۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۰
کمبود نهاده‌های دامی در زنجان؛ مشکلی که همچنان ادامه دارد
بازار گزارش می‌دهد؛

کمبود نهاده‌های دامی در زنجان؛ مشکلی که همچنان ادامه دارد

زنجان- نهاده های دامی، کالایی که همواره بهانه ای می شود برای گران کردن گوشت دام و طیور، مشکلی که هر سال تکرار می شود و هرگز راه حلی اساسی برای حل آن اندیشیده نمی شود.

زهرا مقدمی؛ بازار: نهاده های دامی همواره به عنوان خوراک دام و طیور بوده است ولی طی چند سال گذشته با توجه به کمبود نهاده های دامی  در سطح کشور و به تبع استان زنجان  چالش هایی در حوزه بازار این محصولات ایجاد شده است.

مشکلات ناشی از کمبود نهاده‌های دامی در ماه‌های اخیر درد سرهای بسیاری را متوجه مردم و تولیدکنندگان کرده است،گرانی و کمبود مرغ تا گران شدن گوشت قرمز و فرآورده‌های لبنی همگی نتیجه ناتوانی مسئولان در تهیه و توزیع به موقع و کافی نهاده‌های دامی بوده است. 

کمبود نهاده‌های دامی در زنجان؛ مشکلی که همچنان ادامه دارد

واردکنندگان نهاده‌های دامی نقش بسار مهم و کلیدی در تأمین و عرضه این کالا دارند و در این سال‌ها بارها و به بهانه‌های مختلف بازار نهاده‌های دامی را برای سود بیشتر خود در شرایط خیلی بد قرار دادند، بیش از ۸۰ درصد نهاده‌های دامی وارداتی است و تولید نهاده‌های دامی در کشور بسیار کم است که متاسفانه با شیوع بیماری کرونا ویروس واحدهای مرغداری و گاو داری  استان در خصوص تامین نهاده های دامی با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنند.

جوجه ریزی در زنجان مثبت شد
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه بیماری کرونا مرغداری های استان را دچار مشکلات زیادی کرد،می گوید: خوشبختانه مرغداران همراه با سازمان جهاد کشاورزی بودند و واحد مرغداری خود را تعطیل نکردند.

در ۶ ماه اول سال گذشته جوجه ریزی ۱۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال ۹۸ کاهش داشت و در ۱۲ ماه سال گذشته هم ۲۱ میلیون جوجه ریزی به میزان ۳۵ هزار تن تولید گوشت مرغ در استان داشتیم و تولید گوشت بوقلمون و سفید هم در کل بیش از ۴۷ هزار تن بوده است

جواد تاراسی با بیان اینکه  طی سال گذشته با افت شدید جوجه ریزی در استان مواجه بودیم،می افزاید: در ۶ ماه اول سال گذشته جوجه ریزی ۱۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال ۹۸ کاهش داشت و در ۱۲ ماه سال گذشته هم ۲۱ میلیون جوجه ریزی به میزان ۳۵ هزار تن تولید گوشت مرغ در استان داشتیم و در تولید گوشت بوقلمون و سفید هم در کل بیش از ۴۷ هزار تن بوده است.

وی با بیان اینکه طی فروردین ماه سالجاری جوجه ریزی در استان مثبت بود،ادامه می دهد: جوجه ریزی در استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از ۲۰ درصد افزایش دارد و میزان جوجه ریزی یک میلیون و ۹۵۰ هزار قطعه بود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی زنجان از وجود ۲۴۶ واحد مرغداری در استان زنجان خبر داده و می گوید: با مدیریت درست مرغداران و علیرغم وجود بیماری کرونا واحد مرغداری در استان تعطیل نشده و با ظرفیت خوبی هم فعایت کردند.

تاراسی با بیان اینکه در حال حاضر کمبودی در خصوص نهاده های دامی طیور در استان نداریم،ادامه می دهد: ما در نهاده های دامی طیور مشکل داریم و آن هم تاخیر در ارسال نهاده ها است چرا که در برخی از مواقع بیش از ۱۰ روز طول می کشد که نهاده ها به دست مرغداران برسد. 

نیاز ماهانه مرغداری های زنجان به کنجاله سویا ۸ هزار تن است
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه نهاده های دامی طیور سیستمی و اتوماتیک در بین استانها توزیع و ارسال می شود،می گوید: استانها دخالتی در این خصوص ندارند و از طریق سامانه بازارگاه نهاده های دامی طیور به اندازه نیاز استانها تامین و توزیع می شود.

سید محمد علی صادقی با بیان اینکه نهاده های دامی طیور به اندازه ۴۵ روز خوراک طیور در اختیار مرغداری ها قرار می گیرد،می افزید: این نهاده ها بین ۱۰ تا ۲۰ روز طول می کشد تا به دست شان برسد.

کمبود نهاده‌های دامی در زنجان؛ مشکلی که همچنان ادامه دارد

وی نیاز ماهانه مرغداری های استان زنجان به کنجاله سویا را ۶ تا هشت هزار تن اعلام کرده و ادامه می دهد:  نیاز به ذرت بیش از دو برابر کنجاله سویا است.

بیش از ۹۵ درصد از نهاده دامی در طیور کنجاله و ذرت ۸۰ درصد وارداتی است، در داخل استان این دو نهاده دامی طیور تولید نمی شود و در کشور مان در معدود استانها به علت شرایط آب و هوایی خاص تولید می شود

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با بیان اینکه بیش از ۹۵ درصد از نهاده دامی در طیور کنجاله و ذرت ۸۰ درصد وارداتی است،بیان می کند: متاسفانه در داخل استان این دو نهاده دامی طیور تولید نمی شود و در کشور مان در معدود استانها به علت شرایط آب و هوایی خاص تولید می شود.

صادقی بیان می کند: تاکنون هیچ یک از واحدهای تولید کننده گوشت مرغ در استان زنجان به واسطه کاهش قیمت مرغ و افزایش قیمت نهاده‌ها تعطیل نشده و در سال بیش از ۵۵ هزار تن طیور در استان تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بیش ۲۶۳ واحد پرورش طیور شامل مرغ گوشتی، مرغ تخم‌گذار و بوقلمون در استان فعالیت دارند، تاکید می کند: از این تعداد بیش از ۲۴۶ واحد پرورش مرغ گوشتی و ۱۷ واحد در زمینه پرورش مرغ تخم‌گذار فعال است.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی زنجان با بیان اینکه شرکت پشتیبانی ۳۰ درصد از نیاز کشور را تامین می کند ،می گوید: ۷۰ درصد توسط بخش خصوصی نهاده های دامی وارد می شود و از بابت تخصیص ارز مشکل وجود دارد.

صادقی به رضایت مرغداران نسبت به توزیع نهاده‌ها از طریق سامانه بازارگاه اشاره کرد و می گوید: مرغداران استان نهاده موردنیاز واحد خود را از این سامانه خریداری کرده و مشکلی بابت آن وجود ندارد و رضایت لازم را دارند. 

 کمبود و گران بودن نهاده‌های دامی
مدیرعامل اتحادیه مرغداران استان زنجان در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه کرونا و کمبود نهاده های دامی طیور خسارت میلیاردی  به صنعت مرغداری استان زنجان وارد کرد،ادامه می دهد: مرغداری‌های سطح استان طی سال گذشته زیان‌های بیش از ۲۰۰ تا ۵۰۰ میلیونی دیدند ولی سرپا ایستادند.

محمدجعفر حصاری متذکر شد: مرغداران زنجانی همواره با کمبود نهاده‌های دامی مواجه هستند ولی مسئله کمبود و گران بودن نهاده‌های دامی باید در یک نقطه به شکل جامع برنامه‌ریزی‌شود و موانع هم رفع شود.

وی با بیان اینکه باید پروسه‌ای طراحی و اجرا شود تا  نهاده‌های دامی به قیمت منطقی و به شیوه اصولی دست مرغداران برسد،ادامه می دهد: مشکل کمبود و یا گرانی نهاده‌های دامی همه ساله وجود دارد و رفع این مشکل و چالش نیازمند یک برنامه ریزی  عملیاتی است.

کمبود نهاده‌های دامی در زنجان؛ مشکلی که همچنان ادامه دارد

مدیرعامل اتحادیه مرغداران استان زنجان  با بیان اینکه قیمت دام و طیور با توجه به استفاده از نهاده‌های دامی مثل سویا، کنجاله و ذرت در انحصار است،بیان می کند: انحصاری بودن خود عامل مهم در افزایش قیمت نهاده های دامی است. 

استان زنجان در تامین نهاده‌های دامی مشکلی ندارد
استاندار زنجان در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه این استان در حال حاضر در تامین نهاده‌های دامی مشکلی ندارد،می گوید: از اوایل سال جاری با تامین به موقع نهاده های دامی طیور دیگر برای گوشت مرغ صف طولانی تشکیل نمی شود.

فتح الله حقیقی  با بیان اینکه میانگین تولید روزانه  گوشت مرغ در استان بیش از ۳.۵ برابر نیاز است،ادامه می دهد: در حال حاضر مرغی از استان خارج نمی شود و قیمت گوشت مرغ در زنجان ۲۳ هزار و ۴۰۰ تومان است و قیمت گوشت مرغ در زنجان به خوبی کنترل شده و طی سال گذشته هیچ گونه افزایش قیمتی نداشته است.

وی با بیان  اینکه با وجود سامانه بازار گاه جلوی فعالیت دلالان گرفته می شود،می گوید: این سامانه باعث تسهیل امور مصرف کننده در دستیابی به نهاده های دامی طیور ،تسریع در خرید و فروش نهاده ها و باعث جلوگیری از توزیع نامناسب و ناهمگون نهاده ها می شود.

اول روش تامین نهاده‌های دامی از طریق واردکننده‌های بخش خصوصی بوده و یا از محل استراتژیک کالاهای اساسی صورت می‌گیرد که با فعال شدن سامانه بازارگاه تامین نهاده های دامی بهتر شده است

استاندار زنجان با بیان اینکه  نهاده‌های دامی از دو طریق تامین می‌شود،ادامه می دهد: اول روش تامین نهاده‌های دامی از طریق واردکننده‌های بخش خصوصی بوده و یا از محل استراتژیک کالاهای اساسی صورت می‌گیرد که با فعال شدن سامانه بازارگاه تامین نهاده های دامی بهتر شده است.

بی شک حل نهایی کمبود نهاده های دامی به عنوان یک اصل مهم در ساماندهی بازار می تواند نقش موثر واقع شود، نوسان در قیمت و مشکل در تامین نیاز دامداران و مرغداران در زمینه نهادهای دامی همواره مشکلاتی ایجاد کرده که باید این روند به شکل کامل و جامع بهبود یابد.

کد خبر: ۸۳٬۹۴۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha