۲۹ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۹
حمله حلزون‌ها به باغ ویلاهای خراسان شمالی
مدیر حفظ نباتات خراسان شمالی خبر داد

حمله حلزون‌ها به باغ ویلاهای خراسان شمالی

بجنورد- مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی از حمله حلزون‌ها به باغ ویلاهای خراسان شمالی خبر داد.

به گزارش بازار به نقل از روابط عمومی جهاد کشاورزی خراسان شمالی؛ محمدرضایی با اشاره به حمله حلزون‌ها به باغ ویلاهای خراسان شمالی گفت: تأخیر در حذف علف‌های هرز و هرس شاخه‌های زائد درختان در باغات، باعث افزایش زادآوری حلزون و لیسک به‌عنوان یکی از آفات خطرناک شده و باغات به‌خصوص باغ ویلاهای خراسان شمالی را مورد تهدید قرار داده است.

وی افزود: در شرایط فعلی حلزون و لیسک بیشتر در باغات واقع در دره‌های مرطوب به‌عنوان زیستگاه اصلی این آفات کشاورزی قابل‌مشاهده است و وجود فضای مرطوب و خنک ماندگاری این آفات را افزایش می‌دهد که می‌تواند باعث گسترش نفوذ آن‌ها در سطح سایر باغات و خسارت به محصولات باغی شود.

جمع‌آوری علف‌های هرز
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی دلیل ماندگاری این آفات را در باغات به‌خصوص باغ ویلاهای خصوصی در سطح استان تأخیر در از بین بردن علف‌های هرز و شاخه‌های زائد و آسیب‌دیده درختان باغی دانست و از باغداران و ویلا داران خواست برای مبارزه با حلزون و لیسک نسبت به جمع‌آوری علف‌های هرز و شاخه‌های زائد به‌عنوان زیستگاه اصلی این آفات اقدام کنند.

رضایی اضافه کرد: اگرچه این آفات در سال جاری به نسبت سنوات گذشته که شاهد بارش‌های بیشتر باران و نمناکی باغات بودیم، کمتر است، ولی همچنان به‌عنوان تهدیدی برای این باغات محسوب می‌شود و باید هر چه سریع‌تر هشدارهای سازمان جهاد کشاورزی برای مبارزه با این آفات اقدام شود.

وی اظهار کرد: برداشت علف هرز باعث دیده شدن این آفات و تغذیه آن‌ها از سوی پرندگان می‌شود و به‌نوعی به‌طور طبیعی بدون استفاده از سموم خاص مبارزه بیولوژیکی با این آفات صورت می‌گیرد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی از باغداران خواست حداقل تا شعاع یک متری اطراف درختان جوان باغات باید علف‌های هرز اطراف جمع‌آوری شود تا این سطح از اراضی باغی تحت معرض نور آفتاب قرار گیرد و با خشک شدن رطوبت این آفات نیز کاهش خواهد یافت.

رضایی اظهار داشت: رابطه نزدیک‌بین فعالیت حلزون و علف‌های هرز نشان‌دهنده این است که‌برگ‌های باقیمانده بر روی سطح خاک علت شیوع و افزایش حلزون‌ها در باغ‌ها است.

وی با بیان اینکه با گرم شدن و خشکی هوا این آفت از بین می‌رود، اظهار داشت: حرکت نرم‌تنان از باغی به باغ دیگر نسبت به سایر آفات کندتر و کمتر است، ولی باید اصول مبارزه به‌درستی از سوی باغداران رعایت شود.

کد خبر: ۸۴٬۰۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha