۲۹ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۳
گفتگو با «نوآم چامسکی»؛ رشد اقتصادی چین به نفع همه جهان است| آینده اقتصاد جهانی امیدوارکننده نیست
ناکارآمدی نئولیبرالیسم در حوزه سلامت؛

گفتگو با «نوآم چامسکی»؛ رشد اقتصادی چین به نفع همه جهان است| آینده اقتصاد جهانی امیدوارکننده نیست

«نوآم چامسکی» با اشاره به اینکه آینده نزدیک اقتصاد جهانی امیدوار کننده نیست گفت رشد سریع اقتصاد چین به نفع همه جهانیان خواهد بود.

جواد حیران نیا؛ بازار: در سالی که اقتصاد دنیا با رکود روبرو بود، رشد اقتصادی چین و گذر از سخت ترین بحران تاریخ در این کشور به موضوع اصلی مورد بحث در رسانه های دنیا تبدیل شد و حال که چند ماه از شروع سال جدید میلادی می گذرد، بازهم خبر ها از عملکرد حیرت آور اقتصاد چین  حکایت دارد.

طبق گزارشهای موجود در فصل اول سال جاری میلادی ارزش تولید ناخالص داخلی چین نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن ۱۸.۳ درصد رشد کرد. رشدی که نشان از تسریع روند بازسازی اقتصاد چین بعد از تجربه بحران کرونا دارد.

وال استریت ژورنال در این مورد نوشت:« در دو فصل اخر سال قبل هم اقتصاد چین رشد کرده بود و انتظار می رفت در این فصل ما شاهد افزایش سرعت رشد اقتصادی این کشور باشیم . برخی از مراکز مطالعاتی پیش بینی کرده بودند در فصل اول امسال اقتصاد چین با نرخ ۱۹.۲ درصد و در فصل دوم با نرخ بالغ بر ۱۷ درصد رشد کند. با وجود اینکه نرخ رشد محقق شده برای این کشور اندکی کمتر از این برآوردها است ولی همین آمار به خوبی نشان می دهد اقتصاد چین با اقتدار در مسیر رشد حرکت می کند و از این بحران گذر کرده است. در فصل آخر سال قبل نرخ رشد اقتصادی چین برابر با ۶.۵ درصد بود.»

پروفسور «نوآم چامسکی» استاد بازنشسته دانشگاه MIT آمریکا در گفتگو با خبرنگار بازار در خصوص دلایل رشد اقتصادی چین گفت: نکته مهمی که باید مورد توجه داشته باشید این است که اگر چین رشد اقتصادی مناسبی داشته باشد این به نفع همه جهانیان است.

وی افزود: اگر چین توسعه یابد همه نفع خواهند برد. چین در تلاش است تا نقش سنتی خود را در آسیا احیا کند. این موضوع با مخالفت آمریکا همراه شده است. لذا شاهد تنش میان این دو کشور خواهیم بود.

چامسکی در اقامه دلیل ناتوانی امریکا برای مقابله با کرونا آنچنان که فرانسیس فوکویاما پیش بینی می کرد در این زمینه آمریکا علیرغم تعلل اولیه سرعت خواهد گرفت، نیز افزود: این موضوع به سیاستهای نئولیبرال امریکا باز می گردد.

وی تأکید کرد: در واقع سیطره این تفکر بر ساختار سیاسی و اقتصادی آمریکا باعث شده که آمریکا برای مقابله با حوادثی چون کرونا آمادگی نداشته باشد.

استاد بازنشسته دانشگاه MIT آمریکا در ادامه افزود: حاکمیت نئولیبرالیسم در آمریکا باعث شده شبکه سلامت و بهداشت عمومی و نهادهای عمومی از بین برود. در واقع همین شبکه است که می تواند یک کشور را برای مقابله با بحرانهای بزرگ در حوزه بهداشت و درمان آماده کند.

بنیانگذار زبان شناسی مدرن تصریح کرد: ریشه ها و علل این وضعیت باید مورد بررسی دقیق قرار گیرد.

چامسکی در خصوص وضعیت اقتصادی در پساکرونا و اینکه چه کشورهایی اقتصاد خود را زودتر احیا خواهد کرد گفت: خیلی زود است الان بتوانم این موضوع را بیان کنم. خیلی به وضعیت اقتصادی در آینده نزدیک امیدواری ندارم.

وی افزود: واکنش کشورها به آثار کرونا متفاوت بوده است. برخی خوب بوده و برخی بد. مطمئنا امریکا واکنش خوبی نداشته است. آمریکا تنها کشور بزرگی بوده است که نتوانسته داده های مناسبی به سازمان بهداشت جهانی در این زمینه ارائه دهد.

نظریه پرداز برجسته معاصر در ادامه تأکید کرد: رسوائی ناتوانی دولت امریکا در زمینه بهداشت و سلامت عمومی آشکار شده است. در حالیکه «پنتاگون» (وزارت دفاع امریکا) در حال اوج گرفتن و تقویت شدن است وضعیت سلامتی و بهداشت مردم این کشور افت یافته است.

چامسکی در پایان این گفتگو تصریح کرد: اینجا بحث ناکارآمدی ناشی از سیاستهای نئولیبرال مطرح است.

کد خبر: ۸۴٬۰۳۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha