی است

وی با بیان اینکه بانک مرکزی درتعین روزانه قیمت ارز به نرخ روز نان می خورد، افزود: این بانک در بالا و پایین شدن نرخ ارز دربازاردخیل بوده چرا که هر موفع خودش بخواهد نرخ ها را در صرافی بانک ها تغییر می دهد در چنین شرایطی است که باید به صراحت گفت؛ عامل اصلی نوسان نرخ ارز در بازار بانک مرکزی است.

نرخ ارز باید این روزها در بازار بشدت کاهشی باشد
این کارشناس اقتصادی خاطر نشان کرد: اکنون که نرخ ارز در بازار بدنبال انجام مذاکرات هسته ای و اخباری که از نهایی شدن برخی تفاهم هایی که نشان از رفع تحریم ها دارد به گوش می رسد نزخ ارز بایستی در بازار به شدت کاهشی شود اما بانک مرکزی بازاررا به خوبی مدیریت می کند و نمی خواهد قیمت ها در این بازارسیر نزولی به خود بگیرند.

 قیمت دلار از ۳ هزار تومان تا بیش از ۳۰ هزار تومان طی حدود یک دهه رسیده است، بانک مرکزی راه را برای رشد قیمت این کالا در بازارهموار کرده است چرا که به خوبی می توانست این بازار را حتی در شرایط سخت مدیریت کند تا قیمت ارز این گونه افزایش نشود

بغزیان به تغییر قیمت ها در بازار ارز طی حدود یک دهه اخیر اشاره کرد و اظهارداشت: تجربه نشان داده است طی این مدت که قیمت دلار از ۳ هزار تومان تا بیش از ۳۰ هزار تومان رسیده است، بانک مرکزی راه را برای رشد قیمت این کالا در بازار هموار کرده است چرا که به خوبی می توانست این بازار را حتی در شرایط سخت مدیریت کند تا قیمت ارز این گونه افزایشی نشود.

رشد قیمت ارز در بازار با چراغ سبز بانک مرکزی
این استاد دانشگاه تصریح کرد: رشد قیمت ارز طی چند سال اخیر با چراغ سبز بانک مرکزی اتفاق افتاده است، زیرا در برخی مواقع که نرخ ارز در بازار با جهش همراه بود، کشور از حیث برخورداری از منابع ارزی در شرایط مناسبی قرارداشت، بنابرین این بانک مرکزی به درستی می توانست جلوی افزایش قیمت ها را در این بازار بگیرد و با سیاست گذاری های خاص چون پایین نگه داشتن قیمتها در تابلو صرافی بانک ها مانع از رشد قیمت این کالا در بازار می شد.

بغزیان ادامه داد: بانک مرکزی مدتی است قیمت دلار را در بازار در محدوده ۲۴ تا ۲۵ هزار تومان مدیریت می کند و مانع از کاهش قیمت آن در بازار می شود در حالی که قیمت این کالا  با توجه به برخی مسائب سیاسی و بین المللی بلید در بازار روندی کاهشی با شیبی تند را داشته باشد.

بانک مرکزی به نفع خود و برای جلوگیری اززیان احتمالی مانع از کاهش قیمت ارز در بازار می شود در حالی که بازار این روزها مستعد ریزش نرخ ارزاست

به نظرمی رسد، بانک مرکزی ارز را از دولت با نرخی توافقی و مشخص از دولت خریداری کرده است و دولت نیزمنابع حاصله از فروش نرخ این کالا را پیش خور کرده است حال از آنجایی که احتمالا قیمت ارزی که بانک مرکزی از دولت خریده است قیمتی بالا بوده است، اکنون و در شرایطی که نرخ ارز در بازار باید کاهشی شود، بانک مرکزی به نفع خود و برای جلوگیری اززیان احتمالی مانع از کاهش قیمت ارز در بازار می شود در حالی که بازار این روزها مستعد ریزش نرخ ارز است.

معامله دولت و بانک مرکزی برای تعیین نرخ ارز!؟
وی تصریح کرد: به نظرمی رسد، بانک مرکزی ارز را از دولت با نرخی توافقی و مشخص از دولت خریداری کرده است و دولت نیز منابع حاصله از فروش نرخ این کالا را پیش خور کرده است حال از آنجایی که احتمالا قیمت ارزی که بانک مرکزی از دولت خریده است قیمتی بالا بوده است، اکنون و در شرایطی که نرخ ارز در بازار باید کاهشی شود، بانک مرکزی به نفع خود و برای جلوگیری از زیان احتمالی مانع از کاهش قیمت ارز در بازار می شود در حالی که بازار این روزها مستعد ریزش نرخ ارز است.

مدیریت بانک مرکزی در بازار و آن هم در شرایطی که بازار شرایط کاهش نرخ را دارد مدیریتی کارشناسی شده ای نیست چرا که باید بازار طوری مدیریت شود که با کاهس نرخ ارز در بازار ارزهای خانگی سمت و سوی بازار را در پیش گیرند

این اقتصاددان اضافه کرد: مدیریت بانک مرکزی در بازار و آن هم در شرایطی که بازار شرایط کاهش نرخ را دارد مدیریت کارشناسی شده ای نیست چرا که باید بازار طوری مدیریت شود که با کاهس نرخ ارز در بازار ارزهای خانگی سمت و سوی بازار را در پیش گیرند.

افسار قیمت ارز در بازار در دست بانک مرکزی است
وی با بیان اینکه افسار قیمت ارز در بازار در دست بانک مرکزی افزود: به طور مثال بانک مرکزی اگر امروز نرخ دلار را ۲۳ هزار تومان در تابلو صرافی ها تعیین کند قیمت این کالا در بازار آزاد به ۲۳ هزار ۴۰۰ یا ۲۳ هزار ۵۰۰ تومان میرسد اما این که را به نفع خود انجام نمی دهد.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: اگر فردی برای خرید ارز صبح ساعت ۹ به بازار ارز رجوع کند،  فعالان این بازار می گویند؛ «هنوز نرخ ارز بیرون نیامده است»  این به معنای آن است که نرخ ها از میرداماد ساعت حدود ۱۰ صبح می آید و وقتی نرخ ارز در تابلو صرافی های مجاز نقش بست، آن وقت بازار آزاد نیز به تبع قیمت تعیین شده از سوی بانک مرکزی که در صرافی ها است، اقدام به نرخ گذاری می کند.

دلار حدود ۴۰۰ تومان ارزان شد
پس ازثبات قیمت ارز در بازار طی حدود ۲ هفته اخیر، قیمت ارز امروز کاهش یافت طوری که هم‌اکنون در بازار آزاد قیمت دلار ۲۴ هزار و ۵۹۰ تومان و قیمت یورو ۲۹ هزارو ۵۰۰ تومان اعلام شده است. کارشناسان معتقدند؛ انجام روند مذاکرات و احتمال توافقات برجامی در چارچوب خاص باعث کاهش قیمت ارز در کشور شده است.

با کاهش قیمت ها در بازار ارز، ‌ صرافی‌های بانکی نیز قیمت‌ دلار و یورو نسبت به روز کاری قبل کاهش دادند؛ طوری که قیمت فروش دلار ۲۳ هزار و ۸۸۱ تومان و قیمت خرید دلار از مردم ۲۳ هزار و ۴۰۸ تومان تعیین شده است. قیمت فروش یورو نیز معادل ۲۸ هزار و ۴۰۰ تومان و قیمت خرید یورو نیز ۲۷ هزار و ۸۳۷ تومان اعلام شده است.

همچنین  در بازار داخلی قیمت طلای ۱۸ عیار نیزهر گرم یک میلیون و ۳۴ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۰ میلیون و ۳۸۰ هزار تومان وقیمت سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است.

علاوه بر این قیمت نیم‌سکه بهار آزادی ۶ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد. قیمت طلای ۱۸ عیار در هر گرم هم یک میلیون و ۳۴ هزار تومان، قیمت طلای ۲۴ عیار در هر گرم یک‌میلیون و ۳۷۹ هزار تومان و هر مثقال طلا ۴ میلیون و ۴۸۰ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است.

بنا به این گزارش، معلوم نیست قیمت ارز در روزهای آتی با توجه به روند انجام مذاکرات و احتمال لغو تحریم ها به چه سرنوشتی مبتلا شود اما قیمت دلار طی ۲۴ ساعت ۴۰۰ تومان در بازار ارزان شده است.

کد خبر: ۸۴٬۰۷۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha